Guide för installation av APC-system i 900S

Forum Modellspecifika forum OG900 Guide för installation av APC-system i 900S

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-10 20:06.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

henrikg
    Deltagare

Installation av APC-system i 900s
    Text: henrikg

Jag vet att det redan finns en guide på nätet, men det skadar väl inte med en till. Syftet var alltså att montera i ett APC-system på en 900s för att få mer effekt och samtidigt ha säkerhetsfunktionerna. Monterade i ett APC-system för två helger sen i Törnros bil och fick då suget att göra samma sak i min pappas bil eftersom det inte är speciellt komplicerat. Allt som allt tog det 8 timmar inkl paus för lunch och middag, och då arbetade jag själv i ganska lugn takt. Klart att man får väga ett 5 min pysventilsprojekt mot detta alternativ, men tycker själv att det är värt tiden att göra det.

Detta behöver man ha:

1) APC-box

2) APC-ledningsnät: (se till att skaffa ett med ett oklippt knacksensorkablage)

3) Magnetventil:

4) Tryckgivare:

5) Knacksensor:

6) Gummianslutning för slangen ifrån MV till röret mellan LMM och Turbo. (syns på MV bilden)

7) Elschema (bilden är ifrån MY89-90, men stämmer även för fler årsmodeller. Färgerna stämmer även MY86-88. Någon som kan kolla MY91- ?)

8) Intercooler (om det ska vara värt att höja laddtrycket krävs en intercooler):

9) En bil, denna gång blev det en 900S -91 (Bakom står en sunkig 900 Aero -85 som jag kommer använda som referensbil när jag skruvar ihop min)

Jag utgick ifrån ett ledningsnät som suttit i en T8 -88b, dvs ett 2-radigt system. Givetvis funkar det bra även med 1-radigt, men personligen tycker jag att ni ska välja 2-radigt pga enkel montering i motorrummet, samt nyare/förbättrat system. Se till att skaffa en APC-box ifrån en T16, T8-boxar har nämligen fel filter för knackdetekterningen i en T16 motor. Allt annat som t.ex. ledningsnät, knacksensor etc. kan ni ta ifrån en T8 bil.

Väljer att skippa kabeln till bromsswitchen, den sänker till GLT om du bromsar och gasar samtidigt, vilket jag inte planerar att göra. Magnetventilen kopplas via farthållningssystem om bilen har ett sådant som ni ser på bilden, detta skippade jag också och klippt t.o.m. bort den kontaktstycket och lödde ihop kablarna, dvs så att APC pin 12 (gul/vit) går direkt till MV pin 2. Först lossade jag slangklämmorna och tog bort tryckrören mellan LMM->Turbo och Turbo->Spjällhus. Sen monterade
    jag fast MV på originalplats:

Sladdarna till MV drog jag sedan ovanför kylaren tillbaka till vänster framskärm. Jordpunkten för MV kan väljas fritt, men jag valde att dra den tillbaka till framskärmen och satte den tillsammans med APC-boxens jordkabel i en redan befintlig jordpunkt. Här på bild tillsammans med
    tryckgivaren:

På 900S original så går en slang ifrån turbokompressorn till wastegaten och är den som begränsar laddtrycket till det WG:en är justerad till. Den skall tas bort vid inkoppling av MV och istället skall det vara:

1) Slang ifrån turbokompressorn till port märkt ”C” på MV
    2) Slang ifrån WG till port märkt ”W” på MV
    3) Slang ifrån inloppsrör före turbo till port märkt ”R” på MV

Tryckgivaren sitter normalt vid tryckvakten ovanför knäpanelen (nära kopplingspedalen), men jag vet lite lat och satte den i motorrummet. Den tål inte vatten så tiden får utvisa om det var så smart eller inte (men jag har flera ;)). Sätter nog på en kåpa över den sen.

Två kablar är nu inte anslutna och det är varvtalssignal samt matningsspänning. 900S -91 har den fördelen att ledningsnätet är förberett för nivåreglerade framljus (varför vet jag inte, knappast så vanligt i Sverige iallafall) och den använder samma säkring som APC! Det finns ett löst kontaktstycke bakom vänster framlampa som alltså har 12V som ligger på rätt säkring redan. (Och det står APC på säkringsboxen också). MEN! På både min pappas bil samt törnros bil så var kontakten kraftigt ärjad och riktigt dålig kontakt, men det var en god tanke. I vilket fall som helst så finns iallafall kontaktbläcken i säkringsboxen för säkring 10 och däremot möjligeheten att enkelt ändå använda säkring 10. Jag drog varvtalssignalen samt matningsspänningen i befintlig kabelstam som jag öppnade upp:

Väl inne i säkringsboxen finner ni varvtalssignalen på Pin6 på testuttaget samt matningsspänningen på ena pinnen på säkring 10. Jag kopplade ihop kablarna inne i boxen och stängde sedan alltsammans. Här ser ni på bilden vilka anslutningar det är:

Monteringen av knacksensorn har vi kommit till. Rengör gängorna innan montering, gärna med tryckluft. Du finner hållet för knacksensorn mitt under insuget. När du monterar knacksensorn så skall den peka framåt, samt 20 grader åt vänster. Skall dras med 20 Nm moment (Viktigt!). Kontrollmät kablarna innan du ansluter kabeln enligt beskrivning nedan.

Dags för kontrollmätning av kablarna!

– MV. Kontrollera kontakt mellan APC Pin 12 samt MV Pin 2 (gul/vit)
    – Knacksensor. Kontrollmät att du har signal mot APC pin 16/17 (skärmningen kollade jag inte, men är kablaget oklippt och ser just ut så är det nog OK)
    – Tryckgivare. Koppla in tryckgivaren och mät resistansen mellan APC Pin10 och Pin23, ska ligga på 5-13 ohm vid atmosfärstryck (utan slang inkopplad) bl.a.).
    – Jord. Kontrollera att du har jord på APC Pin5
    – Bromskontakt. Om du har kopplat in den, kontrollera att du har 12V på APC Pin20 när bromsen är nedtryckt, kontrollera annars att du INTE har 12V på den pinnen.
    – Varvtalssignal. Kontrollera att du har kontakt mellan APC Pin25 samt Pin6 i testtuttaget enligt tidigare bild.
    – Matning. Kontrollera att du har 12V på APC Pin13 med tändningen påslagen och säkringen i tryckt, och ingen spänning med tändningen av.

Nu är det bara ut att köra om det inte vore för tryckvakten som klipper bränslet om trycket blir för högt. För att komma åt tryckvakten måste knäpanelen monteras bort och där inne finner ni tryckvakten bakom två svarta reläer, och den ser ut så här:

Osäker på hur mycket varje varv ger men jag testade mig fram och fick skruva in den ca 2.5 varv för att slippa flyga i ratten vid gaspådrag. Min box (röd original) laddar en bit in på det röda, och ger väl ~185hk skulle jag tro. Körde med separat huvudinstrument på golvet under testkörningen för att se hur den går, och det går ju bra mycket bättre nu än original 🙂

Motorrum innan:

Motorrum efter:

Bara tuta och köra! 😉 (Givetvis inte för mig, just nu håller jag på att montera i laddtrycksmätaren i huvudinstrumentet, men det är snart klart det också!)

Mvh
    Henrik

henrikg
    Deltagare

Montering av IC i 900S
    Guide skriven av Plankan!

Det finns lite olika varianter av IC uppsättning på OG 900.

1: Med helgalvad IC och svarta IC rör med text på –
    denna är den äldre varianten.

2: IC som har plast gavlor och samma svarta rör.

3: IC med plast och lättare lite större rör utan text –
    denna kallas för den nyare sorten.

Detta är en beskrivning på vad det finns för delar till MY 89
    (det nyare)

Du behöver fästplåten som IC’n skall mont i:

Denna skall mont här nere:

där du säkert hittar förborrarde hål för den.

Utöver detta behöver du dessa 2 plåtisar:

där även IC’n är mont. i den högra.
    Plåtbiten till VÄ är en isoleringsplåt med syfte att fördela/isolera luftflödet (kallluften) till IC’n

Du behöver 4 gummibälgar:

Och 2 rör:

Sedan är det bara att mont det långa rör från turbon till IC
    och det lilla från IC till insuget:

Pricken över i’et är denna plastkåpa som skall ligga över IC’n:

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng