Förgasartrubbel på SAAB 96 -76

Forums Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasartrubbel på SAAB 96 -76

This topic contains 7 replies, has 2 voices, and was last updated by 2005-09-30 12:25.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #13194

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Jag är i behov av massor av hjälp, så att jag får fart på min 96 -76 vars förgasare får alldeles för mycket bensin och som därmed är omöjlig att starta när motorn är varm.

    Förgasartypen på min bil är en fabriksny FORD-förgasare med manuell choke. Den har följande beteckningar, på flottörhusets sida: FORD 771FKAA och därunder 2LA. På chokespjällhusets sida står det AA112 och därunder 7E19HE.

    Någon där ute som har stor erfarenhet av denna förgasartyp, eventuellt en sprängskiss eller rent utav uppgifter från verkstadshandboken hur man ställer in denna? Mina v-h-böcker gäller endast 96-modellerna upp till 1974, tyvärr.

    Jag har en känsla av att min flottörinställning är rent åt h – e, dessutom är blandningsskruven plomberad på denna förgasare, men jag har petat bort förseglingskittet, så jag kan justera vid behov.

    All tänkbar hjälp mottages tacksamt,

    Hälsningar

    #89112

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har botaniserat lite i verkstadshandboken. Många förgasare finns det……
    Flottörnivån skall vara 31 mm och kan mätas med en tillverkad tolk. Se till att flottörens arm precis ligger an mot den fjäderbelastade kulan i ventilen. Du skall alltså INTE trycka in kulan utan precis ligga an.

    OBS! Uppgifterna är plockade ur Saabs verkstadshandbok gällande orginalförgasaren till -76an.

    /B

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/557616-flottor.jpg[/image]

    #89113

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Bengt,

    Tack för ditt snabba svar. Vad skulle vi Saab-amatörer ta oss till utan dig? Jag gick faktiskt och hoppades på att du skulle komma med ett vederhäftigt svar, som många gånger tidigare.

    Säger verkstadshandboken någonting om den förseglade blandningsskruven? Har handboken dessutom en sprängskiss på förgasaren ?

    Tack än en gång Bengt!

    Hälsningar

    #89114

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Alltid kul att kunna hjälpa.

    Skruven ja! Man måste bryta förseglingen och ersätta med en ny efter justering enligt “boka”. Kanske något “avgaskravs-jox”. Har inte haft någon V4a med denna försegling. Tror inte att den mest nitiska bilprovningspersonal oavsett Sverige eller Switzerland skulle ha några synpunkter om detta. Är bara avgasvärdena OK och bilen går bra så är nog alla nöjda.

    /B

    #89115

    lennart j.
    Deltagare

    Hej igen Bengt,

    Något i “boka” om vad skruven har för funktion och hur den skall justeras, antal varv upp från bottenläget, tills motorn går jämnt, etc.?

    Varför måste skruven bytas?

    Tacksam för kompletterande upplysningar, om möjligt!

    Hälsningar

    #89116

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Förseglingen måste bytas – inte skruven.

    Läs personligt meddelande så klarnar det.

    /B

    #89117

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,
    Ville bara meddela att 96:an går som den vore ny igen. Nålventilen i flottörhuset hade kärvat och flottörinställningen var rent å h – e. Nu går bilen dessutom att starta igen efter att den varmkörts. Speciallt tack går till Bengt för hans emminenta hjälp!

    Hälsningar

    #89118

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Trevligt att det var till nytta!

    /B

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng