Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › framhjulsnav äldre 99:a (77) vs V4 ombyggnad
- Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-07 17:35 av .
- FörfattareInlägg
- 1 november, 2006 kl. 15:55 #15037
saab-jonte
Deltagarebytte däck på tantens 99:a i går kväll och började fundera på hur det skulle kunna vara möjligt att flytta över hela spindeln till en v4:a det såg nämmligen ut att med lite jobb kunna fungera ganska bra. vad det var som ställde till detta var att jag uppmärksammade att den 99:an inte alls hade samma infästninga av bromsskiva/nav som på min 900 i 1990. vilket år bröt dom på 99:an då min f.d nuvarande krockade 99 gl 84 hade samma nav som en 900 OG..
någon som har en detaljerade sprängskiss över hur det ser ut på en 99:a exempelvis från en verkstadshandbok.
finns det uppgifter på olika brytdatum på hurbakhjulslagren ser ut eller ser dom likadana ut hela tiden från starten tills nedläggningen av 99:an
1 november, 2006 kl. 16:18 #99578bluesman
DeltagareBakhjulslagren är annorlunda för 1983-1984 årsmodell vad beträffar 99:an, vet ej hur det är på 900:an.
Har bytt 2 gånger och bägge gångerna häpnat över att dom är nästan tredubbelt dyrare på just dessa årsmodeller.Skall bli spännande att höra hur dina planer fortlöper då jag själv funderar mycket på samma sak då Ronal fälgarna verkar betinga samma pris som en guldtacka nuförtiden.
Mvh
1 november, 2006 kl. 18:51 #99579fuling
DeltagareSpindelvinken på V4an är 7grader och på 99/900an 11,5 e 12.
7 är helt ok, 11,5-12 är för mycket.
Med ca 12 grad behövs det ca 6-8grd caster för att bli hyfsat.2 november, 2006 kl. 06:15 #99580saab-jonte
Deltagaregrejjen är att bakhjuls lager tappen på en v4 är först cylindrisk och sen konisk och sen cylindrisk igen… i 3 steg. det jag var intresserad över var hur axeltappen ser ut på en äldre 99:a om det skulle kunna tänkas att saab-folket som tog fram modellen kanske sparade in på något. ev att ta axeltappsmodellen + lager från v4:an men anpassa dessa lager för till skivor bak istället….
tål att funderas på….
2 november, 2006 kl. 06:28 #99581saab-jonte
Deltagarefuling: det där lät som grekiska för mig, har inte forskat så mycket i hjulvinklar än. när jag satt och kikade i den mycket tjocka v4 boken nu så hittar jag caster under hjulinställningsavdelningen. vilken vinkel förtersig 99/900:an till positiv eller negativ caster? går det att justera rätt? vilken negativ inverkan har en alldeles för hög caster vinkel? sett från spindeln på en 99:a
4 november, 2006 kl. 15:32 #99582fuling
DeltagareMycket caster ger en tungstyrd bil.
Stor spindelvinkel och lite caster ger att ytter framhjul lutar utåt när man vrider på ratten.
Känns tydligt på en 99/og900 när man vrider mycket på ratten på en asfaltsparkering med lite grus på.
Ytter hjulet kasar lätt.4 november, 2006 kl. 21:11 #99583saab-jonte
Deltagarefuling: hmm… när du säger det där med ”kasar” så påminns jag om att min 900t16 skaver fruktansvärt när det är grus på vägen som ständigt med fullt rattutslag m.m. men tjejjens 99:a från 1980 är det inget problem med… visserligen ska 900an in på hjulintsällninsnart då den sliter snett.
om jag har 2 spindlar på bänken en till v4:a och en till 99:a så ser dom ganska lika ut och p-ändarna passar i länkarmarna från 99 till v4:a kan jag montera dessa och justera in så jag får en mindre positiv caster eller är det helt kört… vart justerar jag då om man får ställa dum fråga, vilken detalj är det som påverkas. (känns just nu lite som om det skulle vara lättast att skaffa trummor bak till en mc eller sport och fram nav till samma bil)
4 november, 2006 kl. 22:59 #99584fuling
DeltagareStäll drivpaken så du ha noll grader camber.
Dra sedan en linje genom kulbultarna.
Vinken mellan linjen och hjulet, sätt framifårn är spindelvinken.Borde vara lätt att se skilnaden, 99/900 spindes övre kulbulst ligger ca 20-25mm längre in mot centrum på bilen.
Är du med?
På V4an behöver du ca 5grd caster, 2grd std.
På 99/900 behövs det ca 9grd för att bli hysat. Allså castern bör vara ca 75% av spindelvinken.Har för mig 99/900 har ca 1-2grd caster std.
5 november, 2006 kl. 13:09 #99585saab-jonte
Deltagarefuling: okej! noterat allt, ska försöka mig på detta inom sinnom tid, det börjar klarna lite smått.. men om man nu lämmnar detta problemet och övergår till bakvagnen… finns det något man kan göra åt det på den sidan…. ?
5 november, 2006 kl. 15:04 #99586fuling
DeltagareSaab-Jonte:
Har du ett vist intresse för väghålling och hur det hänger ihopp så köp denna bok. Väl investerade pengar.
se
http://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp5 november, 2006 kl. 16:29 #99587enor
Deltagarevilket år bröt dom på 99:an då min f.d nuvarande krockade 99 gl 84 hade samma nav som en 900 OG..
Till saken hör, för att komplicera det hela ytterligare, att det finns två olika varianter på og900-nav också, 1988 är det magiska bytesåret.
5 november, 2006 kl. 20:51 #99588saab-jonte
Deltagareenor: det där visste jag redan
då min 900 gls har äldre generationens 900 nav med fälgar som fästs med muttrar, samt fälgar med 114,7 x 4 centrum, min bruks bil nuförtiden en 900t16 från 1990 har som du sa den nyare dimensionen på nav 108 x 4 fälgar samma som är på 9000 från start. det jag är ute efter nu är någon sorts smart övergång från v4:ans bultcirkel till äldre generationens 900 nav (114,7×4) bara för att kunna få på ”silverspoke” ronalerna på min v4:a fram har fuling löst det hela men bak problemet kvarstår.
någon lösning någon?
5 november, 2006 kl. 21:15 #99589Dicst
Deltagare…det jag är ute efter nu är någon sorts smart övergång från v4:ans bultcirkel till äldre generationens 900 nav (114,7×4) bara för att kunna få på ”silverspoke” ronalerna på min v4:a fram har fuling löst det hela men bak problemet kvarstår.
någon lösning någon?
Men hörru, det här har du och jag ju redan pratat om med 99-nav bak. Finns dessutom beskrivet nuförtiden i dessa två trådar:
5 november, 2006 kl. 22:50 #99590fuling
DeltagareJag skull ta naven från en og900 fom 78- tom halva 82 tror jag det är. De har centrumstyring på fäljen.
Det har inte 99an.Sådana nav kommer jag åka med.
Annars finns det ju sporttrummor att få tag på.
Inte lätt med det går.7 november, 2006 kl. 17:31 #99591saab-jonte
DeltagareDicst: det var ju fram vi pratade om?!
eller? det med svarvning och delningsdocka och spacers med mera…. visserligen så var hjärnan redan överansträngd den dagen med allt ”jobbigt” jobb som det medför att byta garage… ska läsa länkarna och fundera ut något bra när tid finnes… det som häcklar mig mest just nu är framvagnshaveri på 900T:n….
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.