Gult klegg i oljan

Forum Modellspecifika forum OG900 Gult klegg i oljan

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-19 13:32 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5368
    Janne Hagnell
    Moderator

    En kompis kom just förbi med sin 900i 8v 1985. Tempen hade börjat stiga lite på den och när han kollade var det på gränsen till för lite kylvätska. Vad värre är att det på oljestickan satt gula klumpar. Oljan såg för övrigt bra ut, och byttes tillsammans med filtret i höstas. Motorn går bra. Är det vatten i oljan, typ trasig toppackning? Hade för mig att oljan blev grå då.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #42432
    anders j
    Deltagare

    Hej Janne!

    Toppackningsproblem är ett mycket trolig diagnos, framför allt om det också försvinner vatten.

    MVH

    #42433
    markus a
    Deltagare

    I det fallet bör det vara lättdiagnosticerat med avgasanalysator. Mät på luften i expansionskärlet.
    Vroomvrooma gärna motorn lite under mätningen så att det bubblar lite. OM det bubblar.

    Finns det HC och /eller CO/CO2 utöver vad som ändå finns i luften, så är det toppackningen.

    /M

    #42435
    Janne Hagnell
    Moderator

    om jag hade haft en analysator… Funderar iof sig att skaffa en från Verktygsboden för att kolla CO2 på Bimsan.
    Bör han alls köra med bilen innan han fixar felet?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #42438
    markus a
    Deltagare

    De flesta verkstäder har ju analysator och de brukar inte ta mer än nåt till kaffekassan för att kolla en sån sak. Tar man med en påse bullar till bilprovningen brukar man få låna deras några minuter också.

    Annars är det bara att svänga förbi hemma hos mig med bullarna 😉

    Så länge inte bilen blir överhettad är det egentligen ingen större fara. Det verkar ju inte vara några stora mängder vatten som hamnar i oljan. Moderna oljor tål faktiskt ganska mycket vatten innan det blir problem med smörjningen. Men kör man med bilen måste man ju hålla koll på vattennivån hela tiden och framför allt tempen. Jag skulle dock köra så lite som möjligt.

    /M

    #42439
    phermansson
    Deltagare

    Annars kan man ju prova med sin egna inbyggda analysator 🙂 Det blir ju gärna en annan doft i expansionskärlet.

    #42443
    markus a
    Deltagare

    Inte säkert man känner nåt om det är en liten läcka…
    Men gör man det, så är det ju kart. Samma sak om man ser oljefilm på ytan osv. Kan dock vara svårt att veta om det kommer från något tidigare haveri eller inte…

    En bra idé när man fixat sånt här är att diska rent expansionskärlet ordentligt. Då märker man sen om det kommer nya avlagringar av olämpligheter.

    /M

    #39756
    Janne Hagnell
    Moderator

    Killen kommer att köra sparsamt och uppsöka en verkstad. Tack för hjälpen! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng