Gängdimensioner bromsar 93/96
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Gängdimensioner bromsar 93/96
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Gängdimensioner bromsar 93/96
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-06 11:55 av andha.
-
FörfattareInlägg
-
april 5, 2004 at 18:52 #10388
Nu ligger drivaxlar med granater, nya skivor och renoverade ok samt bakre bromssköldar med backar och nya cylindrar och väntar i källaren. Allt från typ V4. Så ska alltså detta få tränga undan de gamla “trummisarna” på min 93B, nu när våren och värmen kommit.
Detta betyder också utbyte av bromsrör och bromsslangar.
Därav min fråga: Vilka gängdimensioner har 93:an (1957) resp. V4:an på nipplar och förskruvningar? För de är ju inte samma har jag sett!
Antingen får jag byta rubbet eller bygga en “korsning”. Tacksam för hjälp!(Ska också bli 4-vxl låda, därav granaterna. Även en 3-gasare 66 väntar på plats under huven).
Har inte fullständig koll på detta men när det gäller rörförskruvningarna så ska det väl vara samma? alltså 3/8 UNF. Däremot de äldre som har banjokopplingar in i hjulcylindrarna har ju en annan gänga på banjoskruven.
Jag har nya slangar och sånt om du vill veta specifika gängor på en speciell slang.
3/8 UNF sitter på en massa bilar så har inte din lokale nasare såna nipplar så är det bättre han slår igen……..När det gäller 92:an så är det samma gänga på rörnippeln som det är på banjoskruven (en tummgänga som jag glömt vad den heter, BCF el dyl) Jag hittade skruv med den gängan på Sifverts skruv för att tillverka banjoskruvar av. När det gäller nipplar med denna gänga så finns det i England. Om bil och industribroms har vet jag inte, men de kan säkert ta hem.
Däremot är det troligt att det är 3/8 UNF på rörnipplarna som sitter på det korta röret mellan hjulcylindrarna fram.
Kort sagt, det var ett h-vete att få ihop allt, men det gick.
Martin
Eftersom dessa luft och bromsrörsnipplar till Saab 92 och 93 inte är så lätta att få tag i så tycker jag att de vore lämpliga detaljer att försöka köpa in till Saabklubbens lager.
Dom är inte så utrymmeskrävande att lagra, går åt i begränsad mängd och skulle bidra till trafiksäkerheten genom att minska behovet av att återanvända slitna detaljer i bilarna.
mvh
Anders H. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.