Frihjul för första gången

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Frihjul för första gången

Detta ämne innehåller 17 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-09-29 06:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13186

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Jag har läst en del på forumet om folk som har haft diverse problem med frihjulsspaken och justeringar av kopplingen (armen till tryckplattan) m.m.

    På min bil har jag aldrig testat att köra med frihjulet inkopplat, förens idag…
    Det funkade ju finfint, bra driv.
    Det som slog mig var att med frihjulet urkopplat så känns det som det fortfarande är inkopplat fast fungerar dåligt. Motorn liksom slirar tills den får ”grepp”, särskilt vid kraftigare gaspådrag. Med frihjulet slirar det ju också lite, men ”greppet” kommer ju nästan direkt.

    Är det något som är fel eller ska det vara så?

    #89048

    rent tekniskt så kopplas inte frihjulet ur utan man ”låser det” kan man säga. Om den här grunkan som låser frihjulet har utslitna tänder så skulle det i princip kunna bli som du beskriver men i så fall inte utan rassel och tänderna på urkopplings-mekanismen skulle ta slut rätt fort…
    Intressant fel… hoppas det finns nån som har bättre uppslag. Förresten, du växlar väl utan koppling när du kör med frihjulet? Annars är det väl bara så att kopplingen slirar.

    #89049

    anonymous
    Deltagare

    Förresten, du växlar väl utan koppling när du kör med frihjulet? Annars är det väl bara så att kopplingen slirar.

    Jepp… fast det var ganska ovant att inte använda kopplingen.

    Jag har hört mig för lite och det verkar som det eventuellt är armen (armarna?), som trycker på tryckplattan, som kan ha en liten rostbeläggning vilket gör att kopplingen inte släpper direkt. (eller hur jag ska uttrycka det).
    I och med att man knappt använder koppling vid frihjulskörning så känns ju bilen mycket alertare, men det borde ju även innebära att man inte ”gnuggar bort” ev. beläggning på armen (armarna).

    Justerade även spelet på ”kopplingsarmen” idag, den är nästan i botten när jag har ett 3-4 mm spel.
    Betyder det att kopplingen är slut?

    Förstår ni vad jag skriver?

    #89050

    saab-jonte
    Deltagare

    när det inte går att skruva in skruven längre så är oftast lamellen tunn samt att tryckplattans fjädrar i dåligt skick… detta överförs oftast i att kopplingspedalen blir svampig och att den tar mycket långt ner och gärna vill ge i från sig ett ”skaav” från växellådan näg växeln läggs i..

    #89051

    anonymous
    Deltagare

    Det skrapar inte när jag växlar.

    Däremot märkte jag en grej, när jag trycker kopplingen i botten låter det ”gnissel gnissel gnissel”, ungefär som en gnällande fläktrem. Det är väl antagligen inte ett gott tecken…

    Är det någon göteborgare här på forumet som känner till nåt garage som man kan hyra in sig på över vintern?
    Då skulle jag nog klara av att byta kopplingen, jag skulle även vilja ta tag i rosten som börjar ta tag i bilen. Dessutom skulle det kännas skönt att ha bilen inomhus på vintern, göteborgssaltet äter väl upp den stackarn annars.

    Nu ska jag frihjula iväg en sväng…

    #89052

    petter
    Deltagare

    Tomas, är det du som har den mattröda 96:an jag mött ett par gånger vid Linnéplatsen?

    Mvh Petter, med siennabrun 96 -74

    #89053

    anonymous
    Deltagare

    Ja visst, det är jag!

    Jag försöker alltid att vinka åt v4-vänner…

    Kan du byta en koppling?

    #89054

    petter
    Deltagare

    Skoj! Jag såg dig häromveckan också när jag kom ut från Ktb, härligt med V4-ljud när man minst väntar det.

    Tyvärr, jag har inte bytt koppling någon gång och motorn måste ju ur vilket jag inte har prylar till heller. AH Bilservice verkar ha bra rutin även på äldre Saabar (att döma av det telefonråd jag fick i somras), du kanske kan höra med dem?

    Mvh Petter

    #89055

    anonymous
    Deltagare

    Jag pratade med AH igår, det var han (Anders?) som berättade om rostbeläggningen på armarna och om hur jag skulle justera kopplingsspelet.

    Han berättade även att ett byte av koppling hos honom går på jättemånga tusenlappar.

    Det var AH Bilservice som gick igenom bromsarna och motorn innan besiktningen i somras, en mycket trevlig verkstad.

    #89056

    petter
    Deltagare

    Jag vet inte vad han jag pratade med hette, men Saab kunde han.

    Du kan ju ge dig på det själv förstås. Här är en instruktion för hur man lyfter ur och i motorn: http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…part=1&vc=1

    Emellan ur- och ilyftande byter du koppling.

    Mvh Petter

    #89057

    anonymous
    Deltagare

    Det känns som det största problemet är väl just nu att hitta någonstans att göra själva motorlyftet.

    Fast först måste jag ta reda på vad en ny koppling kostar. Ja, vad kostar en ny koppling egentligen?
    … och ska jag byta eller renovera tryckplattan? Vad kostar en ny tryckplatta?

    Vilka delar behöver jag för att få en ny fin renoverad koppling?

    #89058

    Du bör definitivt byta alla delar, det finns saker som slits som man inte kan renovera. En ny sats innehållande lamell, tryckplatta och urtrampningslager går på tusenlappen, eller nån hundralapp mer beroende på var du köper den. Jag tror att Sachs urtrampningslager inte är så jättebra så kan du få tag på ett Saab orginal-lager så är det att föredra, det passar mycket bättre i gaffeln, väger dubbelt så mycket och är framförallt rakt. Finns kanske hos Sonettklubben eller Saabklubben.

    #89059

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Koppling finns exempelvis att köpa genom en Saabklubb nära dig.

    Reservdelar/Växellåda är ett hett menytips!

    /B

    #89060

    anonymous
    Deltagare

    Jag hittade kopplingssaten under Reservdelar…

    Då är det bara att hitta ett garage… nån som har en plats åt en amatör?

    #89061

    andypeak
    Deltagare

    Jag har ett hett tips på en bra Saab-mekare i Gbg-området => ring mig 0762-773648

    (Innan jag får besserwisserkommentarer => Ja det är inte jag……)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng