Gängdimensioner bromsar 93/96

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Gängdimensioner bromsar 93/96

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Gängdimensioner bromsar 93/96

  • Författare
    Inlägg
    • april 5, 2004 at 18:52 #10388

      Nu ligger drivaxlar med granater, nya skivor och renoverade ok samt bakre bromssköldar med backar och nya cylindrar och väntar i källaren. Allt från typ V4. Så ska alltså detta få tränga undan de gamla “trummisarna” på min 93B, nu när våren och värmen kommit.
      Detta betyder också utbyte av bromsrör och bromsslangar.
      Därav min fråga: Vilka gängdimensioner har 93:an (1957) resp. V4:an på nipplar och förskruvningar? För de är ju inte samma har jag sett!
      Antingen får jag byta rubbet eller bygga en “korsning”. Tacksam för hjälp!

      (Ska också bli 4-vxl låda, därav granaterna. Även en 3-gasare 66 väntar på plats under huven).

        april 6, 2004 at 07:56 #73863

        Hej

        Har ingen gänginfo men sök på ‘bil och industribromsar’ på forumet. Dom kunde i alla fall hjälpa mig med nipplar till 92:an. Tror att det är samma som till Saab 93 och gamla engelska bilar som exempelvis Morris Minor.

        /Anders H.

          april 6, 2004 at 08:33 #73864

          Luftningsnipplar till 92:a har jag köpt från England till Morris Minor (olika gängstigning fram och bak)

          När det gäller V4 så finns det på Mekonomen.

          Martin

            april 6, 2004 at 08:56 #73865

            Har inte fullständig koll på detta men när det gäller rörförskruvningarna så ska det väl vara samma? alltså 3/8 UNF. Däremot de äldre som har banjokopplingar in i hjulcylindrarna har ju en annan gänga på banjoskruven.
            Jag har nya slangar och sånt om du vill veta specifika gängor på en speciell slang.
            3/8 UNF sitter på en massa bilar så har inte din lokale nasare såna nipplar så är det bättre han slår igen……..

              april 6, 2004 at 10:37 #73866

              När det gäller 92:an så är det samma gänga på rörnippeln som det är på banjoskruven (en tummgänga som jag glömt vad den heter, BCF el dyl) Jag hittade skruv med den gängan på Sifverts skruv för att tillverka banjoskruvar av. När det gäller nipplar med denna gänga så finns det i England. Om bil och industribroms har vet jag inte, men de kan säkert ta hem.

              Däremot är det troligt att det är 3/8 UNF på rörnipplarna som sitter på det korta röret mellan hjulcylindrarna fram.

              Kort sagt, det var ett h-vete att få ihop allt, men det gick.

              Martin

                april 6, 2004 at 11:40 #73867

                Ja men nu underlättar det ju att det är V4a delar som ska dit och därav min fundering över problemet för det torde ju handla om ganska simpla uppdateringar då det bara handlar om just vanliga 3/8 UNF nipplar.

                  april 6, 2004 at 11:55 #73868

                  Eftersom dessa luft och bromsrörsnipplar till Saab 92 och 93 inte är så lätta att få tag i så tycker jag att de vore lämpliga detaljer att försöka köpa in till Saabklubbens lager.

                  Dom är inte så utrymmeskrävande att lagra, går åt i begränsad mängd och skulle bidra till trafiksäkerheten genom att minska behovet av att återanvända slitna detaljer i bilarna.

                  mvh
                  Anders H.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.