Forum › Modellspecifika forum › OG900 › "Hackar" vid avstängning
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-04 22:21 av .
- FörfattareInlägg
- 3 juli, 2017 kl. 16:38 #432378
Olivia Säfström
DeltagareNybliven och inte särkilt bilkunning Saab-ägare som undrar om någon har ett vettigt svar på mitt problem.
Jag äger en 900 från -87 och ibland när jag stänger av motorn så gungar hon till i brist på bättre beskrivning.
Hela bilen skakar som om hon fick en stroke och jag förstår inte vad som orsakar detta då det bara sker ibland.
Jag tänkte att det kanske på något sätt är kopplat till att hon är för varm då jag idag märkte att min kylarvätska både ser
och luktar illa och behöver bytas, men temp. mätaren visar dock aldrig högre än halvvägs upp i det gröna fältet.Är som sagt väldigt okunnig så kanske är något väldigt simpelt som jag missat, men förslag eller ideér tas gärna emot!
//Olivia
3 juli, 2017 kl. 17:42 #432379enor
DeltagareVad du beskriver kallas för ”glödtändning” och kan bero på en mängd olika saker. Vanligast är felaktig tändinställning, för mager bränsleblandning (”tjuvluft” om det är en bil med insprutning, tätt i förgasaren om det är en förgasarbil) eller sotavlagringar i motorn.
4 juli, 2017 kl. 12:37 #432403saabgunnar
DeltagareHej!
Fenomenet glödtändning beror på att något annat än tändstiftets gnista förmår tända bränsleluftblandningen. Fenomenet blev vanligare i slutet av 70-talet när man lärde sig kracka kolväten, dvs slå sönder större molekyler till mindre för att få ut mer bensin ur råoljan.Detta var i samband med oljekriserna och man försökte få ner bränsleförbrukningen i motorerna med andra sinställningar och högre kompression vilket ökade risken för glödtändning.Förgasarmotorrer stängde vid den tiden inte av bränslelufttillförseln när man stängde av motorn så bilen kunde fortsätta tända.På SAAB 900:s Zenith-Stromberg förgasare tog man tomgångsblandningen genom en speciell kanal med början någon gång kring 1980 i den satte man en magnetventil som stängde av den kanalen när tändningen slogs av. På det sattet kunde man förhindra glödtändning. Din 87:a, om den har förgasare, är sannolikt en Pierburg och jag är osäker om de hade den ventilen.
Fenomenet var inte direkt skadligt om det inte glödtände alltför häftigt. Låt bilen gå på tomgång 10-20 sekunder innan du stänger av eller lägg i en växel trampa hårt på bromsen och släpp upp kopplingen när du slår av tändningen så kan den inte glödtända.(Glöm bara inte att trampa på bromsen…) MVH/Gunnar4 juli, 2017 kl. 22:21 #432423Olivia Säfström
DeltagareTusen tack för svaren!
Känner mig lite klokare nu. Som jag förstår så är glödtändning alltså inte skadlig för bilen och då ska jag nog inte ge mig på att försöka åtgärda det i onödan utan börjar med att låta henne gå på tomgång innan jag stänger av och hoppas det hjälper.Åter igen tack för snabbt och bra svar!
Olivia
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.