Förgasartrubbel 90

Forum Modellspecifika forum 90/99 Förgasartrubbel 90

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-22 19:50.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14707

    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Har funderingar på att byta munstycke i 90:an, en 85:a med enkelförgasare typ Solex 175 CD. Är det någon som vet hur man monterar ur munstycket i dessa förgasare? Finns ju inget att skruva på

    Vänliga hälsningar
    Jens Nilsson

    #97770

    stefan
    Deltagare

    det finns vissa avgasrenade varianter av dessa som munstycket är pressat på plats. Man får alltså trycka ut det i en hydraulpress eller nåt. Det går ej att slå ur, mässing och aluminium är mjukt och slår man ur det så skadar man nog grejerna mer än nödvändigt.

    #97771

    saab-jonte
    Deltagare

    förgasaren du har sitter det mycket riktigt ett pressat munstycke i. då jag inte riktigt greppar är varför du känner att du behöver byta munstycke i den. har aldrig hänt mig… däremot justerade jag ner nålen ett halvt varv och detta blev markant bättre än förut. prova detta först

    #97772

    stefan
    Deltagare

    Munstycket slits lika mycket som nålen och till slut blir det ovalt och omöjligt att justera co halten, det är just vid såna tillfällen saker och ting får ett dåligt rykte om att det aldrig går att justera dem och få bra co halt och motorgång.
    Byter man nål och munstycke och grundjusterar dem så får man en bränslesnål bil som går bra.
    Naturligtvis går det att justera ner nålen en aning om det är lite slitet men till slut går det inte mer……..

    #97773

    saab-jonte
    Deltagare

    då får jag ursäkta utfallet… har nämligen aldrig stött på detta problem. våran f.d. trotjänare en saab 900 GL 1984 gick 40.000 mil utan byte av munstycke. perfekt co fortfarande dock nerställd sedan 2001. vi justerade nålen ett par gånger bara under denna tiden.

    #97774

    stefan
    Deltagare

    det är naturligtvis olika men vet man med sig att förgasaren är svårjusterad så är ju byte av nål och munstycke steg ett innan man ger sig på annat.
    En optimalt inställd Stromberg ska helst ha nålen grundjusterad, alltså brickan i plan med kolvens undersida och å brukar munstycket vara ca 3-4mm under kanten.
    Naturligtvis kan man nästan alltid få en co halt bra men ett slitet munstycke ger ju en bränsleökning över hela registret.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng