Fylla kylsystemet, hur?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Fylla kylsystemet, hur?

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2004-03-03 20:13 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10244
    William
    Deltagare

    Hej, jag har letat och läst här på forumet men inte hittat det jag vill veta.

    När man har gjort en rensning/spolning och har tömmt kylsystemet, hur bör man då fylla och lufta det på rätt sätt? Hur vet man när det är fullt? ska motorn vara igång?

    Tacksam för svar

    /William

    (Saab 96 V4 -77)

    #73074
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Det står egentligen i instruktionsboken, men jag skrev en instruktion här också:

    http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=003088#000001

    Egentligen är det väl inte det allra mest idealiska att spola ur med motorn igång, men om den är kall från början är det väl ingen direkt fara.

    Mvh Petter

    #73075

    Jag citerar verkstadshandboken:

    ”Påfyllning av kylvätska sker genom öppningen på kylaren. Härvid skall värmereglaget ställas på max.värme. och värmeväxlarens urluftningsnippel öppnas för att systemet skall kunna fyllas fullständigt. Expansionskärlet (fr.o.m. årsmodell 1969) fylles till max.märket eller högst 20 mm ovanför detta.
    När kylsystemet är helt fyllt, köres motorn med varierande varvtal någon minut eller tills kylvätska strömmar genom den öppna urluftningsnippeln.
    Härefter stängs urluftningsnippeln.
    Ytterligare kylvätska påfylles i kylaren om så erfordras, varefter båda locken sätts på. Endast ren kylvätska får påfyllas. Fyll aldrig på större mängd kall vätska när motorn är varm, eftersom cylinderblocket kan spricka.
    Nivån i expansionskärlet kontrolleras efter några dagars körning, eftersom fullständig urluftning skett först då systemet värmts upp och avkylts några gånger.
    Efterfyllning skall ske då nivån sjunkit till min.strecket. Endast rekommenderad kylvätskeblandning påfylles.”

    Med ”båda locken” menas lock på kylare och expansionskärl. (min anm.)

    Renspolning kan man ibland behöva göra flera gånger och länge för att få skiten ur systemet. Man spolar då systemet mot den normala riktningen och då helst motor, kylare och värmeelement var för sig.

    Hoppas nu på en varm sommar, så att du får nytta av ovan!

    #73076

    Du hann visst ”posta” ditt inlägg, innan jag skrivit mitt klart Petter!

    #73077
    petter
    Deltagare

    Om man skall spola i motsatt riktning, var kör man då in vattenslangen? Och var kommer avloppet ut?

    Den metod jag länkade till har alltid funkat för mig, rent vatten in och skitigt kommer ut ett tag för att sedan bli rent… Och det borde ju gå igenom överallt, värmereglaget på max och motorn igång borgar ju för det.

    Mvh Petter

    #73078

    Petter!
    Din metod funkar säker också jättebra Jag citerade bara verkstadshandboken:

    ”…. Denna spolning bör ske mot kylvätskans ordinarie strömningsriktning, varför spolning av motorns kylmantel skall ske från cylinderlocket och nedåt, medan kylaren skall spolas genom det nedre anslutningsröret och uppåt. Före spolning lossas övre vattenhalsen och termostaten demonteras.”

    Värmeelementet spolas också ”bakvänt”

    Kan bli lämpligt med en rejäl motortvätt efter detta

    #73079
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Oj, det där är ju jättejobbigt! Massor av grejer som ska lyftas bort och lossas…

    Nåja, jag kanske gör det när min metod inte funkar längre = jag får kylproblem i kökörning i högsommarvärme. Och det har jag inte fått än, peppar peppar!

    Mvh Petter

    #73080
    William
    Deltagare

    Tack för svaren
    Nu är det bara en sak som är suddig:

    Fyller man alltså i kylarens öppning tills det rinner över och sen fyller man expkärlet till max (som är tomt innan)?, eller stiger nivån automatiskt i expkärlet allteftersom kylaren fylls och man slutar när det nått maxstrecket?

    #73081
    petter
    Deltagare

    Hej!

    När allt är urspolat och det kommer rent vatten ur alla öppningar: Skruva igen bottenkranen i kylaren, sätt tillbaka expansionskärlet (men inte dess lock) och låt nippeln vara öppen. Starta motorn igen. Fyll systemet tills det kommer blått ur nippeln. Stäng omedelbart av motorn och skruva igen nippeln. Fyll upp helt i kylarlocket ifall det behövs. Skruva upp nippeln igen. Kommer det vätska då så skruva igen, fyll upp expansionskärlet, sätt på locken och kör. Kommer det inte vätska så starta igen och vänta tills det gör det. Sedan i med vätska i kärlet, på med locken och kör!

    Mvh Petter

    #73082
    William
    Deltagare

    då är jag med!
    Tack Petter och Sten-Arvid för er finfina info

    Mvh William

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng