Förvirring inför sonett-lack

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Förvirring inför sonett-lack

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Förvirring inför sonett-lack

  • Författare
    Inlägg
    • juli 13, 2007 at 06:37 #16354

      Enligt bifogade bild är min sonett III 1971 omlackerad till någons sorts “Baja-röd”. Men underliggande lager visar tydligt att ursprunglig färg är en djup orange – “Burnt orange”? Men enligt färglistorna förekom inte “burnt orange” på -71:orna utan först på -72–74.

      Hur gör jag nu? Fältet är öppet för åsikter. Den orange färgen är fin på sonetten, tycker jag, men bör jag använda en årsmodelltypisk färg tex “midnattssolsgul” istället?

      Vad tycker du?

        juli 13, 2007 at 06:50 #108997

        har du kollat vad som är under den oranga? det kan ju tänkas att även det är en omlackering så den skulle se nyare ut än vad den var.

          juli 13, 2007 at 07:07 #108999

          Jag har en bil som är Burnt Orange från början och det du visssar är inte samma färg har du verkligen kollat med en färgkarta sen tycker jag att man kan måla SIN bil i vilken färg man vill bara man själv tycker den är fin. Dock kanske någon av alla de trevliga orginalfärger som Sonetten hade. när jag sökte vidare hittade jag detta så jag tycker att din bild vissar Baja Röd http://www.saabklubben.com/data/farger/34251.htm
          mvh
          Dan

            juli 13, 2007 at 21:51 #109030

            Helt klart är det burnt orange, denna går ej att blanda till längre pga bly innehållet. Jag stod inför samma problem när jag gjorde iordning min 72:a för några år sedan. Ett antal av de lackerna som fanns i början av 70 talet bär spår av bly. Mitt val blev indisk gul, ville ha en org 70 tals SAAB färg.

            MVH

            Michael

              juli 14, 2007 at 05:29 #109033

              Visst är den baja-röd. Och en röd bil är en röd bil är en röd bil. Men en orange! Jag testade tanken med en form- och färgsäker 15-åring som tyckte att orange absolut var att föredra framför röd. Gul tyckte hon inte alls om, men föreslog med emfas att “mörkbrun, det är snyggt”. :sick: Någon med en pyts doradobrun? Anyone?

              Den orange är det första färglagret. Jag har en idé: eftersom bilen visar spår av omfattande karosslagningar både bak och fram så kan det vara så att man tagit en -72-74-kaross som lackats röd.

              Så leker jag med tanken och tittar på bilar i safari-grönt, midnattssolsgult och montecarlo-blått. Domen är hård: Grönt: Nej, den mossan har jag i gräsmattan. Gult: Nej, för mesigt. Blått: Absolut inte! Inga förväxta kårrgitåjs.

              Men orange! En blandning av passionens röda och energins gula. Den skiner i solen och glöder i skymningen. Orange får det bli. Lackeringsverkstaden får ta fram en NCS-kod.

              Tack alla, för synpunkter!

                juli 14, 2007 at 06:17 #109035

                Klart du ska lacka den original-orange, se om du kan få hjälp att läsa av den biten färg som ser rätt oskadad ut, då mixar datorn den väldigt nära rätt.

                  juli 14, 2007 at 07:16 #109036

                  I mina ögon sjunker en bil drastiskt i värde om det inte är en orginal färg på bilen men det är min gammalmodiga åsikt :).

                  John.

                    juli 14, 2007 at 07:59 #109037

                    Roger: Hur “gör” datorn det här? Håller man en handscanner mot ytan man vill återskapa?

                      juli 14, 2007 at 09:03 #109040
                      Mats A wrote:
                      Roger: Hur “gör” datorn det här? Håller man en handscanner mot ytan man vill återskapa?

                      Ja, i princip så är det så, man mäter på 3 olika punkter. Utrustningen är ju givetvis special, men det begrep du nog.

                        juli 14, 2007 at 09:31 #109041

                        En typ av utrustning från Standox
                        Läs mer här!

                        /B


                        Bengt Åkesson
                        bengt@akesson-motorsport.se
                        Facebook

                          juli 15, 2007 at 18:52 #109070

                          Jag håller i princip med John ang org lack, men om det inte går att få exact nyans så är det ok att välja en SAAB org färg från tiden. Den burnt orange som sonetterna hade på 70 talet går ej att få fram längre. Den lackeraren jag använde mig av fick fram en Mitsubishi nyans som var snarlik, men jag ville inte ha en Mitsubishi nyans, hällre då en annan 70 tals från SAAB, då blev det indisk gul.

                          Värderingsmässigt är jag inne på johns linje, en bil som inte har en org färg är i mina ögon mindre värd, ex vis en Volvo nyans på en SAAB. Men det är ju min åsikt.

                            juli 15, 2007 at 20:34 #109075

                            Kruxet i mitt fall är att jag inte vet vad som är originalfärgen. Att orange inte är det kan vi sluta oss till eftersom årsmodellen saknar den kulören. Däremot är bilen en gång omlackad från orange till röd. Om nu den orange varit ursprungsfärgen på de karossdelar som eventuellt (en ren spekulation) utgjort reservdelar vid en omfattande reparation så kan inte heller det kallas original.

                            Men finns det sätt att historiskt gräva fram att just chassienummer 715000986 hade en viss färg?

                              juli 16, 2007 at 03:02 #109083

                              Om du tittar på sablkubben sida om karossfärger
                              http://www.saabklubben.com/data/farger/farglistasonett.shtml
                              så finns det tre stycken “Baja red” en mellan 70500001-71501265 och en mellan 97725000001-2000 och en tredje mellan 97735000001-2300, är du säker på att det inte den första av dom, för om du tittar på färgkoderna så dom inte lika.
                              Jag har den andra Baja röd på min bil och den är röd med lite åt det oranga hållet, det är närmare till det du har under på din bil en det mörk röda som din verkar vara omlackerad i.

                              Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

                              Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
                              Magnus E

                                juli 16, 2007 at 10:33 #109090

                                Nu påverkas ju alla färger av sin omgivning (se för övrigt NCS-systemet) Men att originalfärgen skulle vara en röd snarare än en orange är nu tvivelsutan osant.

                                Bifogat är några bilder från olika platser på karossen där jag försöker få fram färgfält stora nog att scanna av.

                                På “orange2” kan man också se att det inte finns några färglager under den orange.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.