Funderingar om tändningslås på 900:a.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Funderingar om tändningslås på 900:a.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Funderingar om tändningslås på 900:a.
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-03-14 20:49 av micke l.
-
FörfattareInlägg
-
Var med om något lustigt med bilen ( läs 900:a ) i går.
Hade åkt ut till syster på kaffe, allt var frid å fröjd MEN
När jag ska vända hem igen så ska ni inte tro att det
gick att vri nyckel.Tro mej om jag blev paff, det gick ej . Röck i v-spak å allt möjligt
men inte tusan gick det.
Det sluta med att jag gjorde somm våra med människor på fel
sida lagen gör. Så nu måste jag byta lås som följd.Har alldrig varit med om detta fört.
Så min fundering är: finns det någon annan som drabats av detta?
Är detta vanligt fel?MH TT.
mars 12, 2007 at 20:49 #104195Har hört en massa som haft dylika problem med tändnignslåset på 900, dock inte jag själv, peppar peppar.
mars 12, 2007 at 20:53 #104196Så brukar det bli när låsen blir slitna.Om det inte är spärren till backen som trilskas för dig.
mars 12, 2007 at 21:08 #104200det är klart lättast att byta hela huset, är det 4 växlat eller 5 växlat i “lux”:en?
Det som förmodligen hänt är att backspärren gått i.
Jag har bytt lås i alla 900:or jag haft. Det är lite pilligt men det är inte så svårt, jag brukar skruva ur ena stolen sedan får man ta bort konsollen och därefter slipa till ett verktyg som passar till skruvarna. Det går för det mesta att vända låskistan utan att lossa växelföraraxeln, på undersidan tar man bort locket sen är man inne där själva låset sitter, låscylindern lossar man genom att borra ett litet hål där sprinten som håller fast cylindern sitter, det är som ett öra på ena sidan och sprinten sitter gömd bakom. om låset funkar så trycker man in sprinten samtidigt som man känner efter rätt läge med nyckeln, är låset kass så borrar man ur sprinten.
Men du har förstås mosat hela låset så då är det väl bara att ringa Rosswall eller ge dig ut på skroten och skaffa ett nytt först.
Glöm inte att tillverka verktyget jag berättade om i början innan du ger dig ut på jakt efter ett nytt.
Tänk oxå på att testa så inte backspärren ligger i innan du skruvar fast grejorna igen (det har jag lyckats med, mycket irriterande kan jag lova)
Det är mycket lätt att byta låscylindrarna i dörrarna oxå om du skulle vilja ha samma nyckel till alla låsen och hittar en komplett låsuppsättning.
Lycka till.Här finns det flera 900:or med kompletta lås å nycklarpå de kring
liggande skrotarna.
Jag har garanterat mosat låset då nuvarande nyckel ej går i helt.
Har redan letat fram komplett lås sats i gömmorna.
Det verktyg ni, kaparn, berätta om ska jag tillverka,
har nog sådana muttrar ligger, de får bli mall.Tackar för info å tips, Mh TT.
förmodligen har jag samma problem med backspärren på 64an. då jag la i backen för skojs skull och tog ur nyckeln för att avlägsna en nyckelring (!).
när jag stoppade in nyckeln igen gick den helt enkelt inte att vrida om. satt i kanske en timma och vred i ratten / vxlspaken utan framgång. det enda jag kan tänka mig nu är att man kanske måste rulla lite på däcken att den har hammnat i fel läge på något sätt.
lite synd. det blev en dyr nyckelring 🙂
det sitter en minimal fjäder inne i tändningslåset. går den av så fungerar låset inte. Råkade en gång ut för att nyckeln fastnade i startläget. Inte kul, oftast brukar det vara denna fjäder. Vet en bilverkstad som brukar sätta i två fjädrar när detta händer. Går en av så finns det en kvar…
Micke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.