Framvagnsinställning???

Forum Modellspecifika forum OG900 Framvagnsinställning???

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-29 21:40.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15946

    Simon
    Deltagare

    Hej!
    Har nya spindelleder liggandes som ska på 900:an någon dag. Nu undrar jag om man måste göra framvagnsinställning när man bytar lederna? En polare sa att man var tvungen att göra det när man hade övre och undre spindelleder. Så nu undrar jag vad den samlade expertisen på detta exeptionella forum har att säga om saken! 😀

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #105779

    Martin
    Deltagare

    Nej, det behöver du inte göra. Så länge spindellederna håller sig inom måttspecen förändras inget i samband med bytet

    #105780

    Simon
    Deltagare

    Ok, jag tackar för det snabba svaret! 🙂 Då är det bara att köra på och byta ut dom.

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #105827

    97sonett
    Deltagare

    Det ska göras. Har jobbat med hjulinställningar i 10år, och jag kan garantera att de står fel efter byte av spindelleder.
    Sen så är det bra att fixa shims till länkarmarna om du ska göra en inställning.
    Det är inte alla som har dessa.

    #105830

    porsche944
    Deltagare

    Vissa av shimsen finns fortfarande att köpa hos SAAB.

    #105842

    stefan
    Deltagare

    det är mycket måsten i bilvärlden men självklart är det inget krav att man måste ställa framvagnen men det rekomenderas säkerligen. Spindellederna har fasta lägen så man hamnar inte tokgalet bara för att man byter dem men är det länge sedan det gjordes en seriös justering så är det säkerligen behövligt ändå. Bussningar och allting sätter sig med tiden och både däck och väghållning mår säkert bra av att få vinklarna justerade.

    #105845

    Martin
    Deltagare

    Som så ofta annars inom bilvärlden finns det lika många uppfattningar som det finns mekar. Styrlederna är förstås en helt annan sak, där lär man inte klara sig unden en ny inställning.

    Jag har ivf bytt många spindelleder utan att framvagnsinställningen hamnat utanför specen. Jag håller Stefan om att ett naturligt slitage kan ge ett behov av en ny framvagnsinställning.

    Efter en flyktig genomläsning i VHB för 99 hittade jag inget om krav på framvagnsinställning efter byte av spindelleder. Men då kan man räkna med att VHB utgår från att meken använder originaldelar. Med piratdelar kan ivf inte Saab garantera att den håller specen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng