framhjulsnav äldre 99:a (77) vs V4 ombyggnad

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 framhjulsnav äldre 99:a (77) vs V4 ombyggnad

Detta ämne innehåller 15 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-07 17:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15037

    saab-jonte
    Deltagare

    bytte däck på tantens 99:a i går kväll och började fundera på hur det skulle kunna vara möjligt att flytta över hela spindeln till en v4:a det såg nämmligen ut att med lite jobb kunna fungera ganska bra. vad det var som ställde till detta var att jag uppmärksammade att den 99:an inte alls hade samma infästninga av bromsskiva/nav som på min 900 i 1990. vilket år bröt dom på 99:an då min f.d nuvarande krockade 99 gl 84 hade samma nav som en 900 OG..

    någon som har en detaljerade sprängskiss över hur det ser ut på en 99:a exempelvis från en verkstadshandbok.

    finns det uppgifter på olika brytdatum på hurbakhjulslagren ser ut eller ser dom likadana ut hela tiden från starten tills nedläggningen av 99:an

    #99578

    bluesman
    Deltagare

    Bakhjulslagren är annorlunda för 1983-1984 årsmodell vad beträffar 99:an, vet ej hur det är på 900:an.
    Har bytt 2 gånger och bägge gångerna häpnat över att dom är nästan tredubbelt dyrare på just dessa årsmodeller.

    Skall bli spännande att höra hur dina planer fortlöper då jag själv funderar mycket på samma sak då Ronal fälgarna verkar betinga samma pris som en guldtacka nuförtiden.

    Mvh

    #99579

    fuling
    Deltagare

    Spindelvinken på V4an är 7grader och på 99/900an 11,5 e 12.
    7 är helt ok, 11,5-12 är för mycket.
    Med ca 12 grad behövs det ca 6-8grd caster för att bli hyfsat.

    #99580

    saab-jonte
    Deltagare

    grejjen är att bakhjuls lager tappen på en v4 är först cylindrisk och sen konisk och sen cylindrisk igen… i 3 steg. det jag var intresserad över var hur axeltappen ser ut på en äldre 99:a om det skulle kunna tänkas att saab-folket som tog fram modellen kanske sparade in på något. ev att ta axeltappsmodellen + lager från v4:an men anpassa dessa lager för till skivor bak istället….

    tål att funderas på….

    #99581

    saab-jonte
    Deltagare

    fuling: det där lät som grekiska för mig, har inte forskat så mycket i hjulvinklar än. när jag satt och kikade i den mycket tjocka v4 boken nu så hittar jag caster under hjulinställningsavdelningen. vilken vinkel förtersig 99/900:an till positiv eller negativ caster? går det att justera rätt? vilken negativ inverkan har en alldeles för hög caster vinkel? sett från spindeln på en 99:a

    #99582

    fuling
    Deltagare

    Mycket caster ger en tungstyrd bil.

    Stor spindelvinkel och lite caster ger att ytter framhjul lutar utåt när man vrider på ratten.
    Känns tydligt på en 99/og900 när man vrider mycket på ratten på en asfaltsparkering med lite grus på.
    Ytter hjulet kasar lätt.

    #99583

    saab-jonte
    Deltagare

    fuling: hmm… när du säger det där med ”kasar” så påminns jag om att min 900t16 skaver fruktansvärt när det är grus på vägen som ständigt med fullt rattutslag m.m. men tjejjens 99:a från 1980 är det inget problem med… visserligen ska 900an in på hjulintsällninsnart då den sliter snett.

    om jag har 2 spindlar på bänken en till v4:a och en till 99:a så ser dom ganska lika ut och p-ändarna passar i länkarmarna från 99 till v4:a kan jag montera dessa och justera in så jag får en mindre positiv caster eller är det helt kört… vart justerar jag då om man får ställa dum fråga, vilken detalj är det som påverkas. (känns just nu lite som om det skulle vara lättast att skaffa trummor bak till en mc eller sport och fram nav till samma bil)

    #99584

    fuling
    Deltagare

    Ställ drivpaken så du ha noll grader camber.
    Dra sedan en linje genom kulbultarna.
    Vinken mellan linjen och hjulet, sätt framifårn är spindelvinken.

    Borde vara lätt att se skilnaden, 99/900 spindes övre kulbulst ligger ca 20-25mm längre in mot centrum på bilen.

    Är du med?

    På V4an behöver du ca 5grd caster, 2grd std.
    På 99/900 behövs det ca 9grd för att bli hysat. Allså castern bör vara ca 75% av spindelvinken.

    Har för mig 99/900 har ca 1-2grd caster std.

    #99585

    saab-jonte
    Deltagare

    fuling: okej! noterat allt, ska försöka mig på detta inom sinnom tid, det börjar klarna lite smått.. men om man nu lämmnar detta problemet och övergår till bakvagnen… finns det något man kan göra åt det på den sidan…. ?

    #99586

    fuling
    Deltagare

    Saab-Jonte:
    Har du ett vist intresse för väghålling och hur det hänger ihopp så köp denna bok. Väl investerade pengar.
    se
    http://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

    #99587

    enor
    Deltagare

    vilket år bröt dom på 99:an då min f.d nuvarande krockade 99 gl 84 hade samma nav som en 900 OG..

    Till saken hör, för att komplicera det hela ytterligare, att det finns två olika varianter på og900-nav också, 1988 är det magiska bytesåret.

    #99588

    saab-jonte
    Deltagare

    enor: det där visste jag redan då min 900 gls har äldre generationens 900 nav med fälgar som fästs med muttrar, samt fälgar med 114,7 x 4 centrum, min bruks bil nuförtiden en 900t16 från 1990 har som du sa den nyare dimensionen på nav 108 x 4 fälgar samma som är på 9000 från start. det jag är ute efter nu är någon sorts smart övergång från v4:ans bultcirkel till äldre generationens 900 nav (114,7×4) bara för att kunna få på ”silverspoke” ronalerna på min v4:a fram har fuling löst det hela men bak problemet kvarstår.

    någon lösning någon?

    #99589

    Dicst
    Deltagare

    …det jag är ute efter nu är någon sorts smart övergång från v4:ans bultcirkel till äldre generationens 900 nav (114,7×4) bara för att kunna få på ”silverspoke” ronalerna på min v4:a fram har fuling löst det hela men bak problemet kvarstår.

    någon lösning någon?

    Men hörru, det här har du och jag ju redan pratat om med 99-nav bak. Finns dessutom beskrivet nuförtiden i dessa två trådar:

    Länk 1: Mexicobilen

    Länk 2: Mexicobromsar bak

    #99590

    fuling
    Deltagare

    Jag skull ta naven från en og900 fom 78- tom halva 82 tror jag det är. De har centrumstyring på fäljen.
    Det har inte 99an.

    Sådana nav kommer jag åka med.

    Annars finns det ju sporttrummor att få tag på.
    Inte lätt med det går.

    #99591

    saab-jonte
    Deltagare

    Dicst: det var ju fram vi pratade om?! eller? det med svarvning och delningsdocka och spacers med mera…. visserligen så var hjärnan redan överansträngd den dagen med allt ”jobbigt” jobb som det medför att byta garage… ska läsa länkarna och fundera ut något bra när tid finnes… det som häcklar mig mest just nu är framvagnshaveri på 900T:n….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng