Frågor i motorrummet.

Forum Modellspecifika forum OG900 Frågor i motorrummet.

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-06 21:20 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4787
    jocke e
    Deltagare

    Min okunskap i motorrelaterade frågor får följden att jag frågar forumet.
    Bilen i fråga är en 900 T -90a.

    Bild 1. Vilken funktion har dessa slangar? Vid en närmare inspektion såg jag att den vänstra (närmast torpeden) slangen ej satt på plats. Kan det få till följd att bilen dör vid startförsök?

    Bild 2. Jag noterade även att det var två kontakter som satt lösa men att två likadana satt inkopplade. Jag hittade inget ställe att koppla de lösa. Ska det vara så?

    #31290
    William
    Deltagare

    Jag tror vacumslangen är den som går in i kupen till tryckvakt och laddtrycksmätare.

    #31361
    jocke e
    Deltagare

    Ingen 900-guru på forumet som vet mer? Kanske läge att kolla med ”tryckåpys-gänget”.

    #31376
    plankan
    Deltagare

    Är det inte den som går till BTR ……..

    Så här satt det iallafall på min bil:

    BTR – Dump

    Bromsservo – Vacumburk till ventstyrning – Tryckgivare/Apc mätare

    Vevhus vent – Kanisterburk

    Vacumkloca på fördelaren.

    #31741
    Jonas Åberg
    Moderator

    900s -90 så är den högra kopplad till. Avlastningsventilen eller vad ni nu kallar den. Dump är det inte i alla fall.
    Kan du inte följa v-slangen. Är de inte fördelaren så bör det vara till tryckvakt för t-mätare har du väl inte.
    De 2 kontakterna är något till ac på ac-bilar. Tomgångshöjning tror JAG.

    #31785
    plankan
    Deltagare

    @Jonas99 wrote:

    900s -90 så är den högra kopplad till. Avlastningsventilen eller vad ni nu kallar den. Dump är det inte i alla fall.

    Så Dump och avlastningsventil är inte samma sak då 🙄

    #31879
    Jonas Åberg
    Moderator

    @Plankan wrote:

    @Jonas99 wrote:

    900s -90 så är den högra kopplad till. Avlastningsventilen eller vad ni nu kallar den. Dump är det inte i alla fall.

    Så Dump och avlastningsventil är inte samma sak då 🙄

    För dig är det är det kanske samma sak.
    Men för mig så är Dump visst en avlastningsventil men en som just Dumpar ut övertrycket rakt ut.
    och en std avlastningsventil i denna bilen är av typ återcirkulerande där bilen inte dumpar luften utan återanvänder trycket för att hjälpa turbinhjulet igång lite snabbare, så den ska sitta så nära turbon som möjligt.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.