h-cyl koppling

Forum Modellspecifika forum OG900 h-cyl koppling

  • Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-17 12:22 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25903
    longjohn61
    Deltagare

    Tjenare köpte mig en ny huvud cyl till kopplingen härom dagen på tradera och visst var den ny men har nog legat på hyllan i ett antal år
    och den är ju ihop satt med bromsvätska så ni gissar vad som händer då………….. ja visst rost 🙁 fick beställa en till denna gång på Saab.
    Vart en läxa för min del, men man ska passa sig nog att köpa ”nya” broms eller kopplings detaljer som har legat länge dock stod inte detta in annonsen 😉

    Mvh Nisse

    #191766
    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Tjenare köpte mig en ny huvud cyl till kopplingen härom dagen på tradera och visst var den ny men har nog legat på hyllan i ett antal år
    och den är ju ihop satt med bromsvätska så ni gissar vad som händer då………….. ja visst rost 🙁 fick beställa en till denna gång på Saab.
    Vart en läxa för min del, men man ska passa sig nog att köpa ”nya” broms eller kopplings detaljer som har legat länge dock stod inte detta in annonsen 😉

    Mvh Nisse

    Ser att det var du som vann den som jag också bjöd på, fast långt innan det blev det priset så jag är inte att skylla på priset i alla fall 😉 Men jag mailade och frågade på den annonsen och han sa att han köpt den i februari iår även om den såg lastgammal ut på förpackningen. Tyvärr hittar jag inte mailet nu.. :/ Fast han kanske köpte den av en annan som haft den på hyllan innan visserligen.

    #191767
    longjohn61
    Deltagare

    Jo visst gick priset upp men vad gör man 😳 behövde en ny och sp har slut på dom just nu, kollade med mekonomen och det var typ samma pris som jag betalade.
    Frågade säljaren också om han visste skicket på den tyckte också att kartongen såg lite väl sliten ut,fick bara svaret”den är ny” hmm
    Saab tar 1575 för en ny har beställt en och kommer imorn.

    Mvh Nisse

    #191770
    anderslindh
    Deltagare

    Atusan! Mekonomen här i stan tar 600 mindre än så om jag kommer ihåg rätt.. Fint med en från Saab i alla fall 😀 blir nog bra! 🙂

    #191772
    joh900
    Deltagare

    De brukar va tacksamma och renovera, om man inte har en som är väldigt sliten i godset dvs. Har renoverat 2st som har hållt fint efter renovering i alla fall och det är 2 samt 3 år sen nu. 🙂

    Men det är bra att det i alla fall går att köpa nya också

    MVH

    #191828
    turbocab
    Deltagare

    Man ska nog se upp med gammalt gummi överhuvudtaget, tex en torr cylinder som legat sen 80-talet – den är också ”ny” men inte fan skulle jag vilja ha den på bilen. Det var nån jag pratade som tyckte att metall och färg och sånt är inga problem på en bil som börjar åldras – plast och gummi är mkt värre. Det stämmer nog.

    #191805
    longjohn61
    Deltagare

    Håller med i detta fall så har den legat länge och den är ju ihop satt när den var ny med lite bromsvätska som drar åt sig vatten resten kan ni väl gissa 😉
    Det är inte lönsamt att köpa en packningssats och packa om den skulle inte hålla länge då.
    En ny tar Saab 1526 för dyrt? kanske men fick den dan efter mekonomen hade slut och meca med skulle ta ungefär en vecka 😉
    Så nu funkar kopplingen igen 🙂

    Mvh Nisse

    #191814
    anderslindh
    Deltagare

    Gött! Jag ska antagligen göra samma operation snart då min känns väldigt märklig och h-cyl är det enda i kopplingsvägen som inte byttes..

    Hur gick du till väga när du luftade sedan?

    #191825
    joh900
    Deltagare

    Jag trycksatte behållaren lite försiktigt med tryckluft tills det började rinna ur luftnippeln på slavcylindern. Borde även gå med en luftman och suga ur luftnippeln direkt på slaven.

    Det ska gå och lufta genom att mosa i bromsvätska bakvägen också, alltså från slaven. Tillslut hamnar ju luften i burken istället, men det har jag inte provat själv och det verkar va typ… jobbigt. 😀

    MVH

    #191854
    morsole
    Deltagare

    Själv luftar jag ALLTID bakvägen med det allra enklaste sättet, nämligen en smörjkanna och en bit gummislang via nippeln på slaven; sen pumpar jag tills bubblorna upphör i behålleren för bromsvätska.

    Funkar ALLTID!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng