Glädjande generella besked från Bilprovningen!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Glädjande generella besked från Bilprovningen!

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-25 19:49 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6180

    På senare år har jag ofta förvånats över hur lätt man verkar ta på rost i bärande karossdelar hos Bilprovningen. Först idag kom jag mig för att fråga rakt ut och fick beskedet att man numera oftast accepterar uppemot EN HALVMETER sammanhängande rosthål även på bärande delar som t.ex. tröskellådor. Man har helt enkelt kommit fram till (det jag själv påstod redan för ett kvarts sekel sedan) att den totala bärigheten i en bilkaross inte står och faller med rosthålen. Däremot är man tack och lov lika petiga som förr med rost i infästningar för t.ex. styrsnäckor, stötdämpare, fjädrar, stolar, bärarmar, bilbälten och liknande mer direkt säkerhetsbetonade detaljer.

    Jag fick också veta att man inte bryr sig speciellt mycket om i vilken grad en renoverad veteranbil består av plåt från en nyare bil. Till min stora glädje är det alltså helt ok att ”renovera” en totalt uppmurken 60-talssaab genom att flytta väsentliga delar till en V4-kaross. -Bara chassinumren stämmer! Enligt besiktningsmannen jag talade med skarvar folk bilar hej vilt utan problem.

    Slutligen blev jag också lugnad med att det är helt ok att sätta skivor och servo på en äldre bil så länge det inte innebär direkta ombyggnader av hjulupphängningen. V4-bromsar på en kortnos är således en säkerhetsuppgradering med standarddelar och något som enbart applåderas. (i den mån det ens får någon uppmärksamhet)

    Motorbyten och karossmodifieringar som tidigare lett till klassningen Ombyggt fordon kan numera mycket väl passera under en vanlig registreringsbesiktning. (förutsatt att bilen tillverkats före 1976 och inte utsätts för betydande effekthöjningar då antar jag)

    Framtiden är ljus för oss frankensteinare!

    #44041
    Janne Hagnell
    Moderator

    Men plockar du bort ett trasigt ratt- eller växellådslås så blir du underkänd… Snacka om att sila mygg och svälja kameler! :bh

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44050
    Dicst
    Deltagare

    Det där vill jag se i signerat tryck innan jag vågat lita på! Har snackat med besiktningsmän På olika lönenivåer jag också i olika frågor som chassiemässiga spårviddsändringar etc och fått lika många tolkningar som tillfrågade. Enligt senaste frågerundan var nästan vad som helst tillåtet, bara det höll sig inom skärmkanterna! Bromsbyten är också en omdiskuterad saga, man kan inte blanda vad som helst även på bilar före 1976, det måste lira tillsammans rent tekniskt på både beräknad och praktiskt nivå. Säkraste svaren får man från en besiktningsingenjör tror jag.

    #44061
    stefan
    Deltagare

    Det är som sagt mycket individuellt vad de ser som godkänt eller inte men skulle man ta det till en mer ingående regbesiktning så vete gudarna om nåt av det där påståendena håller………….

    #44079

    Jodå, att man ofta måste ta muntliga besked från SBP med en nypa sallt vet jag sedan länge tillbaka. T.o.m. om man vet helt säkert direkt ur regelboken kan det ibland bli nödvändigt att uppfostra t.o.m. en stationschef… :bh Det lärde jag mig för 20-talet år sedan då jag byggde ”Snabelgalfen/ful-saaben”. Men den besiktningsman som för tio till 15 år sedan hade kläckt ur sig att en halvmeter sammanhängande rost i en tröskel är ok hade nog fått sparken.

    I slutänden är allt en bedömningsfråga men jag känner mig åtminstone tryggt övertygad om att tröskelrost/balkrost numera bedöms mildare än förr.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.