Framhjulslager

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Framhjulslager

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Framhjulslager

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juli 6, 2022 at 09:27 #495497

      Behöver byta framhjulslager på min 900, antar att någon därute har bytt utan att demontera spindeln, hur funkar det? Biltema har demonteringsverktyg, någon som har använt dom, tacksam för tips o Trix för att göra bytet själv och slippa lämna på verkstad

        juli 7, 2022 at 19:57 #495545

        Tror inte detta kommer fungera då drivaxeln måste ändå ur och för att plocka bort drivaxeln måste spindeln lossas, lagret sitter med två stora låsringar(en på vardera sida) och oftast måste lagret pressas ur och även det nya så jag misstänker att du lägger massor med energi på något som kanske inte fungerar och det slutar med att du måste demontera spindeln ändå.

        Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
        Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

          juli 7, 2022 at 20:05 #495546

          Tack för svar, det blir nog att demontera och jobba på arbetsbänk för att det ska fungera

            juli 8, 2022 at 01:01 #495550

            Domdär yttre lagerbanorna kan ha fattat ett ohemult tycke för styrspindelhuset och ibland mycket ogärna vilja lämna det. Om det är så kan man ta till Bossebildoktorn-tipset att lägga några svetssträngar på lagerbanans insida. När lagerbanan svalnar krymper den också, lite. Tillräckligt dock för att lagerbanan ska kunna pressas ur med rimligare kraft.

            Man måste då alltså ha styrspindelhuset på bänk och plockat isär lagret så att bara yttre lagerbanan sitter kvar. (eftersom man inte fick loss den med lagom våld.
            Pressa är det som gäller p.g.a. byrålådseffekten. Slå är ingen större ide (om man inte slår ”symetriskt” vilket är svårt.
            Till boendes runt linköping kan jag mot ett par goda pilsnerdrickor låna ut lämpliga verktyg….

            Före montering av det nya lagret kan det med fördel förvarats i frysen några timmar.

            / Kenth

              juli 13, 2022 at 09:49 #495652

              Krävs det inte en rätt så stöddig press för detta jobb? Jag har aldrig gjort det hemma utan tre gånger nånting så har jag tagit med spindeln och nya lagren till nån verkstad och sagt ”fixa”. Jag har inga verktyg hemma som får ut eller in detta lagret, en sån där stor hydralpress eller nåt måste till. Gjorde det nyligen på Tjejens Fåård och lämnade in där med till verkstan här i närheten, han var närmast tacksam för det då han inte använt sin stora press han köpt in för detta så mkt. Många bilar har ju en typ av kassett idag istället som inte är så krävande. Likt og900 bak!

              Har ni lösningar för hemmapul med detta så är det ju bara gratulera men min känsla är att man inte får löst detta utan en jättepress. Och att ta loss spindeln helt är 100% nödvändigt. Men det framstår ju som det minsta problemet?

              /Martin.

                juli 13, 2022 at 10:56 #495653

                Om hydraulpress behövs eller inte är väldigt olika från bil till bil. Jag har fått pressa drivaxlar tills jag trott pressen skulle ge sig först och axeln till slut släppt med ett pang värdigt en mindre haubits. Andra har jag i princip kunnat knacka ut med hammare mot en träbit.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  juli 14, 2022 at 01:26 #495680

                  Om man lider av svår ”Kan-själv-syndrom” kommer man att lösa uppgiften med de medel man har till buds. I min verktygslåda ingår som sagt tyvärr inte ”lämna-bort”-verktyget inte heller en jättepress. Det får gå ändå… Och när det är gjort ger det en viss inre tillfredsställelse 🙂

                  / Kenth

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.