Fylla kylsystemet, hur?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fylla kylsystemet, hur?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fylla kylsystemet, hur?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 3, 2004 at 13:58 #10244

      Hej, jag har letat och läst här på forumet men inte hittat det jag vill veta.

      När man har gjort en rensning/spolning och har tömmt kylsystemet, hur bör man då fylla och lufta det på rätt sätt? Hur vet man när det är fullt? ska motorn vara igång?

      Tacksam för svar

      /William

      (Saab 96 V4 -77)

        mars 3, 2004 at 14:43 #73074

        Hej!

        Det står egentligen i instruktionsboken, men jag skrev en instruktion här också:

        http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=003088#000001

        Egentligen är det väl inte det allra mest idealiska att spola ur med motorn igång, men om den är kall från början är det väl ingen direkt fara.

        Mvh Petter

          mars 3, 2004 at 14:47 #73075

          Jag citerar verkstadshandboken:

          “Påfyllning av kylvätska sker genom öppningen på kylaren. Härvid skall värmereglaget ställas på max.värme. och värmeväxlarens urluftningsnippel öppnas för att systemet skall kunna fyllas fullständigt. Expansionskärlet (fr.o.m. årsmodell 1969) fylles till max.märket eller högst 20 mm ovanför detta.
          När kylsystemet är helt fyllt, köres motorn med varierande varvtal någon minut eller tills kylvätska strömmar genom den öppna urluftningsnippeln.
          Härefter stängs urluftningsnippeln.
          Ytterligare kylvätska påfylles i kylaren om så erfordras, varefter båda locken sätts på. Endast ren kylvätska får påfyllas. Fyll aldrig på större mängd kall vätska när motorn är varm, eftersom cylinderblocket kan spricka.
          Nivån i expansionskärlet kontrolleras efter några dagars körning, eftersom fullständig urluftning skett först då systemet värmts upp och avkylts några gånger.
          Efterfyllning skall ske då nivån sjunkit till min.strecket. Endast rekommenderad kylvätskeblandning påfylles.”

          Med “båda locken” menas lock på kylare och expansionskärl. (min anm.)

          Renspolning kan man ibland behöva göra flera gånger och länge för att få skiten ur systemet. Man spolar då systemet mot den normala riktningen och då helst motor, kylare och värmeelement var för sig.

          Hoppas nu på en varm sommar, så att du får nytta av ovan!

            mars 3, 2004 at 14:49 #73076

            Du hann visst “posta” ditt inlägg, innan jag skrivit mitt klart Petter!

              mars 3, 2004 at 14:50 #73077

              Om man skall spola i motsatt riktning, var kör man då in vattenslangen? Och var kommer avloppet ut?

              Den metod jag länkade till har alltid funkat för mig, rent vatten in och skitigt kommer ut ett tag för att sedan bli rent… Och det borde ju gå igenom överallt, värmereglaget på max och motorn igång borgar ju för det.

              Mvh Petter

                mars 3, 2004 at 15:35 #73078

                Petter!
                Din metod funkar säker också jättebra Jag citerade bara verkstadshandboken:

                “…. Denna spolning bör ske mot kylvätskans ordinarie strömningsriktning, varför spolning av motorns kylmantel skall ske från cylinderlocket och nedåt, medan kylaren skall spolas genom det nedre anslutningsröret och uppåt. Före spolning lossas övre vattenhalsen och termostaten demonteras.”

                Värmeelementet spolas också “bakvänt”

                Kan bli lämpligt med en rejäl motortvätt efter detta

                  mars 3, 2004 at 15:55 #73079

                  Hej!

                  Oj, det där är ju jättejobbigt! Massor av grejer som ska lyftas bort och lossas…

                  Nåja, jag kanske gör det när min metod inte funkar längre = jag får kylproblem i kökörning i högsommarvärme. Och det har jag inte fått än, peppar peppar!

                  Mvh Petter

                    mars 3, 2004 at 16:50 #73080

                    Tack för svaren
                    Nu är det bara en sak som är suddig:

                    Fyller man alltså i kylarens öppning tills det rinner över och sen fyller man expkärlet till max (som är tomt innan)?, eller stiger nivån automatiskt i expkärlet allteftersom kylaren fylls och man slutar när det nått maxstrecket?

                      mars 3, 2004 at 17:39 #73081

                      Hej!

                      När allt är urspolat och det kommer rent vatten ur alla öppningar: Skruva igen bottenkranen i kylaren, sätt tillbaka expansionskärlet (men inte dess lock) och låt nippeln vara öppen. Starta motorn igen. Fyll systemet tills det kommer blått ur nippeln. Stäng omedelbart av motorn och skruva igen nippeln. Fyll upp helt i kylarlocket ifall det behövs. Skruva upp nippeln igen. Kommer det vätska då så skruva igen, fyll upp expansionskärlet, sätt på locken och kör. Kommer det inte vätska så starta igen och vänta tills det gör det. Sedan i med vätska i kärlet, på med locken och kör!

                      Mvh Petter

                        mars 3, 2004 at 20:13 #73082

                        då är jag med!
                        Tack Petter och Sten-Arvid för er finfina info

                        Mvh William

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.