Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Funderar på simons till min 900 turbo
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-19 20:27 av .
- FörfattareInlägg
- 19 december, 2009 kl. 09:41 #21298
turboande
DeltagareSitter ett rostfritt dock mycket fult system på min 900 lyx. Har haft jt på mina andra 900:or men det är inte att tänka på på denna… Vill ha ett mer original/tidstypiskt system. Mina tankar föll då på simons, då jag gillar hagelbössan också.
Det jag undrar, funderar över är att det på många filmer och bilder ser ut som slutröret sitter mycket åt sidan, för mycket för min smak kanske?
Hur tror/tycker ni systemet sitter på en 83: Sedan?
Har ni bilder på Sedan-modellen med simons så lägg gärna in en länk.900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93
9-5 Arc -05
9-5 Vector -0819 december, 2009 kl. 09:55 #149765turbocab
DeltagareJag har monterat ett simons Hagelbössa system nyligen, och det stack nästan rakt ut bak. Inga problem med det tror jag. Dock är det ju ett ganska maffigt slutrör, det kommer synas väldigt mkt på en Sedan som ju inte har massa Aeroplast etc som sticker ner och döljer avgassystemet. Inte vidare låg profil alltså, men snyggt rör är det helt klart.
Sen om din fina Lyx borde ha ett icke original system är ju en annan fråga… Men jag förstår dig, ljudet blir helt ljuvligt… Sen är det lite ball att Simons fortfarande säljer dessa system utan problem (jag köpte ett helt nyligen) till våra gamla fina og. Det är ju något som man borde gynna faktiskt så länge det går.
19 december, 2009 kl. 12:25 #149776mojje
DeltagareSimons är ett mycket bra företag, bor ganska nära Ray själv så jag har varit där och handlat i fabriken och är mycket trevliga och duktiga! Och kvaliteten är utmärkt.
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
19 december, 2009 kl. 12:37 #149777sjuntorpsdaniel
Deltagare” 3 tum JT superflow ” är min rekommendation.
Varianten utan den bakre dämparen. (den kommer att synas allt för väl)
Ljudet från en 900 turbo med detta system ger mig ståpäls.
Hade det på min 900cab. Underbart ljud. Dovt & mullrigt. Kraftfullt vid pådrag.
19 december, 2009 kl. 14:51 #149784saabaero
DeltagareDaniel Eliasson wrote:” 3 tum JT superflow ” är min rekommendation.Varianten utan den bakre dämparen. (den kommer att synas allt för väl)
Ljudet från en 900 turbo med detta system ger mig ståpäls.
Hade det på min 900cab. Underbart ljud. Dovt & mullrigt. Kraftfullt vid pådrag.
Enl mig blir ljudet i kupén olidlig med detta system 🙁
Måste göra något för att fixa det.
Trivdes inte med bara 1 dämpare till Simonssystemet heller och då var jag ändå 10år yngre :doh:19 december, 2009 kl. 16:00 #149793sjuntorpsdaniel
DeltagareKan villigt hålla med om att ljudnivån i kupen blir högre, men ljudet, med ner vevade rutor sommartid vid accelleration, är ruggigt skönt.
Mitt JT system jag hade på min gamla cab, genomförde jag två långa tysklandsresor med.
Man vänjer sig. Iallafall gjorde jag det. (DEt var roligt att inte ”bara” höra motorn vid pådrag)Det största problemet med JT systemet dock, är vid montering. Genomförandet från motorrummet vidare under bilen. Det är mycket trångt & risken för att systemet ska gåemot karossen är stor & ger upphov till stora resonansljud om man har otur. Detta var min erfarenhet.
Accepterar man inte att ljudnivån i kupen ökar något, ska man avstå från att välja detta system såklart.
19 december, 2009 kl. 16:11 #149795turbocab
DeltagareNjae, JT är helt kass i min mening. Känslan i Simons grejor är så mkt bättre. Dessutom så blir det två dämpare när man köper hela satsen, med hagelbössan. En lång resonansdämpare, precis som original, och en bakre burk. Lite dovare, lite högre, men absolut inte störande på något vis. Hade detta på min 1988 Aero och det var nästan ingen skillnad i kupen alls mot original. JT däremot har ett mkt dovare ljud som helt klart kan bli jobbigt i längden.
Kör på Simons, alla gånger. JT behöver göra om hela sitt system och testa på en ny 900, för alla som monterar rapporterar om passformens problem. (mitt Simons har jag monterat två gånger på olika bilar på asfalten hemma med vanliga pallbockar endast, det är trångt, men funkar)
19 december, 2009 kl. 16:21 #149797sjuntorpsdaniel
DeltagareMitt JT system hade tvådåmpare med satsen, men jag tyckte att det blev för ”tyst” men två dämpare.
Nu har jag ingen erfarenhet av simons, så jag ska inte säga allt för mycket.
Jt’s system är ju inte direkt diskret, om man ser till ljudet.
Jag gillade ljudet. Men jag kanske inte hade valt det i dag. 10år senare.
Tycker fortfarande att ljudkulissen utanför bilen är hårresande, men skulle säkert tycka att det var jobbigt, vid långfärd.
19 december, 2009 kl. 16:24 #149798sjuntorpsdaniel
DeltagareDet visar bara att smaken är som baken 🙂
19 december, 2009 kl. 16:35 #149799sjuntorpsdaniel
DeltagareEn sak är dock helt säker:
Om jag hade varit ägare till din bil, Turboande, så hade jag hållt mig till orginal, eller möjligtvis tagit ett system från en lite nyare turbo, för att få det karakteristiska utseendet på det rektangulära utblåset.
Detta är en högst personlig uppfattning, sedan gör du som du vill.
19 december, 2009 kl. 17:13 #149801turboande
DeltagareTack för tipsen och era åsikter!
Med tanke på att min lyx ska vara original helt i övrigt så gör det inte mig mycket att systemet inte är original (och då är jag ändå en stor originalförespråkare). Det härliga ljudet måste fram och förstärkas! Men som sagt med JT blir det lite ”raggit” för denna. Den vita jag har och den rosenqvart:sa jag hade körde jag med JT och en dämpare, så jag vet att det sjunger fint, dock blir cupe-ljudet lite för högt.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93
9-5 Arc -05
9-5 Vector -0819 december, 2009 kl. 17:21 #149802saaben
Deltagareför dom som inte vill trimma tycker jag att ett Simons är perfekt, dock är det riktigt kasst för just dom som vill trimma, iaf om man köper det kompletta systemet. alternativt är ju att köpa JT´s batteriböj och resten simons.
19 december, 2009 kl. 20:27 #149819turbocab
DeltagareDå funkar det ju bra här, för batteriböj tror jag inte hamnar på TurboAndes lågmilade toppskickare. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.