Forts restaurering Familjeveteran 99L -73 DSF172 motorrenovering alt motorbyte

Forum Modellspecifika forum 90/99 Forts restaurering Familjeveteran 99L -73 DSF172 motorrenovering alt motorbyte

• Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    adamz
    Deltagare

Hej!
    Förra helgen lyftes drivpaketet ur DSF172 veronagrön 99L -73 med 17 490 mil på mätaren. Nu står karrossen och väntar på transport till plåtjobbet. (Det finns små undersystem som skulle kunna hoppa ur bilen innan. Exempelvis Huvudcylinder koppling, bromsservo och värme/fläktpaket samt instumentbrädan vars plastöverdrag behöver dras över och limmas typ)

Under vintern skulle nu motor frågor kunna påbörjas parallellt.
    Den befintliga motorn klassisska B201 med kompression 8.7:1 har som sagt gått 17490 mil. Jag fick tyvärr inte taget kompressionsprov på den innan jag lyfte den. Men den går underbart jämnt och startar bra man säger nyckel.. Något om denna motors historia. Har gått på typ OK/Q8 syntetolja bytt med 1000mila intervall sen den var ny. De enda åtgärderna på motorn (inräknar startmotorn) är
    1. byte av bronsbussningen till bendix-drevet. 2. Jag har för mig att jag innan bilen övertogs av svärfar -84 — -86 bytte topplock på den. Den fick ett SAAB utbytestopplock monterat. Den åt ingen olja och har inte haft blårök vid gasavdrag. Vi lam skippa varfär detta gjordes och säga att det var en good-will till svärfar. Det skedde vid ca 13000.mil. 3. Koppling och bakomliggande simmerring
    kar bytts efter oljeläckage -92 vid ca 17 000 mil.

Inget kammaxelkedjeslammer vid gasavdrag och inget oljerykande. Mycket responsiv: Tydligen är tändningen fortfarande rätt inställd.

Nu är frågan: Ska jag renovera orginalmotorn eller byta till en jag införskaffat som gått strax under 10 000 mil! (Fantastiskt eller hur!? Kunde inte låta bil att köpa. Kommer från GJT031)

Tanken är att 10 000 mila motorn torde definitivt inte behöva renoveras medan orginalmotorn borde få en grundlig genomgång eftersom den är urtagen. Det kommer att kosta…)

Ett litet krux är att alternativmotorn sitter på en automatlåda. Så jag behöver separera den och skifta till orginal växellådan (4 vxl).

Tacksam för synpunkter och kommentarer.
    Mvh
    Adam Zdunek

PS. Om automatlådan (anno 1973, 9.939 mil) blir över kommer jag lägga ut den till hugade spekulanterr. Kan det finnas intresse för en sådan?

Bengt Karlsson
    Deltagare

Hej. Det är intressant att följa en renovering i en och samma tråd, så starta gärna en tråd i kategorin Projekt/Min bil. En motor som gått 17000 mil och som går bra behöver inte vara sämre än en motor som gått 9900 mil. Hur motorn har servats är viktigt. Motorn med 9900 mil på mätaren kan också ha gått 19900 eller 29900 om mätaren börjat om på 0 efter 10000 mil. Mvh Bengt

adamz
    Deltagare

Hej Bengt!
    Tack för Ditt råd. Jag tar det till mig. Jag flyttar till kategorin Projekt/Min Bil nör det gäller kronologisk beskrivning av renoveringen när det inte handlar om specifika frågor.
    I det här fallet blev jag givetvis frågande rärande mätarställningen eftersom GJT031 var en sk (om jag inte har fel för mig) första SAAB Taxi. 4 drs automat. Gul med svart rand.
    Två saker tyder pa att motorn verkligen gått angivna 09939 mil. 1. Att mätaren har 0-an framför (foto från Arons Bildemontering) 2. Jag slog på en forsk och hittade en publicerad bilmätarhistoria
    för GJT031 med start vid inregistreirngen. Slutligen kan man säga att okulärt verkar 09939 mil stämma bättre än 19939 eller 29939 mil enär avgaskollektor fortfarande har silverfärg kvar etc.
    GJT031 var ute på auktion för något år sen.Den dog en plötslig skrot-död nu i aug pga av att en verkstad inte lyckades starta den. Vilket man gjorde på Arons Bildemontering med med gott betyg
    på gång. Men Du har rätt. Det är mycket svårt att utan hårda bevis (Bilregistret) eller egen bedömning på plats avgöra hur motorhälsan är. Motorn i DSF172 vet jag ju allt om. Den fick fin omvårdnad.
    Frågan är hur avgör man vilken motor som ska i den renoverade karrossen? Man skulle ju beghöva mäta lagerspel vändkanter i cylindrarna ventilstyrningsspel kamkedjeslitning mm etc, på BÅDA motorerna, eller hur?

Nu är jag inte expert, bara en SAAB ägare med lååång erfarenhet. TACKSAM för Era synpunkter råd och kommentarer.

Mvh
    Adam Zdunek

adamz
    Deltagare

Hej igen!
    Jag kollade på mätaren i DSF172. Där finns inte plats för en tio-tusenmila siffra. Tittade ånyo på internet på donatrobilen GJT031 på car.info. Där finns 5-6 st bilbesiktningspunkter från 2012 till närtid som ligger mellan 9.256 mil 2012 til nuvarande 9.939 mil. Men frågan kvarstår är donator motorn med sina 9.939mil i avsevärt bättre skick än orginalmotorn på 17.490 mil. Man vet vad man har….
    Mvh
    Adam Zdunek.

Bengt Karlsson
    Deltagare

Enklast är ju att behålla originalmotorn utan att göra någon mer omfattande renovering. 17000 mil är inte så mycket och du skriver att motorn regelbundet fått ny fin olja och att motorn går bra. Behåll taximotorn som reserv i så fall. När du skriver att mätarställningen har en nolla först så skulle det kunna betyda 10993 mil. Tråkigt att en sådan unik bil skrotades men jag förstår ägaren till fullo när anlitad verkstad sa att den inte gick att laga. Lätt att vara efterklok och tänka att det hade varit bättre att kolla med en annan verkstad. Bra för dig som fick en motor med sannolikt låg körsträcka. Lycka till med din bil. Ser fram emot en projekttråd. Mvh Bengt

adamz
    Deltagare

Tack för rådet Bengt! Det ska bli en egen projekttråd. Måsta tänka hur jag ska organisera den. Mvh/Adam

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.