Frostpluggen läcker samt check engine

Forum Modellspecifika forum OG900 Frostpluggen läcker samt check engine

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-13 17:02.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22932

    berra_bus
    Deltagare

    Har precis varit o hämtat min nya vinterbil som blev en 900i -91:a.
    Frostpluggen som sitter precis under grenröret mot kylaren läcker vatten. Kan man bonka till den lite och hoppas på att den tätar eller är det byte som gäller? Om byte, hur gör man det och var köper man en sådan?

    Sedan tändes ”check engine” lampan efter några mil. Den slocknade efter ett tag och har tänts ett par gånger till. Har hittat att på den bilen kan det vara lambdasond, lmm eller tempgivarsignal.
    Var sitter lambdasonden?
    Är det samma temperaturgivare som till tempmätaren inne i bilen? MÄtaren i bilen verkar funka iallafall.

    #163541

    peter engqvist
    Deltagare

    den pluggen har nog rostat sönder och knackar du på den blir läckan säkert större.

    tempgivaren till insprutningen sitter mitt på insuget mellan insugskanalerna.

    lamdasonden sitter under bilen nära kattalysatorn

    #163545

    torzan
    Deltagare

    Hej, bygg ett enkelt testinstrument enl länken så att du kan kolla felkoder, brukar nästan alltd vara lambdasonden….

    http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm

    #163555

    saabaero
    Deltagare

    Det kan även vara andra fel som gör att feldiagnosen för t.ex. lambdan ”löser ut”.
    T.ex. brukar luftläckor/avgasläckor vara ett vanligt problem när felkod sätts på lambdan.
    En gammal Saab brukar alltid behöva översyn av vacumslangar så även det kan vara en källa till att den drar tjuvluft och sätter felkod på lambdan. Ett vacumläckage kan också göra att regleringen av bränsletrycket förvinner vilket i sin tur ställer till det för motorstyrning/lambdareglering.

    Har ett flertal gånger varit med om att backventilen på vacumburken för ventilationen läckt som ett såll.

    Tempgivaren till instrumentet sitter på termostathuset – alltså inte samma som till motorstyrningen.

    #163556

    berra_bus
    Deltagare

    Har kollat slangar men alla ser oförskämt fräsha ut för en så gammal bil och hittar ingen som ens har tendens att börja spricka.

    SaabAero wrote:
    Har ett flertal gånger varit med om att backventilen på vacumburken för ventilationen läckt som ett såll.

    Exakt var sitter den ventilen och hur vet man att den läcker?

    peter engqvist wrote:
    lamdasonden sitter under bilen nära kattalysatorn

    Gör den verkligen det? Trodde också det och kollade vid katalysatorn igår men hittade ingen.
    Såg senare ngnstans att den sitter vid/på grenröret och skall kolla där ikväll.

    Upplever också att motorn/bilen liksom vibrerar vid kraftigare belastning och lite högre varvtal. Kanske motorfästena behöver en översyn.

    #163557

    saabaero
    Deltagare
    hasselgren wrote:
    Har kollat slangar men alla ser oförskämt fräsha ut för en så gammal bil och hittar ingen som ens har tendens att börja spricka.

    SaabAero wrote:
    Har ett flertal gånger varit med om att backventilen på vacumburken för ventilationen läckt som ett såll.

    Exakt var sitter den ventilen och hur vet man att den läcker?

    Burken sitter i höger framskärm, bakomhjulhuset. Backventilen sitter i toppen på burken där slangen går in.
    Provtryck slangarna med tryckluft eller cykelpump

    hasselgren wrote:
    Upplever också att motorn/bilen liksom vibrerar vid kraftigare belastning och lite högre varvtal. Kanske motorfästena behöver en översyn.

    Känn på inre drivknutarna. Problem där brukar ge vibrationer vid hög belastning

    #163561

    berra_bus
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Känn på inre drivknutarna. Problem där brukar ge vibrationer vid hög belastning

    Är det bara att lägga sig under och rycka i drivaxeln? Skall det vara ngt glapp eller skall det vara stumt?

    Skulle dessa vibrationer/skakningar kunna orsaka att check enginelampan börjar lysa? Tänkte om det finns ngn form av knacksenspr el dyl som känner av vibrationer.
    Fick för mig att första gången lampan lös var det när jag belastade motorn med fullgas.

    Edit:stavfel

    #163615

    berra_bus
    Deltagare

    Läst av felkoder och det fanns 3st.
    12231 & 12241 inget att bry sig om.
    12111 som tydligen betyder ”Learning fault in lambda (air fuel mix adj)” och beror på ”vacuum leak, oxygen sensor or air mass meter”.
    Är nog bara att byta lambda eller några andra förslag?

    ”Check Engine”-lampan lyser som sagt bara ibland.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng