Förgasarfråga

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarfråga

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarfråga

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juli 28, 2005 at 20:19 #12927

      Jag har blivit erbjuden en Solex 32/32 för billiga pengar, men undrar vad det är för modell, och om den är något att ha?
      Det ska enligt utsago via mail vara en 32/32, och ägaren trodde att den har automatchoke, men enligt honom finns där inga fästen för kylvattenslangar… Finns det fler sorter av Solex 32/32 än de som sitter på sena V4:or, för dom har väl automatchoke via kylvattnet?

      Solex 32/32

        juli 28, 2005 at 21:47 #88085

        Försök få tag på en Weber istället en Solex gör sällan någon glad.
        Weber =
        Solex =

          juli 29, 2005 at 16:46 #88086

          Det finns ju anledning till att det kallas SOPEX….
          Hade en BMW en gång med dubbla sopex 40:er
          hittade ingen som hade lust att justera dom.

            juli 29, 2005 at 21:44 #88087

            Dubbelports-Solexen fungerar i regel rent bedrövligt när den fått jobba i många år. Men utbyte av slitdelar såsom nålventil, accpumpsmembran och munstycken(särskilt!) gör underverk. Samt smörjning och funktionskoll av alla länkar och rörliga delar. Förutsatt att spjällaxlarna inte är för glappa, men de brukar klara sig rätt länge om man jämför med tex tvåtakts enkel förgasarna.

            Vidare är den mycket känslig för tjuvluft; alla tänkbara läckpunkter måste kollas ev. åtgärdas.

            Rätt injusterad och i god kondis är det en körmässig höjdare; snärten när den andra porten öppnar känns tydligt. Bra bränsleekonomi vid blandad körning, tack vare att motorn kan hållas på jämnare (och mindre öppnad) gas.
            Förutsatt att motorn i övrigt är frisk marschar man 110-120 km utan att det känns ansträngt.

            Men: den blir ändå prestandamässigt slagen av den underbara Webern.

            Och; en mycket väl fungerande och kurant 1-portare ger bilen ganska (läs tillräckligt)bra knuff för att hänga med i dagens trafik också. Till detta oslagbart låg soppaförbrukning. Bäst är Fomoco-varianten 1969-75A.

            Nackdelarna? Solexen; slitdelarna som nämns här börjar bli svåra att få fatt i.

            Webern? Då man väl springer på en som är till salu saknar den ofta luftrenare. En som passsar under V4:ans huv får man försöka tillverka själv. / Matte R

              Anonym
              juli 31, 2005 at 15:34 #88088

              Okej. Tack för info.
              Såg att Misab säljer repsats till Solex-gasarna, men den går visserligen loss på ca 700 buck…

                augusti 1, 2005 at 17:05 #88089

                Köp då en begangnad Weber för dom pengarna , Så spar du många svordomar ..

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.