Generator & Vattenpump
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Generator & Vattenpump
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Generator & Vattenpump
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-09 12:35 av stefan.
-
FörfattareInlägg
-
december 8, 2006 at 22:48 #15232
Hej
Kanske har problem med mig Saab 99…
Har börjat höra lite skrammel från motorn när man ligger i ca 70 knyck. Antar att det inte är kamkedjan då denna borde rasla vid tomgång, jag tror att det är generaton som börjar bli pensionsålder! Anledningen till min tanke om generatorn är pga att laddningslampan lyser då bilen startas och går på tomgång, denna slocknar då man varvar upp bilen till ca 1500 varv/min.
Vad tror ni att det kan vara, är det generatorn eller kamkedjan som bör bytas? Om det är generatorn så har jag en tanke på att byta vattenpumpen på samma gång. Då denna inte är alltför dyr, så att de hade vattenpump till Saab 99 för ca 360 kr på OKQ8 (vet inte om jag vågar köpa biltema). Remmen som sammankopplar generator och vattenpump är även den ganska sliten och bör nog bytas..
Vad tror ni om min teori???
Vore tacksam för svar
// Lars Söderlund
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
december 8, 2006 at 23:34 #100768Så vad tycker ni att jag ska göra. Bör jag kanske plocka loss genteratorn och kolla skicket på denna? Vad kan en ny generator kosta?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Stefan wrote:det är inget fel på generatorn bara för att laddningslampan gör sådär. En del Bosch är så original att dom behöver lite mer varv för att aktivera sig. (olika regulatorer)Min blev bättre och behöver inte varvas så hårt sedan jag kopplat in en laddningslampa till parallellt med standardlampan. Denna är gömd i motorrummet och strömmen tog jag från + (15) på tändspolen.
Stefan W wrote:Stefan wrote:det är inget fel på generatorn bara för att laddningslampan gör sådär. En del Bosch är så original att dom behöver lite mer varv för att aktivera sig. (olika regulatorer)Min blev bättre och behöver inte varvas så hårt sedan jag kopplat in en laddningslampa till parallellt med standardlampan. Denna är gömd i motorrummet och strömmen tog jag från + (15) på tändspolen.
men då är det enklare att bara byta till en annan regulator, det ska vara en som är utan det motstånd som sitter vid kolen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.