Frågor om förgasare och sotning av avgassystem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Frågor om förgasare och sotning av avgassystem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Frågor om förgasare och sotning av avgassystem

  • Författare
    Inlägg
    • januari 23, 2007 at 14:03 #15473

      Hej!

      Både i instruktionsboken och verkstadshandboken till min 95:a (1964) står det att sotning av avgassystemet bör göras var 6000:e mil för att inte effekten ska avta. Hur göres detta lämpligen eller ska man byta hela systemet? Det är helt och inte speciellt rostigt så byte känns lite onödigt. Nå’n som har erfarenhet av detta?

      Dessutom undrar jag var man kan få tag på renoveringssats till förgasare, packning, nålar etc. Nå’n som har tips på var sådan kan köpas? Jag planerar att göra en rejäl rengöring av förgasararen, skicket utanpå talar för att det var ganska länge sedan. Något speciellt att tänka på förutom noggrannhet och tålamod?

      /Patrik

        januari 23, 2007 at 14:12 #102398

        Packningssats finns på rhodeselectrics.com (om det är en Solex 40 BI du har)
        (Tydligen nån snubbe som nytillverkar packningarna själv)

          januari 24, 2007 at 10:37 #102430

          Det finns ett enklare sätt att sota motorn. men vet inte om det funlar på en vanlig otrimad Saan tt motor men på min rally motor funkar det mycket bra på den motorn.

          Första frågan är vad kör du på för tvåtakts olja?

          För det tipset som jag kan ge dig för att enklare kunna sota ut motorn är att köpa ricen likande olja från en affär som säljer cross för de säjer sådan olja.

          Kör själv med den ibland och den kostar 165 kr liten men det roliga är att motorn går bättre och att tändstiften är renare ändå kör jag med över 4% olja.

          Oljan heter Maxima 2-takts olja Castor 927 PRO 1L
          Olja

            januari 24, 2007 at 12:18 #102432

            Säkert ett bra knep, men man ska nog ta det lite lugnt med just den oljan om man inte vet vad man gör. Den är vattenlöslig och tar gärna åt sig vatten, så man ska inte blanda mer bränsle än vad man avser att köra upp på kort tid. Det gäller därför att förbruka hela förpackningen direkt, annars förstörs oljan.
            Rent förbränningsmässigt så ställer den väl också vissa krav på motorn om jag minns rätt?

            Sen har den lite andra otrevliga giftiga egenskaper också…

            Saxat från Wikipedia:

            “…Ricinolja har goda smörjande egenskaper. Den används därför ibland i maskiner och högt trimmade motorer där det ställs höga krav på smörjningen. En nackdel är dock att oljan kan vara aggressiv för vanliga tätningsmaterial, membran med mera och att det i sådana fall kan vara nödvändigt att materialet i tätningarna är naturgummi.”

              januari 24, 2007 at 14:11 #102436

              Hej jag skrev typ som ricinolja även om den luktar som en så får man idag inte sälja sådan olja.

                januari 24, 2007 at 14:26 #102437

                Vad gäller sotning av avgassystem så brukar det räcka med att sota ur bakre ljuddämparen. Jag brukar sota ur den genom att lägga den på grillkol och tända på (det kan smälla och slå flammor på ett par meter ur den så tänk på säkerheten) grilla den på alla sidor tills det slutar ryka låt den svalna av och knacka den sedan lätt med en gummiklubba så att sot och kol går att skaka ur. Den brukar bli ett par kilo lättare efter denna behandling.
                Speciellt viktigt är det med ursotning om man har en bakre ljuddämpare från en V4:a då dom är tätare och inte har den dränering för oljan som TT ljuddämparna har.
                V4:a ljuddämparna har sålts till tvåtaktarna som original sedan 70:iotalet.
                Det brukar bli en klar effektökning på en originalbil efter att man sotat den.
                OBS: Varsko grannar och löst folk så att dom inte ringer brandkåren. Det kan ryka lite grand. Hehe.

                  januari 24, 2007 at 14:30 #102438

                  Men hur skall vi göra ?
                  Alltså vi som inte vågar laborera med div. olja.
                  Skall vi skruva av bakre dämpare & lägga den på grillen ?
                  För att soten skall lossna.
                  Eller köpa ett nytt system ?? Vilket kan kännas onödigt..!!
                  Mvh
                  Gröngölingen Jonas

                    januari 24, 2007 at 14:35 #102439

                    Eftersom bilen i princip är nyinköpt så har jag inte kört så många mil med den och därmed inte valt tvåtaktsolja ännu.
                    Men frågan är mer hur man behandlar det sot som tidigare skapats.

                    Svar dök medan jag skrev… Det där med grillen lät intressant, fler som har provat? Eller andra trix och tips?

                      januari 24, 2007 at 14:36 #102440

                      Eftersom bakre ljuddämparen på en TT alltid är marinerad i olja så rostar den väldigt sällan sönder. Om du köper ett nytt system så får du garanterat en V4:a burk som sotar igen fortare och inte är optimerad för TT, har du en TT burk så ska du givetvis sota ur och använda den.
                      Att använda diverse mirakelkurer och oljor för att få bort sot i slutdämparen funkar INTE!!!

                        januari 24, 2007 at 18:59 #102454

                        Jag gjorde i ordning en laddning kaustik och vatten som jag fyllde ljuddämparen till min vespa med. Det fick ligga igenkorkat ett dygn ungefär innan jag hällde ut det. Vilken sörja som kom ut! Jag tog trädgårdsslangen och spolade igenom en kvart innan vattnet var klart utan färg och sotflagor. Funkade på den i alla fall.

                        Anders

                          januari 25, 2007 at 09:43 #102476

                          Vad vågar inte testa andra oljor? Det ända som kan hända med motorn är att den får en mycket bättre kvalitets olja än vad ni har kört i den tidigare.

                          Denna kvalitets olja för stör inte motorn som andra oljar typ feltemas kan göra.
                          Ta en olja som Castrols TTS den är inte heller 100 % bra när man kör cross för den sotar mycket och d där med skadar motorn om den inte sotas ut ofta.

                          Nu vet jag inte om alt bror på vilken olja som jag kör på eller om det är mitt sätt att köra för jag har inte haft några sot problem med min bil.

                            januari 25, 2007 at 17:04 #102490

                            Recinolja, den oljan har egenskapen att den inte förbränns, den passerar förbränningsprocessen och avgassystemet ograverad, bakre ljuddämparen på en Saab blir till slut mättad med denna smet och då vissa typer av slutburkar inte har någon dränering så kan du ju gissa vad som händer?
                            Polarn kör sin trimmade maskin på recinolja, det rinner olja ur bakre burken och bilen är smetig runt där avgasröret slutar nu har han ett tvåtumsssystem med “öppen planlösning” i slutdämpen så det gör inte så mycket.
                            Så du har rätt i att det inte blir så mycket sot men det blir en massa smet istället.

                              januari 25, 2007 at 17:08 #102491

                              Det där med kaustik soda var intressant. Det måste jag pröva någon gång.
                              Intressant är det oxå att om man skulle kombinera era tips och köra på recinolja och sedan hälla på kaustik soda så skulle dämpen bli full med tvål;)

                                januari 26, 2007 at 08:30 #102505

                                Jag har inte sett någon kladd når jag lossade avgasröret i höstas. Men vist droppar det olja om det för det är ju en TT man kör.

                                Någon ren recinolja har jag aldrig kört på utan olja som är nästa lika dan typ den som jag hade länk till.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.