Fråga ang el saab 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Fråga ang el saab 900

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486112
    wallero
    Deltagare

    Hej håller på å konverterar min 900i 1987 8v
    Till 16v å aut låda..
    Donatorbilen va från 1990.
    Har tatt ur hela härvan med säkrings box ..men ej kablarna inne I bilen…behövs det??
    Jämförde säkrings boxarna å det skiljer i anslutningarna ..enda som ä extra ä ju tändboxen som sitter på vänster framskärm i framkant. Samt lmm anslutning..annars ä det samma härva ? Kommer min bil starta när ja satt I motorpaketet å anslutit alla kablar? Allt finns till bränslebox å relä på högersidan det ä ju inga problem…
    Bifogar bild på säkrings boxarna mm .
    Tank å bensinledningar ä bytta till 1990 års utseende

    Bilagor:
    #486146
    wallero
    Deltagare

    Finns det verkligen ingen här på ssk som grejat med dessa el system å säkrings central med de 3 blocken röd vit å svart ???

    #486150
    Regin
    Deltagare

    Som MY 87 lär det nog inte vara samma instrumenthus, dessa har väl
    kontrollampor för olja/batteri på varje sidan av hastighetsmätaren.

    My 88 sitter dem ”ihop” på vänster sidan –
    så skulle tro du evt kan få lite problem där med nyare härva ute från ”pannrummet” 🤔

    Alla gångar jag har ”konverterat” –
    så har jag dragit ut och lagt in rubbet från donator:
    Asus91

    Vet att det är jag det, men tycker personligen inte det finns mkt bättre än –
    att rubbet fungerar när man skall väcka liv ”nytt/konverterat” 😊
    DSCN5193

    Bilagor:
    #486154
    wallero
    Deltagare

    Du har inte en inre härvan komplett å sälja ?

    #486155
    Regin
    Deltagare

    Du har inte en inre härvan komplett å sälja ?

    😞 Har tyvärr inget sånt ”stort” kvar längre, men det skall tydligen stå en 1991
    på skroten nära mig, kan dra dit på måndag kolla läget på den ….

    #486156
    wallero
    Deltagare

    Du har pm

    #486159
    saabaero
    Deltagare

    Det går ju såklart att gifta ihop två olika härvor.
    Kablarna i kontakten i torpedväggen går att stifta ur och flytta om ifall det behövs.

    I Praktiken är det inte speciellt många kablar att reda ut men det brukar vara lite trixit att få till.
    I slutändan tror jag det kvittar… byta härva tar nog minst lika lång tid som att reda ut vilka kablar som behöver kompletteras och anpassas.

    Jag tror det kan vara lite mer än tändbox och LMM.
    LMM sitter väl i motorhärvan förresten eller minns jag fel ?
    Du borde även ha kablage till kolkanister, lambdaförvärmning, signaler mellan EZK och LH, å säkert nån fler som jag glömt.
    Har den gamla 8V kat blir det lite enklare.

    Jag har byggt om en 8V oturbo kat => T16 Lucas -91 och då gjorde jag all inkoppling vid luftintaget och direkt mellan ECU och instrument

    #486160
    wallero
    Deltagare

    Har ju hela främre härvan från donatorbilen som ja satt I
    Igår.. med kolonister tändbox mm .
    Å högersidan ä det ju bränslebox å relä mm det har jag med

    #486191
    saabaero
    Deltagare

    Då är du en bra bit på väg 🙂
    Det är väl några kablar som går direkt från ECU till instrumentet och växelväljare som behöver fixas också.

    Ser det ut att stämma i kontaktoden i torpedväggen mellan säkringsdosa och kupé ?
    Kan tänka mig att det finns någon liten skillnad även där

    #486192
    wallero
    Deltagare

    Har hittat en som går från det svarta kontackt blocket å sen till tändningen lås å sen till bränsle box en orange den har jag kopplat in.

    Bilagor:
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.