Glykolkvalitet?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Glykolkvalitet?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-06-25 20:30.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22378

    lars-eric 96
    Deltagare

    Någon som vet vilken glykolkvalitet som lämpar sig bäst i en två-taktare? Eller har det mindre betydelse vilken typ man använder?

    #159451

    soulmannen
    Deltagare

    huvudsaken är att du har glykol i även på sommaren så att systemet inte rostar, allra helst så ska det vara destilerat vatten också men det är överkurs 🙂

    #159457

    jambo
    Deltagare

    Lars-Erik,

    Lite info om vad jag har gjort, vilket sänkte motortempen
    20 grader, flursade / rengjorde kylsystemet ordentligt
    (använde maskindiskmedel, var försiktig !!!), vidare efter dubbla genomspolningar så fyllde jag 50/50 med vatten/glykol, samt 1 flaska pumpsmörjning, och då klarar jag året runt, och förebygger att avlagringar, etc byggs upp i systemet.

    Hoppas att detta kan vara till någon hjäp för dig, hos mig funkade det perfekt.

    Mvh,

    #159488

    lars-eric 96
    Deltagare

    Tack för tipsen, men det var kanske vilken typ av glykol jag menade, t.ex. gul, röd, blå eller grön. Troligen har det ingen betydelse.

    #159491

    jambo
    Deltagare

    Hello,

    Färgen på glykolen har ingen som helst betydelse, vad det handlar om är sammansättningen, dvs konsentrationen, och att systemet är rengjort, smutsfritt, och funktionellt.

    Mvh,

    #159504

    lars-eric 96
    Deltagare

    Tack för svaret. Fyllde med grön glykol men tyvärr läckte det vid motorvärmarkropp som ändå är bortkopplad. Söker nu en frostplugg på 22mm om nu någon kan tänkas ha en till salu. Läste på ett tidigare forum att SAAB har nya med ett visst art.nr. Någon som kan bekräfta?

    Mvh.

    #159646

    retic
    Deltagare

    Intressant detta med olika typers glykol och färger. Då jag själv har dålig koll på ämnet passar jag på och utnyttja denna befintliga tråd. Det finns ju etylenglykol och propylenglykol. Ger färgen på glykolen en vägledning om vilken av dessa två typer den tillhör? Vilka för respektive nackdelar har etylen kontra propylenglykol gentemot varandra?

    #159647

    stefan
    Deltagare

    kulören ger inget annat än grov vägledning men de äldre sorterna kan vara både blåa och gröna så där kan man inte avgöra typen på enbart kulören. Etylenglykolen är aningen dyrare men är skonsammare mot naturen vid läckage. Aningen mindre giftig för djur och människor också men man ska naturligtvis inte inmundiga den för det.
    I en äldre motor kan man i stort sett använda vad som helst, alla moderna glykoler har fullgoda skydd men går man över på typ longlife, de som är röda och oranga och gud vet allt så har man naturligtvis ett skydd som varar längre.

    #159649

    morsole
    Deltagare

    Etylenglykolen är den giftiga varianten; propylenglykol kan man köpa på ”Granngården” som fodertillskott för nötdjur; alltså torde den inte vara giftig.

    Används även som tillsats till viner för att ge annan karaktär; kallas även för glycerol/glycerin.

    Jula säljer en variant på propylenglykol, som marinprodukt, där man gärna vill ha så giftfritt som möjligt, i närheten av eller i vattnet.

    Titta på din handkräm där hemma, helt säkert innehåller den propylenglykol.

    Glad midsommer!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #159651

    stefan
    Deltagare

    ja jag kanske blandade ihop dem……

    #159655

    roger
    Deltagare

    Etylenglykol Är giftig.

    Etylenglykol kan vara röd, då är det en longlife glykol.

    Alla glykoler är blandbara, men man kan tappa effekt i glykolen.

    Glykol finns i grönt, blått, rött och gult. Glykol har ingen färg från början så det är ett färgämne tillverkaren tillsätter.

    #159671

    sabbe
    Deltagare

    Alla glykoler är blandbara, det stämmer lika bra som att all svamp är ätbar men vissa bara en gång.
    Kombinationen av kemikalier i olika glykoler kan ge riktigt elaka egenskaper.
    Om man hällt i okänd kvalitet under garantitiden lär man inte få bytt en läckande vattenpump på garantin.
    Det är t.o.m. så känsligt att man bör mellanfylla med rent vatten innan man byter till ny sort, rester av den gamla glykolen kan förstöra egenskaperna på den nya.

    Sabbe

    #159673

    roger
    Deltagare

    Det där är bara nys, om det är ”rätt” färg på glykolen, tror du någon analyserar den då? Skulle inte tro det.. Det är precis samma sak som att Saab 9000 toppar oxiderade sönder i aluminiumet trots man använt samma originalglykol hela tiden, det blir elaka egenskaper av års användande likaväl som om man blandar, glykol ska bytas vartannat år.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng