Funderar på simons till min 900 turbo

Forum Modellspecifika forum OG900 Funderar på simons till min 900 turbo

  • Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-19 20:27 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21298
    turboande
    Deltagare

    Sitter ett rostfritt dock mycket fult system på min 900 lyx. Har haft jt på mina andra 900:or men det är inte att tänka på på denna… Vill ha ett mer original/tidstypiskt system. Mina tankar föll då på simons, då jag gillar hagelbössan också.

    Det jag undrar, funderar över är att det på många filmer och bilder ser ut som slutröret sitter mycket åt sidan, för mycket för min smak kanske?

    Hur tror/tycker ni systemet sitter på en 83: Sedan?
    Har ni bilder på Sedan-modellen med simons så lägg gärna in en länk.

    900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -05
    9-5 Vector -08

    #149765
    turbocab
    Deltagare

    Jag har monterat ett simons Hagelbössa system nyligen, och det stack nästan rakt ut bak. Inga problem med det tror jag. Dock är det ju ett ganska maffigt slutrör, det kommer synas väldigt mkt på en Sedan som ju inte har massa Aeroplast etc som sticker ner och döljer avgassystemet. Inte vidare låg profil alltså, men snyggt rör är det helt klart.

    Sen om din fina Lyx borde ha ett icke original system är ju en annan fråga… Men jag förstår dig, ljudet blir helt ljuvligt… Sen är det lite ball att Simons fortfarande säljer dessa system utan problem (jag köpte ett helt nyligen) till våra gamla fina og. Det är ju något som man borde gynna faktiskt så länge det går.

    #149776
    mojje
    Deltagare

    Simons är ett mycket bra företag, bor ganska nära Ray själv så jag har varit där och handlat i fabriken och är mycket trevliga och duktiga! Och kvaliteten är utmärkt.

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #149777
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    ” 3 tum JT superflow ” är min rekommendation.

    Varianten utan den bakre dämparen. (den kommer att synas allt för väl)

    Ljudet från en 900 turbo med detta system ger mig ståpäls.

    Hade det på min 900cab. Underbart ljud. Dovt & mullrigt. Kraftfullt vid pådrag.

    #149784
    saabaero
    Deltagare
    Daniel Eliasson wrote:
    ” 3 tum JT superflow ” är min rekommendation.

    Varianten utan den bakre dämparen. (den kommer att synas allt för väl)

    Ljudet från en 900 turbo med detta system ger mig ståpäls.

    Hade det på min 900cab. Underbart ljud. Dovt & mullrigt. Kraftfullt vid pådrag.

    Enl mig blir ljudet i kupén olidlig med detta system 🙁
    Måste göra något för att fixa det.
    Trivdes inte med bara 1 dämpare till Simonssystemet heller och då var jag ändå 10år yngre :doh:

    #149793
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Kan villigt hålla med om att ljudnivån i kupen blir högre, men ljudet, med ner vevade rutor sommartid vid accelleration, är ruggigt skönt.

    Mitt JT system jag hade på min gamla cab, genomförde jag två långa tysklandsresor med.
    Man vänjer sig. Iallafall gjorde jag det. (DEt var roligt att inte ”bara” höra motorn vid pådrag)

    Det största problemet med JT systemet dock, är vid montering. Genomförandet från motorrummet vidare under bilen. Det är mycket trångt & risken för att systemet ska gåemot karossen är stor & ger upphov till stora resonansljud om man har otur. Detta var min erfarenhet.

    Accepterar man inte att ljudnivån i kupen ökar något, ska man avstå från att välja detta system såklart.

    #149795
    turbocab
    Deltagare

    Njae, JT är helt kass i min mening. Känslan i Simons grejor är så mkt bättre. Dessutom så blir det två dämpare när man köper hela satsen, med hagelbössan. En lång resonansdämpare, precis som original, och en bakre burk. Lite dovare, lite högre, men absolut inte störande på något vis. Hade detta på min 1988 Aero och det var nästan ingen skillnad i kupen alls mot original. JT däremot har ett mkt dovare ljud som helt klart kan bli jobbigt i längden.

    Kör på Simons, alla gånger. JT behöver göra om hela sitt system och testa på en ny 900, för alla som monterar rapporterar om passformens problem. (mitt Simons har jag monterat två gånger på olika bilar på asfalten hemma med vanliga pallbockar endast, det är trångt, men funkar)

    #149797
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Mitt JT system hade tvådåmpare med satsen, men jag tyckte att det blev för ”tyst” men två dämpare.

    Nu har jag ingen erfarenhet av simons, så jag ska inte säga allt för mycket.

    Jt’s system är ju inte direkt diskret, om man ser till ljudet.

    Jag gillade ljudet. Men jag kanske inte hade valt det i dag. 10år senare.

    Tycker fortfarande att ljudkulissen utanför bilen är hårresande, men skulle säkert tycka att det var jobbigt, vid långfärd.

    #149798
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Det visar bara att smaken är som baken 🙂

    #149799
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    En sak är dock helt säker:

    Om jag hade varit ägare till din bil, Turboande, så hade jag hållt mig till orginal, eller möjligtvis tagit ett system från en lite nyare turbo, för att få det karakteristiska utseendet på det rektangulära utblåset.

    Detta är en högst personlig uppfattning, sedan gör du som du vill.

    #149801
    turboande
    Deltagare

    Tack för tipsen och era åsikter!

    Med tanke på att min lyx ska vara original helt i övrigt så gör det inte mig mycket att systemet inte är original (och då är jag ändå en stor originalförespråkare). Det härliga ljudet måste fram och förstärkas! Men som sagt med JT blir det lite ”raggit” för denna. Den vita jag har och den rosenqvart:sa jag hade körde jag med JT och en dämpare, så jag vet att det sjunger fint, dock blir cupe-ljudet lite för högt.

    900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -05
    9-5 Vector -08

    #149802
    saaben
    Deltagare

    för dom som inte vill trimma tycker jag att ett Simons är perfekt, dock är det riktigt kasst för just dom som vill trimma, iaf om man köper det kompletta systemet. alternativt är ju att köpa JT´s batteriböj och resten simons.

    #149819
    turbocab
    Deltagare

    Då funkar det ju bra här, för batteriböj tror jag inte hamnar på TurboAndes lågmilade toppskickare. 🙂

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng