Generatorproblem og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Generatorproblem og900

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-18 20:46.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Simon
    Deltagare

Hallå!
    Spånar lite på problemet med min generator och lite olika lösningar på detta problemet. Det började med att bilen inte gick igång med startmotorn, för lite kräm i batteriet. Gick att putta igång den dock. I lördags kväll mätte jag spänningen vid laddning, både på generator och bak på batteriet (batteriböj). Då laddade den 12.85 volt. Laddningsrelä tänkte jag och köpte ett nytt relä på Mekonomen dagen efter. Smaskade i det nya laddningsreläet och startade. Då laddade den bara 11.80 volt. Efter ett tag på tomgång lös laddningslampan men den slockanade när man gav gas, men man såg tydligt på lampor att spännigen var låg. Körde en runda och det blev bara värre och värre, spänningen sjönk mer och mer. Till sist hoppade bilen fram på jämn gas.
    På Mekonomen fick jag frågan om jag ville ha 14 eller 14.5 volts laddningsrelä. Tog ett 14.5 volts, men det är kanske fel? Funderar på om det är generatorn som är kass. Kan man ta en generator på 80 ampere från en 9000 och använda i 900an?

Tacksam för lite idéer!
    Tack på förhand.
    /Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

anderslindh
    Deltagare

Den plattan/skivan laddningsreläets kol ligger an mot kanske är ojämn? Om vi nu skulle spåna alltså :p

M.Broberg
    Deltagare

du kan ha dålig anläggningsyta på generatoraxeln mot kolen på laddningsregulatorn

Även glappkontakter från generatorn, spänningsfall i för långa kablar (märks ju mest när det blir kallt om motorn behöver emr kräm för att starta) Dassigt batteri, tjuvström.

Några små gissningar.
    Och laddningsrelä och laddningsregulator är helt olika saker, rätt namn på rätt del tack! 😉

saabaero
    Deltagare

Det brukar sällan räcka med att byta enbart kol/regulator. Oftast är även kollektorn sliten och brukar ha djupa slitspår efer kolen.

Förutsätter att du putsat och fixat kopplingspunkterna för jord och spänningsmatning 😉

Simon
    Deltagare

Har nu mätt hur bra jordningen är. Hade 10 Ohm mellan motor och generator och även mellan generator och jordpunkten framme vid APC-boxen. Slipade lite på kabelskon på jordkabeln och då sjönk det till 1 Ohm så jordningen är ok. ”Laddar” i nuläget 11,11 volt på tomgång. Lutar åt att fixa en ”ny” generator på skroten. Kan ju ta loss och kolla på kolet innan man åker till skroten. Annars är det tomt på idéer…

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Har nu fått i generatorn. Det blev ingen stor renovering, lite putsning på blecket som ligger an mot regulatorn och några vändor i testbänk. Där gav den 14.6 volt stabilt. Väl i bilen laddade den 14.2 volt vid lite lätt gas i början på veckan. Idag laddade den 13.5 volt på tomgång. Ska hålla koll ett tag framöver och se vad som händer. Eventuellt så tänkte jag dra en ”extra” jordkabel från skuffen fram till jordpunkten på växellådan.

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Simon
    Deltagare

Jaha, lite rapportering om mitt laddningsproblem. Har haft lite strul med laddningen, runt 13 volt, som lägst 12,80 volt. En gång har jag fått använda startkablar för att få igång den. Tog tag i problemet en dag efter jobb och testade att dra en 35 kvadrats kabel från jordpunkten på växellådan och bak till batteriet. Ingen vidare framgång, knappt 13 volt i laddning. Mätte mellan generatorns plus och chassiet på generatorn direkt och se på f*n! 14,2 volt! Med gott mod testade jag att lägga en extra jordtråd mellan generatorn och jordpunkten uppe på toppen. Nu var vi uppe i trakterna kring 13,6 volt.
    Lade en 10 kvadrats kabel från generatorn ner till jordpunkten på växellådan och bytte ut original kabeln som går mellan växellådan-batteriet-chassiet och lade en 35 kvadrats kabel där. Putsade lite på balken och de andra kabelskorna vid jordpunkten och smackade ihop och vred om nyckeln.
    Tada! 13,96 volt mellan generatorn och insuget och 13,80 volt mellan batteripolerna. Nu är det en helt annan fart i startmotorn! 😆
    Är man riktigt sugen kan man ju putsa lite till och kanske dra en kabel direkt bak till batteriet men 13,80 är väl vad det brukar ladda med 14 volts laddningsregulator?

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

saabaero
    Deltagare

@herrsiba wrote:

Är man riktigt sugen kan man ju putsa lite till och kanske dra en kabel direkt bak till batteriet men 13,80 är väl vad det brukar ladda med 14 volts laddningsregulator?

Beror ju helt på hur mycket belastning du har när du mäter och även temperaturen på generatorn spelar in men 13,8V är fullt godkänt

Hur är skicket på batteriet egentligen ?
    Kan vara en kortsluten cell som suger all kräm som generatorn orkar med att ge.

Finns ingen anledning att dra extra jordkabel till batteriet eftersom karossen räcker mer än väl 😉
    Generatorn är normalt bara jordad via en liten kabel (2,5 kvadrat?) till generatorfästet så det ska ju räcka även på din bil.
    Stora problemet lär ha varit jordflätan mellan kaross och vxl låda.

Simon
    Deltagare

Mätte inomhus, både med ”normal” belastning, tomgång och halvljus på, och med helljus och extra ljus på 100 W stycket. Generatorn har gett 14,6 volt i testbänk på en generatorverkstad. Kan nog stämma med en 2,5 kvadrats kabel mellan generator och fäste. Största problemet lär ha varit biten mellan växellåda och kaross tror jag med. Batteriet är i bra kondition, bubblade i alla celler efter en dags laddning med batteriladdare. Hoppas att detta håller nu. 🙂

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

turbo4ever
    Deltagare

Undrar också vilka de vanligaste felkällorna till tjuvström och därmed urladdat startbatteri är.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng