Glapp i styraxel

Forum Modellspecifika forum OG900 Glapp i styraxel

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-24 12:21.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15468

    Stora problem…
    Har haft ratten urmonterad och när jag har satt tillbaks den så finns det ett axiellt glapp på ca 3 cm. Glappet är alltså inte i ratten utan nånstans mittemellan ratten och den första knuten under instrumentbrädan. Kan det vara så att jag har brukat så mycket våld att jag har pajat nåntnig som ska paja vid krock?
    Vad göra? Är det bara att riva ut hela rattaxeln och byta till en annan? eller har nån ett bättre förslag?

    #102377

    Eh… Dum fråga kanske:
    Kan man dra ut hela rattstången genom att lossa på mellanknuten, eller måste man plocka väck hållaren och fästet (eller nåt annat) först?
    Har nån en sprängskiss på de här grejerna jag pratar om? går det att få tag på?
    Jag har verkligen saknat en sprängskiss när jag har hållt på och plockat med instrumentpaneler och dyligt i gamla 900:an.

    #102381

    Martin
    Deltagare

    Två PDF:er bifogas

    #102389

    Tusen tack!

    #102395

    fredrik l
    Deltagare

    Axiellt glapp?

    Hmm…vet inte riktigt hur du menar men om du menar att du kan dra ratten 3cm mot dig o trycka tillbaks den igen så vet jag vad du menar.

    På minst tre av mina fd 900:or så har det varit på det sättet.

    Ungefär som ställbar ratt i längsled.
    Har aldrig inneburit problem för mig men jag är klart nyfiken på vad det kan vara och bero på.
    Verkar mer eller mindre vara så i alla fall på mina.
    De som jag med säkerhet vet att jag hade det symtomet på var av årsmodell 80, 83 och 85

    MVH Fredrik

    #102413

    Det axiella glappet uppstår alltså i teleskopaxeln, om du kollar på pdf-filen som Martin bifogade. Det yttre röret är ska vara i enhet med den inre axeln. Om man vid något tillfälle brukar för mycket våld vid av/påmontering av ratten eller om bilen krockar så ska den här pressningen (eller om det är svetsat) släppa och då blir det glappt.
    Ska man få till det riktigt igen får man byta hela installationen med hållare och axel. Det är väldigt knepigt att plocka ut axeln ur hållaren, om det ens går utan att paja nåt.

    #102415

    Martin
    Deltagare

    Rasmus, är du bombis på att att rattstången inte glidit på splinesen vid knuten (3) längst ned.

    Jag hade liknande symptom en gång på en 99, men skruvade åt vid knuten och… voila! Rattkolumnen skiljer förvisso lite mellan 99 och 900, men det kan vara värt att kolla.

    #102416

    Jodå, nu är jag bombsäker. Har nämligen demonterat allt i minsta detalj 😀
    Men mycket riktigt, drar man inte åt muttern där vid knuten ordentligt så blir det ett litet glapp, dock inte på långa vägar så stort som det här. här snackar vi 3 cm med ratten på och med ratten avmonterad en axiell rörelse på ca 7 cm :O

    Men det fixar sig, en liten svetsloppa på kanten så håller det ihop hoppas jag.

    #102425

    matthias r
    Deltagare

    Ganska vanlig åkomma på 900 OG, ibland har bilprovningen synpunkter på det, ibland inte. Glappet är mycket riktigt som du skriver
    inne i rattaxeln, från detaljer som ska ge vika vid en krock. Skulle tänka mig att det även kan uppstå om man dundrar i kraftigt med något av framhjulen, exempelvis mot en hög trottarkant?

    #102433

    …eller av att man försöker plocka loss ratten med en slägga 😉 😀

    Det är fixat nu, skönt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.