Gnisslande ljud i kopplingen..

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Gnisslande ljud i kopplingen..

  • Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-16 14:56 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16714
    saabsport
    Deltagare

    Har ett litet problem i med min ’73 96.
    När man trycker in kopplingen (ända in) hörs ett gnisslande ljud. Oavset om växeln är i eller ur,eller frihjulet på/av.
    Men det gnisslar endast då man trycker ända in,har man upp kopplingen t.e.x. 1 cm från golvet så gnisslar det inte längre.

    Kan som parentes nämna att bilen blivit körd väldigt lite på sistone, ända tills jag köpte den i söndags.

    Vad är problemet och hur åtgärda?
    räcker det med t.e.x. smörjning av nåt?

    Niko

    #111721
    Morten S.
    Moderator

    Det er nok utløserlageret til clutchen som er slitt.
    Må byttes på sikt, men med V4 så kan du jo veksle med frihjulet.
    Du behøver kanskje ikke å trykke pedalen helt inn hele tiden heller?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #111722
    saabsport
    Deltagare

    Det är sant,jag behöver inte göra det! 🙂

    hur är det med t.e.x. för lite kopplingsvätska, kan det ha nån orsak till gnisslandet?

    Tack för tipsen:)
    Niko

    #111724
    lars2t
    Deltagare

    Hej, nej om vätskan i kopplingen tar slut så kommer det att resultera i att du inte kommer att kunna koppla ur ordentligt, dvs att du inte kommer att kunna lägga i växel stillastående med motorn igång. Gnisslet skulle kunna komma inifrån slavcylindern, (gummipackningarna) inget du kan göra något åt isf annat än att renovera den. Prova att smörja kopplingspedalens led inne i kupén, under instrumentbrädan. Jag antar att du menar att det gnisslar enbart när motorn är igång?

    #111741
    saabsport
    Deltagare

    Hmm,kollade igår efter vätska ihuvudcylindern,och det fanns väldigt lite kvar så jag fyllde på.

    Ja,det gnisslar endast då moton är igång,och det gnisslar i motorrummet!

    Är det bara att fylla på vätska eller måste man lufta systemet samtidigt?

    ok,jag ska prova smörja leden.
    Tack ska du ha:)
    Niko

    #111764
    retic
    Deltagare

    Ta och kontrollera om det är satt brickor mellan slavcylinderns infästning mot växellådan. Det är ett vanligt förfarande om kopplingen inte kopplar ur ordentligt. Om så är fallet kommer kopplingsarmen att gå allt för långt in då kopplingen slitits ner till en viss nivå. Armen kommer då i kontakt med tryckplattan.

    #111765
    saabsport
    Deltagare

    Ok.
    Den slirar ofrivilligt på kopplingen när man kör med 3an eller 4an i lägre hastigheter,men inte i högre..
    Är det normalt?

    #111770
    noise
    Deltagare
    Morten Strandmoe wrote:
    men med V4 så kan du jo veksle med frihjulet.

    ursäkta om jag bryter tråden :duck:
    kan man växla med frihjule på v4an? 🙂
    kan man växla både upp och ner?
    har pinsamt nog aldrig kört v4, men snart så :racesmile:

    #111772
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja det kan man. Dock inte från stillastående till ettan eller backen 😮

    /B

    #111775
    retic
    Deltagare

    Nej det är inte normalt att kopplingen slirar överhuvudtaget. Vibrerar kopplingspedalen då du trycker den helt ner mot golvet då motorn är igång?

    #111791
    Morten S.
    Moderator

    En sak til; har du sjekket at kopl. er rett justert?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #111798
    saabsport
    Deltagare

    Nej,det har jag faktiskti inte gjort!
    Ska göra det idag, vet dock inte vad allt jag ska kolla..Har en verkstadshandbok,och ska med hjälp av den kolla allt som ska kollas.

    Tack.
    Niko

    #111804
    saabsport
    Deltagare

    Hej igen.
    Har kollat kastet (heter det så?)i växellådan (det finns en ”checkpoint” under en gummihatt som man öppnar,och där under kan man se hur mycket det kastar..).
    Enligt VHB ska kastet vara 4mm, på min är det 0mm!!

    Nåja,jag började söka efter inställningsskruven.
    på VHB:ns bild verkade den jättelätt att hitta,vilket den inte var i verkligheten.

    Var finns skruven?!
    Har nån en mer detaljerad bild om var jag kan hitta skruven?!

    tack i förväg
    Niko

    #111806
    saabsport
    Deltagare

    Föregående inlägg bör glömmas bort,ytterst pinsamt.
    😀
    Glömde att det var med hjälp av kopplingspedalen man mäter kastet,inte endast med kopplingsarmen i växellådan..pinsamt värre.
    men jag lär mej hela tiden.

    Kastet var dock över 4mm,så jag ställde in det till så exakt 4 som jag fick det.
    Nu funkar den bättre,den drar ordentligt osv,men tyvärr finns gnisslet där än.
    Även slirningen finns kvar,men är inte ens hälften så mycket som det var för nån dag sen!

    Niko

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng