Gult klegg i oljan

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Gult klegg i oljan

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Gult klegg i oljan

  • Författare
    Inlägg
    • april 19, 2012 at 06:16 #5368

      En kompis kom just förbi med sin 900i 8v 1985. Tempen hade börjat stiga lite på den och när han kollade var det på gränsen till för lite kylvätska. Vad värre är att det på oljestickan satt gula klumpar. Oljan såg för övrigt bra ut, och byttes tillsammans med filtret i höstas. Motorn går bra. Är det vatten i oljan, typ trasig toppackning? Hade för mig att oljan blev grå då.

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        april 19, 2012 at 07:30 #42432

        Hej Janne!

        Toppackningsproblem är ett mycket trolig diagnos, framför allt om det också försvinner vatten.

        MVH

          april 19, 2012 at 07:50 #42433

          I det fallet bör det vara lättdiagnosticerat med avgasanalysator. Mät på luften i expansionskärlet.
          Vroomvrooma gärna motorn lite under mätningen så att det bubblar lite. OM det bubblar.

          Finns det HC och /eller CO/CO2 utöver vad som ändå finns i luften, så är det toppackningen.

          /M

            april 19, 2012 at 09:02 #42435

            om jag hade haft en analysator… Funderar iof sig att skaffa en från Verktygsboden för att kolla CO2 på Bimsan.
            Bör han alls köra med bilen innan han fixar felet?

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              april 19, 2012 at 09:49 #42438

              De flesta verkstäder har ju analysator och de brukar inte ta mer än nåt till kaffekassan för att kolla en sån sak. Tar man med en påse bullar till bilprovningen brukar man få låna deras några minuter också.

              Annars är det bara att svänga förbi hemma hos mig med bullarna 😉

              Så länge inte bilen blir överhettad är det egentligen ingen större fara. Det verkar ju inte vara några stora mängder vatten som hamnar i oljan. Moderna oljor tål faktiskt ganska mycket vatten innan det blir problem med smörjningen. Men kör man med bilen måste man ju hålla koll på vattennivån hela tiden och framför allt tempen. Jag skulle dock köra så lite som möjligt.

              /M

                april 19, 2012 at 10:11 #42439

                Annars kan man ju prova med sin egna inbyggda analysator 🙂 Det blir ju gärna en annan doft i expansionskärlet.

                  april 19, 2012 at 12:11 #42443

                  Inte säkert man känner nåt om det är en liten läcka…
                  Men gör man det, så är det ju kart. Samma sak om man ser oljefilm på ytan osv. Kan dock vara svårt att veta om det kommer från något tidigare haveri eller inte…

                  En bra idé när man fixat sånt här är att diska rent expansionskärlet ordentligt. Då märker man sen om det kommer nya avlagringar av olämpligheter.

                  /M

                    april 19, 2012 at 13:32 #39756

                    Killen kommer att köra sparsamt och uppsöka en verkstad. Tack för hjälpen! :AP

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.