Guide: Byta bussningar i spakstället saab 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Guide: Byta bussningar i spakstället saab 900

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-04 19:04.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

prostreet
    Deltagare

Efter 31 000 mil har bussningarna i spakstället gjort sitt. Det har glappat rejält i spaken.
    För att få bort det måste man byta bussningarna i spakstället. De finns fortfarande på Saab.

* 83 75 156
    * 83 73 078

Och jag betalade hela 89kr för dessa två. Nedanför beskriver jag hur man byter. Hur man får ur spakstället ur bilen tar jag inte upp.

Såhär ser mitt spakställ ut i helhet när jag demonterat det från bilen:

1. Jag rekommenderar att ta ur spakstället som jag gjort. Med denna kvar på stället:

13mm muttern ska lossas och hela ”hylsan” ska träs av stången. Men viktigt innan du gör detta är att du markerar vart den skall sitta.
    Jag använde mig av ett Saab original lackstift. Och målade ett vågrätt streck på hylsan och stången. Och ett lodrätt streck på stången.
    El-tejp provade jag med. Men det blir svårt att få över bussningen då.

2.

Drag av gummi-genomföringen. Jag målade även här ett lodrätt streck på stången vart den ska sitta.

3.

Lossa dessa 2 torxskruvar till plastskålen. Ta bort plastskålen. Då ser det ut såhär:

Nu ser vi bussningen som skall bytas. Lyft ur länkaget från spakstället. Bara rakt upp.
    (Ursäkta för dålig bild).

4.

Nu behövs ett skruvstäd. Sätt fast delen ovan i skruvstädet.

5.

Nu när det sitter i skruvstädet. Slå försiktigt med en hammare på stången där pilen är. Så länkaget lossas från den stora metall hylsan mitt på länkaget.
    Trä av metallhylsan från länkaget.
    Under hylsan sitter som ett plastfack med 4 st o-ringar, och så är länkaget lite ledat där. Plastfacket är bara vika upp. O-ringarna tas av. De behövs inte märkas upp.
    För det är självklart hur det ska sitta om man tittar i facket.

6. Nu ska bussningen av. Jag tog och sågadesönder bussningen. Det var lättast.

7.

Nu ska bussningarna på som du köpt på Saab. De levereras såhär.
    Jag har tyvärr ingen bild på hur de nya såg ut, då jag gjort guiden efter jag gjorde jobbet.
    Men här kan man se bra hur det ser ut efter 31 000 mil.

Dessa bussningar ska pressas samman så det ser ut såhär:

Smörj med något på insidan av gummit så plasthylsan lättare trycks in.
    Här behövs också skruvstädet igen. Jag använde en 21mm hylsa som höll emot gummibussningen, och sedan skruvstädets ena käft som pressade in plastbussningen in i gummibussningen.

8. Trä på bussningen på länkaget. Vid den ledade delen är det lite svårare för det är 2 ”piggar”(4 totalt) som bussningen måste över.
    Men som ni ser ovan finns det ett spår som man kan bända lite försiktigt med en skruvmejsel så plasthylsan utvidgas lite.
    Där bussningen ska sitta, intill ”ringen” tog jag på lite SKF fett så det går lätt. Det var fullt av avskavd plast från den gamla bussningen där den suttit på spakstället.
    Jag gjorde det som förebyggande. Jag fettade även in o-ringarna lite.

9. Sedan är det bara att montera tillbaka i omvänd ordning. Och så här ser det ut när det är klart:

Jag har inte hunnit prova i bilen än. Provade bara på plats. Och det kändes mycket mera distinkt och fast.

Arbetet tar ca 30 min att byta bussningarna.

Lycka till! 😉

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng