Funderingar om tändningslås på 900:a.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Funderingar om tändningslås på 900:a.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Funderingar om tändningslås på 900:a.

  • Författare
    Inlägg
    • mars 12, 2007 at 20:32 #15717

      Var med om något lustigt med bilen ( läs 900:a ) i går.
      Hade åkt ut till syster på kaffe, allt var frid å fröjd MEN
      När jag ska vända hem igen så ska ni inte tro att det
      gick att vri nyckel.

      Tro mej om jag blev paff, det gick ej . Röck i v-spak å allt möjligt
      men inte tusan gick det.
      Det sluta med att jag gjorde somm våra med människor på fel
      sida lagen gör. Så nu måste jag byta lås som följd.

      Har alldrig varit med om detta fört.

      Så min fundering är: finns det någon annan som drabats av detta?
      Är detta vanligt fel?

      MH TT.

        mars 12, 2007 at 20:49 #104195

        Har hört en massa som haft dylika problem med tändnignslåset på 900, dock inte jag själv, peppar peppar.

          mars 12, 2007 at 20:53 #104196

          Så brukar det bli när låsen blir slitna.Om det inte är spärren till backen som trilskas för dig.

            mars 12, 2007 at 21:00 #104197

            Nu spelar det igen roll då jag pajat låset men
            tack för infon.

              mars 12, 2007 at 21:03 #104198

              Det där lät väldigt surt från mej. förlåt.
              Har du någon bra ide om hur byta lås utan att ta bort hela
              v-huset?

              Mh TT.

                mars 12, 2007 at 21:08 #104200

                det är klart lättast att byta hela huset, är det 4 växlat eller 5 växlat i “lux”:en?

                  mars 12, 2007 at 21:17 #104202

                  det finns ju den andra varianten också, att låset ger upp så att typ alla 900-nycklar passar 😉

                    mars 12, 2007 at 21:36 #104203

                    Det som förmodligen hänt är att backspärren gått i.
                    Jag har bytt lås i alla 900:or jag haft. Det är lite pilligt men det är inte så svårt, jag brukar skruva ur ena stolen sedan får man ta bort konsollen och därefter slipa till ett verktyg som passar till skruvarna. Det går för det mesta att vända låskistan utan att lossa växelföraraxeln, på undersidan tar man bort locket sen är man inne där själva låset sitter, låscylindern lossar man genom att borra ett litet hål där sprinten som håller fast cylindern sitter, det är som ett öra på ena sidan och sprinten sitter gömd bakom. om låset funkar så trycker man in sprinten samtidigt som man känner efter rätt läge med nyckeln, är låset kass så borrar man ur sprinten.
                    Men du har förstås mosat hela låset så då är det väl bara att ringa Rosswall eller ge dig ut på skroten och skaffa ett nytt först.
                    Glöm inte att tillverka verktyget jag berättade om i början innan du ger dig ut på jakt efter ett nytt.
                    Tänk oxå på att testa så inte backspärren ligger i innan du skruvar fast grejorna igen (det har jag lyckats med, mycket irriterande kan jag lova)
                    Det är mycket lätt att byta låscylindrarna i dörrarna oxå om du skulle vilja ha samma nyckel till alla låsen och hittar en komplett låsuppsättning.
                    Lycka till.

                      mars 14, 2007 at 20:05 #104280

                      Här finns det flera 900:or med kompletta lås å nycklarpå de kring
                      liggande skrotarna.
                      Jag har garanterat mosat låset då nuvarande nyckel ej går i helt.
                      Har redan letat fram komplett lås sats i gömmorna.
                      Det verktyg ni, kaparn, berätta om ska jag tillverka,
                      har nog sådana muttrar ligger, de får bli mall.

                      Tackar för info å tips, Mh TT.

                        mars 14, 2007 at 20:09 #104281

                        PS saab-jonte.

                        Det är inte 900lyxen som behöver bytas lås utan snövit med norkt krom.
                        Lyxen är fortfarande under renovering och är 5v.

                        Mh TT

                          mars 14, 2007 at 20:14 #104282

                          förmodligen har jag samma problem med backspärren på 64an. då jag la i backen för skojs skull och tog ur nyckeln för att avlägsna en nyckelring (!).

                          när jag stoppade in nyckeln igen gick den helt enkelt inte att vrida om. satt i kanske en timma och vred i ratten / vxlspaken utan framgång. det enda jag kan tänka mig nu är att man kanske måste rulla lite på däcken att den har hammnat i fel läge på något sätt.

                          lite synd. det blev en dyr nyckelring 🙂

                            mars 14, 2007 at 20:49 #104285

                            det sitter en minimal fjäder inne i tändningslåset. går den av så fungerar låset inte. Råkade en gång ut för att nyckeln fastnade i startläget. Inte kul, oftast brukar det vara denna fjäder. Vet en bilverkstad som brukar sätta i två fjädrar när detta händer. Går en av så finns det en kvar…
                            Micke

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.