Frihjul = Katastrofskapare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Frihjul = Katastrofskapare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Frihjul = Katastrofskapare

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      oktober 10, 2002 at 21:10 #8925

      Nu när V4an äntligen börjat gå skapligt och se skaplig ut höll det hela på att sluta illa. Jag brummade runt på stadens gator med spärrat frihjul då jag trots “dieselkuren” inte fått någon tillförlitlighet på denna mojäng. I en korsning hade jag god tid på mig att komma iväg före en “tretusenhästars-Audi” som i överljudsfart kom från vänster. Rassel sa det i växellådan och frihjulet kopplade in sig själv. 😮 Jag dök, drog och gasade så att jag kom iväg innan det blev plåtskador. Att min växellåda inte är i toppskick – det har jag insett, men inte ska man väl behöva förankra spärrhandtaget med ståltråd för att kunna vistas på allmänna vägar? Är denna urkoppling ett tecken på att lådan som i övrigt synkar okay är helt hopplös? Jag har märkt att jag bara lägger in eländesinlägg på detta forum. Så snart något trevligt händer ska jag dela med mig av glädjen

        oktober 10, 2002 at 23:31 #66177

        Jag börjar sitta rätt obekvämt, jag har en böld i röv… och den heter ratt….

        Detta fel har varit uppe på forumet tidigare, sök så får du se var du hittar.

        I västa fall får väll du byta låda till en bättre.

          Anonym
          oktober 11, 2002 at 13:26 #66178

          Fuling: Jag ber om ursäkt för de smärtor jag orsakat kring ringmuskeln Jag har sökt. Det blir väl att spärra den lilla spaken tills vidare och köra efter receptet “Jag gasar tills det rasar” . Det börjar nog bli läge att jag ser mig om efter en reservdelsbil. Då kan man ju dessutom riva nästa låda och kolla den före bytet. Passar alla v4-lådor oavsett årsmodell? Jag såg i verkstadshandboken att åtminstone frihjulet ändrats under åren, men att detta inte märks från utsidan. Trevlig helg!

            oktober 11, 2002 at 14:03 #66179

            En grej som man kan misstänka – speciellt eftersom det uppenbarligen hjälper att dra/trycka i spärrhandtaget – är att dina motorfästen och/eller svängningsdämparen är dåliga. Då lirkar liksom motorn fram och tillbaks under körning vilket kan göra så att spärren hamnar i olyckliga mellanlägen.

            Been there!

            /Magnus

              oktober 11, 2002 at 14:54 #66180

              rattväxel:
              Det är värre än så ALLA 4-växlade lådor från 59-80 passar(lite tveksamm till 59-lådan).
              Mellan 2T och V4 är det kopplingskåpan som skiljer.
              Men jag skulle rekomendera en låda f.o.m 69 allså en ribbad aleminum låda.
              Ännu bättre är f.o.m 75.
              Tyvärr ser man inte utan på vilken årsmodel lådan hör till
              se även
              http://www.saabklubben.com/data/motorvx2.shtml

                Anonym
                oktober 13, 2002 at 20:30 #66181

                Tack Magnus, för ljuset i mörkret Det vore jätteskönt om det ofrivilliga frihjulet beror på slitna upphängningar. Det låter ju troligt. Fuling: Full av fakta, som vanligt. Risken att man ska springa på en 59-låda är väl inte så stor… Bättre lådor från och med -75??? Min struliga låda ÄR från 75! Hur var de tidigare? 😮

                  oktober 13, 2002 at 20:56 #66182

                  Bättre, sämre är en definitionsfråga
                  Skilnaderna mellan lådan för/effter 75:
                  1: Mellan axen är 22mm istället för 20.
                  2: Annan låsing av mutter på pinongaxen, är lisom en sjuka att dessa muttrar vill lossna
                  Mutter kräket lossnar inte lika lätt på lådor f.o.m 75

                  Det slog mig, jag har råkat ut för ungefär samma problem som nu rattväxel” har nu.
                  Sponta fel orsak var att frihjulet var kast, men så var inte fallet, utan det lilla kul-lagret på diffklumpen var sopslut. Med andra ord lådan bara vägrade ibland att driva i huvudtaget, jäv… störande.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.