Fundering kring smörjning av 2-takts motorer

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Fundering kring smörjning av 2-takts motorer

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Fundering kring smörjning av 2-takts motorer

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-01-25 08:49 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • januari 24, 2005 at 10:51 #12158

      Finns det något separatsmörjsystem från någon modern motor som kan anpassas till Saab motorn?

      Jag tänkte mig någon form av insprutning av oljan i insugningsröret. Detta för att slippa oljeinblandningen och att kunna styr oljemängden för olika belastningar och varvtal. Kanske även minska rökutvecklingen något.

        januari 24, 2005 at 15:05 #84518

        Rent teoretiskt sett skulle Du kunna använda en FICHTinsprutning från en Evinrude eller Jonson utombordmotor. Grejen är att dom aldrig fick prylarna att fungera riktigt och att problemen med FICHT till slut fick OMC att gå i konkurs. Nästan alla motorer dom sålde skar ihop, men dom säljs ju fortfarande så att kanske har dom fått ordning på det. Kan ju vara värt att kolla upp.
        Här är en länk där motorn diskuteras.
        http://www.maringuiden.se/forum/;thread=26238

          januari 24, 2005 at 15:35 #84519

          Jag funderad på system av typen som Yamaha anänder på t.ex. utombords motorer. Yamaha kallar det systemer för Autolobe. Är det någon som har erfarenhet av datta ?

            Anonym
            januari 24, 2005 at 16:23 #84520

            DKW hade i mitten på 60 talet oljeinblndning i insuget på åtminstone modell F12, funkade utmärkt. Finns säkert att få tag på genom DKW- [color:”green”] [/color] klubben.

              januari 24, 2005 at 16:56 #84521

              YAMAHA´s Autolube är väl samma princip som på SAABsport att oljan trycks in i motorn genom kanaler av en pump.
              Köp en sportmotor och sätt i.
              Men är det insprutning via insug Du vill ha så är det nog FICHT som finns lättillgängligt. Prata med din lokala OMC handlare så har han säkert ett gäng skurna motorer på hyllan.

                januari 24, 2005 at 18:12 #84522

                Suzuki GT750 har utenpåliggende oljeslanger og dyser. Oljepumpen reguleres via gasreglaget og drives mekanisk med lav hastighet.

                Se bifogad fil for prinsipskiss.

                  januari 24, 2005 at 21:16 #84523

                  har en liten ide på det där, med tanke på att jag har en nedriven dkw motor till F12 1000-63 där oljan blandas direkt i förgasaren från en pump på en liten separat tank, tanken sitter i motorrummet och mängden olja ställs in på en skruv och ökas och sänkt med motorvarvtalet… pumpen drivs av en remm, liknande generator remm. blocket är det exakt lika som saab använde till sina 3 cyl 2 taktare, blocket är gjutet på samma plats fram till 1963b då saab antog att tillverka egna block, dock efter dkw.s ritning, (observera att blocken även tidigare i saabar hade gjutmärke med saab på… även fast dkw producerade dom, skillnaden var oxå att saab hade vattenpump… smörjenheten passar med en mycekt liten modifikation av fästen på en saabmotor,

                  denna kan men lite övertalning kanske säljas, dock då komplett med förgasare och insug då…. för annars passar det ej, Observera dock att F12 1000 är en 1000cc maskin exakt likadan med 1,0 mm större borrning och lite längre slaglängd än saabmotorn

                    januari 24, 2005 at 21:47 #84524

                    Finns det något separatsmörjsystem från någon modern motor som kan anpassas till Saab motorn?

                    Jag tänkte mig någon form av insprutning av oljan i insugningsröret. Detta för att slippa oljeinblandningen och att kunna styr oljemängden för olika belastningar och varvtal. Kanske även minska rökutvecklingen något.

                    Igentligen motsäger detta sig själv om man tänker efter, större belastning och ökade varvtal hör ju ihop, dettsamma med ökade belastning och varvtal större bensin förbrukning = oljemängden styrs efter belastning och varvtalen. sen är det 99,999999% mindre risk för att man inte skulle köra utan olja. Om man inte glömmer fylla på vid tankning, eller hålla koll på burken med olja i som man får öppna motorummet eller lita på en liten lampa som lyser när det är dåligt med olja…

                    Jag skulle inte riskera köra utan olja och blanda det me bensinen.

                      januari 25, 2005 at 01:41 #84525

                      Det har Du rätt i, det är alltid säkrare att blanda oljan i bensinen för då vet man att motorn får olja i alla lägen. Om tex. axeln till oljepumpen går av, någon medbringare ger upp eller det blir stopp i en oljeledning så blir det dyrt innan Du märker att något hänt. Detta brukar ägare till Yamahamotorer med autolube bli varse förr eller senare.
                      Men med insprutning så kan man få en mer exakt dosering av olja/bensin och därigenom få en bättre bränsleekonomi.
                      Vi måste främja nytänkande.
                      Det vore ju kul om någon provade så att man slipper göra alla misstag själv.

                        Anonym
                        januari 25, 2005 at 08:49 #84526

                        Minska på röken???

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.