Hagelbössa eller annat slutrör.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hagelbössa eller annat slutrör.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hagelbössa eller annat slutrör.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Jag är på jakt efter ett nytt slutrör till min 900 turbo från 1990. Finns det något lämpligt på marknaden idag? Jag ser inget behov av att köpa ett helt system och jag har inte kunskap att bygga själv..
Bifogar en bild på det bedrövliga röret som vanpryder bilen idag.Attachments:
mars 14, 2022 at 09:58 #492721JAg är lite i samma situation, och kan såldes förstå vad du menar. Men testa att slipa ned det och måla i värmebeständig färg. Annars är hagelbössan en vattendelare. Jag står själv och velar hu jag skall göra. Personligen hade jag siktat på ett nytt system från grenröret, typ simons eller liknande i rostfritt. Lättare att hantera, framförallt att montera.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
mars 14, 2022 at 11:40 #492724Jag hade lämnat iväg det befintliga slutröret på blästring och pulverlack så håller det många år till. Det förutsätter dock att det inte är dåligt längre in och att det går att demontera utan att saker går sönder. Jag gillar både det hederliga ovala och hagelbössan. Var sak har sin plats sas.
Hoppas inte du funderar på ngt större för att fylla ut det utrymme du har i stötfångaren med ett singelrör av ngt slag, i så fall kolla på eBay där brukar det dyka upp snygga dubbelpipigt spec i UK.
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetTack för era snabba svar. Jag har absolut ingen tanke på att klämma dit nåt “japsrör”, men det som sitter där nu tycker jag är i klenaste laget, original eller ej.
Maptun har ett intressant alternativ:
Halvsats för Saab 900 TurboPassar:
Saab 900 1979-1988 Alla turbomodeller.
Går att montera på årsmodellarna 1988-1993 (med kat) om stötfångaren bearbetas. Lite bredare öppning krävs.
Nån som har erfarenhet av detta? Vad skiljer på system tom -88 och 89-93?
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av jocke e.
mars 19, 2022 at 10:52 #492786Hej. Du skriver ovan att det krävs lite bredare öppning i stötfångaren. Att köpa ett system som kräver att du sågar sönder stötfångaren rekommenderas inte. Det sänker marknadsvärdet på bilen. Mvh Bengt
Anonymmars 19, 2022 at 15:44 #492789Antar att det är denna satsen du har tittat på:
https://www.maptunparts.se/avgassystem/maptun-25-avgas/141770/halvsats-saab-900-turbo-1979-1988.htmlFår säga att jag själv inte helt förstår vad som syftas på, så om man börjar i en “ända”….
Det finns 2 typer av stötfångare till OG 900, den vi kallar för “Trubb” 1979-86 och så kom jo –
“faceliften” 1987-93 med sina “plastdelar”.
Just stötfångarna till “faceliften” ser man i huvudsak till bilarna med ant. 2/4/ drs (69 40 084) –
eller så till 3/5 drs (69 40 100)
Dessa är art. nr till stötfångarna i “Gray” och är även enligt EPC samma helt från 1987-94 (cabbe inkl)“Hagelbössan” tillverkades från början till just “Trubb” och det märks, därav att –
den slutar praktisk tagit direkt vid störfångaren bak:Nu är jo “faceliften” lite kortare och därför hamnar “bössan” så pr automatik –
en liten bit längre “ut”Här ses en T16 MY 87 med hagelbössan från Simons, d v s bil utan “Katalysator”
Och vist sticker den utanför samt att det är lite “tight” –
men här behövs inte “skäras bort” något av stötfångaren:
Då tar vi en T16 MY 93 då, d v s bil med “katalysator”:
Även det sticker ut lite, men det finns plats så det räcker till:
Detta som förbryllar mig lite är, att “bössan” har samma “fäste oavsett om det är trubb/facelift eller ej –
så den kan inte “sitta/hamna” mkt anonlunda oavsett vad …. 🤔
(Kan dock tillägga att det oftast följer med en spec mont sats till de helt gamla “Trubbar”)Enligt texten var det Turbo 1979-88 samt Turbo 1988-93 med katalysator –
detta ger jo samma stötfångare/bössa bak oavsett vad 😕
Jag känner endast till det finns 2 olika tillverkare av dessa system och har monterat begge dessa –
men där var ingen skillnad på själva “bössan” där bak.
Kanske är detta en 3’e tillverkare, kanske är det ett annat/bredare mått på denna……. ❓❓Kan tillägga att jag själv har monterat samtliga system på dessa 3 bilarna –
MCY var 1/2-sats, dom 2 andra var 1/1-sats.Anonymmars 25, 2022 at 20:29 #492891Borde inte vara något problem, gamla “Grålle” som jag ett tag pysslade med/renoverade motor på –
hade det systemet ihop med Airflow 👍https://www.garaget.org/?car=154508
Systemen från Simons har dubbelpipa till trubbnos och kromat till långnos
https://simons.se/produkter/sportsystem/saab/900/900/273
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.