Girvinkelgivaren trasig 3 ggr på 4 månader!?

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Girvinkelgivaren trasig 3 ggr på 4 månader!?

  • Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-17 00:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20546
    brov
    Deltagare

    Har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Bilen ifråga köptes begagnad privat för två månader sen.

    – SAAB 9-5 linear 1.9 TiD (150 Hk)
    – 2007
    – 17500 Mil
    – Hur yttrar sig felet:

    Vid körning på torr asfalt går ESP-systemet in upprepade gånger, speciellt när man svänger. Detta resulterar i att ESP-systemet stängs av och flertalet lampor börjar lysa (ESP OFF – ABS – och någon till). Stängs ESP av manuellt med avknappen på instrumentbrädan fungerar bilen felfritt.
    – Felsökning som redan har gjorts?
    Tog den till verkstaden. Felkoden pekar på att girvinkelgivaren är trasig, felkod C0196. Verkstaden kunde även dra fram historik över vad som gjorts innan. Tydligen har girvinkelgivaren bytts i september förra året, två gånger! Då bilen besiktigades i november visade den inga fel så tydligen har den funkat i två månader för att sedan rasa. Verkstaden hade även bytt rattsensorn och blåst rent kuggkransarna fram.

    Är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!

    #171415

    Hmm, känns lite som ett givar/sensorfel.

    #52771
    brov
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Hmm, känns lite som ett givar/sensorfel.

    Aa, visst gör det. Men vad kan orsaka att 3 girvinkelgivare slutar funka inom ett halvår? Kontaktfel? Felaktig styrenhet? Dålig spänningsmatning? Något helt annat? 😯

    #52738
    Janne Hagnell
    Moderator

    När den här typen av sensorfel fortsätter kan det vara så att det inte alls är fel på givaren utan i kablage/kontaktdon. Verkstaden får bara upp koden att felet ligger i givarkretsen, byter givare, felet försvinner för att de har varit inne och pillat i grejerna, plus kanske att bilen har fått stå varmt och torrt på verkstad en stund, men kommer sedan tillbaka.
    Åtminstone på ABS-sensorer går det att mäta motståndet och därmed direkt kolla om givaren eller dess kablage är kass (minns ej värdena på rak arm). Får du högt eller oändligt motstånd klipper du kabeln strax innan sensorn och mäter igen. Är det fortfarande för högt är sensorn kass, annars kablaget, och då kan du skarvlöda ny kabel och täta med krympslang. :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #60896
    brov
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    När den här typen av sensorfel fortsätter kan det vara så att det inte alls är fel på givaren utan i kablage/kontaktdon. Verkstaden får bara upp koden att felet ligger i givarkretsen, byter givare, felet försvinner för att de har varit inne och pillat i grejerna, plus kanske att bilen har fått stå varmt och torrt på verkstad en stund, men kommer sedan tillbaka.
    Åtminstone på ABS-sensorer går det att mäta motståndet och därmed direkt kolla om givaren eller dess kablage är kass (minns ej värdena på rak arm). Får du högt eller oändligt motstånd klipper du kabeln strax innan sensorn och mäter igen. Är det fortfarande för högt är sensorn kass, annars kablaget, och då kan du skarvlöda ny kabel och täta med krympslang. :wrench

    Mycket intressant! Det låter som en trolig felkälla.

    Har du något tips på hur man går tillväga för att mäta resistansen i kablage/kontaktdon? Använda en vanlig multimeter? Tänker att ena änden av kabeln sitter i girvinkelgivaren, men var hittar jag den andra? Når man med multimetersladdarna till båda ändarna? 🙂

    #60782
    Dicst
    Deltagare

    Finns det kontaktdon så öppna dem och kolla. De kan se fina ut utifrån, men innuti kan metallstiften ha ärgat bort fullständigt. Ibland är stiften ihåliga av allt frätande från salt, vatten och ström. Har hänt mig på bl a kontakten till kylelfläkten.

    En helt annan men högst tänkbar felkälla i en modern bil: Har du eller tidigare bilägare använt kopparpasta på några detaljer? Reservdelsfirman hos mig säljer sig förmögen på olika givare och sensorer av den anledningen. Värst är det tydligen med diverse ABS-sensorer och små givare nära hjulen, då det lätt introduceras vilseledande krypströmmar när det bildas galvaniska element av aluminiumfälg + kopparpasta + stål + saltvatten i en ljuvlig kombination.

    /D

    #52120
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ska man inte ens få vara glad för sin kopparpasta numera? :sad
    Har testat med CRC:s metallfria pasta på bromsar och hjulbultar, men tyckte inte den var alls lika bra. Stelnade lätt och blev som torkad silicone.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #52122
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Brov wrote:

    @Janne Hagnell wrote:

    När den här typen av sensorfel fortsätter kan det vara så att det inte alls är fel på givaren utan i kablage/kontaktdon. Verkstaden får bara upp koden att felet ligger i givarkretsen, byter givare, felet försvinner för att de har varit inne och pillat i grejerna, plus kanske att bilen har fått stå varmt och torrt på verkstad en stund, men kommer sedan tillbaka.
    Åtminstone på ABS-sensorer går det att mäta motståndet och därmed direkt kolla om givaren eller dess kablage är kass (minns ej värdena på rak arm). Får du högt eller oändligt motstånd klipper du kabeln strax innan sensorn och mäter igen. Är det fortfarande för högt är sensorn kass, annars kablaget, och då kan du skarvlöda ny kabel och täta med krympslang. :wrench

    Mycket intressant! Det låter som en trolig felkälla.

    Har du något tips på hur man går tillväga för att mäta resistansen i kablage/kontaktdon? Använda en vanlig multimeter? Tänker att ena änden av kabeln sitter i girvinkelgivaren, men var hittar jag den andra? Når man med multimetersladdarna till båda ändarna? 🙂

    Jag har en multimeter med summerfunktion, suveränt när man ska mäta kablar och liknande där motståndet ska vara lågt. Du kan koncentrera dig på var du sätter ”pinnarna” och i övrigt bara lyssna, piper det är det ok. Du upptäcker lätt glappkontakt också, då du får hackande i pipet när du dra och vrider på prylarna. :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #152900
    brov
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    En helt annan men högst tänkbar felkälla i en modern bil: Har du eller tidigare bilägare använt kopparpasta på några detaljer? Reservdelsfirman hos mig säljer sig förmögen på olika givare och sensorer av den anledningen. Värst är det tydligen med diverse ABS-sensorer och små givare nära hjulen, då det lätt introduceras vilseledande krypströmmar när det bildas galvaniska element av aluminiumfälg + kopparpasta + stål + saltvatten i en ljuvlig kombination.

    @Janne Hagnell wrote:

    Ska man inte ens få vara glad för sin kopparpasta numera? :sad
    Har testat med CRC:s metallfria pasta på bromsar och hjulbultar, men tyckte inte den var alls lika bra. Stelnade lätt och blev som torkad silicone.

    Intressant! Men vad ska man använda istället för kopparpasta, vanligt fett?

    @Janne Hagnell wrote:

    Jag har en multimeter med summerfunktion, suveränt när man ska mäta kablar och liknande där motståndet ska vara lågt. Du kan koncentrera dig på var du sätter ”pinnarna” och i övrigt bara lyssna, piper det är det ok. Du upptäcker lätt glappkontakt också, då du får hackande i pipet när du dra och vrider på prylarna. :CE

    Ok, men då blir det till att leta reda på båda ändarna av kabeln och mäta stift för stift om jag fattat det rätt?

    Någon som har koll på om detta är lätt/svårt att komma åt?

    #51876
    Dicst
    Deltagare

    @Brov wrote:

    Intressant! Men vad ska man använda istället för kopparpasta, vanligt fett?

    Just på styrningen för navhålet till fälgarna stryker jag ett tuuuunt lager aluminiumpasta (men bara där, inga andra anläggningsytor för fälgen mot skivan, etc), annars fastar lättmetallfälgarna så dj-ligt.
    I övrigt använder för det mesta tunnflytande ofärgat karosserivax till skruv och bult. Men som allt annat handlar det ju om att:
    1. Hålla grejerna rena och fräscha
    2. Veta vart och varför man smörjer just där.

    /D

    #51452
    parru
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Jag har en multimeter med summerfunktion, suveränt när man ska mäta kablar och liknande där motståndet ska vara lågt. Du kan koncentrera dig på var du sätter ”pinnarna” och i övrigt bara lyssna, piper det är det ok. Du upptäcker lätt glappkontakt också, då du får hackande i pipet när du dra och vrider på prylarna. :CE

    Jag brukar visserligen (om möjligt) titta på displayen. Resistansen på krypströmmar brukar ibland vara för hög för att buzzer skall varna men tillräckligt för att man skall se något på displayen. Inte ens vid avbrott (eller nästan avbrott) får man vara riktigt nöjd utan att resistansen helt enkelt är för hög för en ledare.

    Många kontaktdon har testpunkter. Jag vet inte hur det ser ut just här men har man möjlighet att mäta innan och efter donet är ju det perfekt.
    Pär

    #51248
    Psycho Dave
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Ska man inte ens få vara glad för sin kopparpasta numera? :sad
    Har testat med CRC:s metallfria pasta på bromsar och hjulbultar, men tyckte inte den var alls lika bra. Stelnade lätt och blev som torkad silicone.

    Varför använda något över huvud taget?

    Jag har roterande stålborste på min skruvdragare och drar ett varv runt navet när jag byter däck, gör samma sak på gängen på bultarna och drar det sedan torrt som man ska. Aldrig några problem.

    #48352
    stefan
    Deltagare

    @Psycho Dave wrote:

    @Janne Hagnell wrote:

    Ska man inte ens få vara glad för sin kopparpasta numera? :sad
    Har testat med CRC:s metallfria pasta på bromsar och hjulbultar, men tyckte inte den var alls lika bra. Stelnade lätt och blev som torkad silicone.

    Varför använda något över huvud taget?

    Jag har roterande stålborste på min skruvdragare och drar ett varv runt navet när jag byter däck, gör samma sak på gängen på bultarna och drar det sedan torrt som man ska. Aldrig några problem.

    Det är Bosse Bildoktorn som är orsaken till allt detta onda…………..Kopparpasta och sånt är helt värdelöst som smörjmedel, tänk själva, fett med metallpartiklar i? Hur korkat kan det bli?
    Jag håller också rent, på skruvar och sånt duschar jag på lite rostskyddspray bara.

    #50051
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nej, kopparpasta ÄR inget smörjmedel, det ska inte användas så heller. Det är en barriärprodukt som ska förhindra att saker rostar ihop och dessutom är ledande, vilket kan vara bra i bilsammanhang också.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #46813
    Psycho Dave
    Deltagare

    Om det är så bra, varför har inte biltillverkarna det på hjulbultarna från fabriken 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng