halvrenovering av motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT halvrenovering av motor

  • Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-06-07 23:11 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3933
    jf-jf
    Deltagare

    Hej! Nu har jag inlett renovering nr 2 på min saab 96 61a. för två år sen fick jag den i körbart skick efter 35 års vila. Nu har jag lyft ut motorn och ska byta det mesta av slangar och gummin i den. Plus blästra alla små delar o lacka dom så det blir lite finare i motorutrymmet.
    Nu är frågan när jag ändå har ur motorn bör man byta koppling då eller göra nått likande. Den har tar ju som en normal koppling och har inte krånglat nått men den är ju helt orörd sen 70 talet så vad säger ni rutinerade? låta va eller inte? Har ni lite andra tips på saker man ändå bör gör göra när nästan hela motorutrymmet är bortplockat?

    #27520

    Klart värt att kolla över motorn när du väl har den ute. Kolla balansaxel bla tycker jag.

    #27521
    Janne Hagnell
    Moderator

    Fast det är väl en tvåtaktare?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #27522

    Självklart! 😳 😳 Någon som läser lite för snabbt! Då kan han leta efter den axeln länge!

    #27545
    dominik
    Deltagare

    byt kopplings urtrampningslager i alla fall, det är billigt och lätt att göra

    #27546
    jf-jf
    Deltagare

    Japp det är en tt. Ös på med tips nu. Uttrampningslager säger ni. Har klubben eller nån Anna hemsida sånt att fåtag i?

    #27549
    dominik
    Deltagare

    Har klubben eller nån Anna hemsida sånt att fåtag i?

    ja visst http://www.websitefolder.net/saabklubben/art-1.asp?id=1030&iPageID=12

    #27551
    Lollo
    Deltagare

    Lamell skulle ja definitivt byta, även alla p-boxar i växlellådan.
    Skulle även spola igenom kylare och värmepaketet, blir mkt goja där.

    #27553
    jf-jf
    Deltagare

    tackar för svaren, ös på. kylaren har jag gått lös på och alla kylarslangar ska bytas. Blir ju inget mekat på 2 veckor nu men får väl sitta o läsa i verkstadshandboken om hur man ska göra lite av grejerna ni rabblar upp. Dumt att jobba på annan ort än bilen :(.

    #27895
    lars2t
    Deltagare

    Blästra inte motordelar, tex blocket. Använd en stålborste alt, roterande stålborste. Sanden har en tråkig förmåga att gömma sig och dyka upp när du minst vill det…
    Toppen blir mest ful, glasblästra den isf. Men du tappar den ”feta ytan” prova att tvätta aludelarna i det magiska och nu tillåtna TRIKLORETYLEN, TRI. Tacka EU för att vi får använda hederliga miljögifter igen. Bättre än glasblästring på toppen.

    Byt packboxar på lådan och i framänden på motorn, O-ringar också. Byt kopplingsdelar som är dåliga. Återfyll det sintrade glidlagret i vevaxeln (där axeln från växellådan vilar) åter oljas med en tjock olja, inte mer än vad som sinterlagret kan innehålla. Droppa olja i lagret och massera in det i glidlagret med fingerspetsen.

    #27984
    jf-jf
    Deltagare

    De delar jag hade tänkt att blästra är typ luftburken o lite stag o andra lock o likande som inte har några rörliga delar i sig. Det är väl ok? Det med TRIKLORETYLEN ska jag absolut kolla upp. Det är ju så att jag aldrig har spräckt en saabmotor tidigare. Den som suttit i har gått helt kladerfritt de 250 mil den har gått i nutid. Det är en utbytesmotor som byttes sent på 60 talet, den har gått knappt 3000 mil och när den 1975 ställdes i i ladugården hällde farfar 2t olja ner cylindrarna o drog runt motorn lite sa han. Så det känns som den borde va rätt fräsch ändå? Såfall kanske det är bättre att ge sig på en av de andra motorerna jag har liggande löst för att inte förstöra nått eller bli stående alldelse förlänge? Tycker ni jag verkar ha sunda tankar om projektet? Är ju bara 21 år så har ju inte hunnit med så mycket mekande sen tidigare. Har renoverat två hojar sen tidigare. Erfarenheter hittills är att bilar har mycket mer rost o flera tusen fler delar 🙂

    #27990
    lars2t
    Deltagare

    Jag skulle låta bli att blästra luftbruken av samma skäl som att du bör låta bli att blästra motorblocket, all luft som sugs in i motorn passerar lager och kolvar…

    Jag skulle nog välja att börja med färgborttagningsmedel och stålborste. Därefter smärgelduk alt, slippapper. har du grövre rost än så i luftbruken så ska du nog se dig om efter en bättre luftburk…. Tvätta sedan noggrant rent luftburken innan du målar den..

    Jag instämmer i att du skall börja renovera en av motorerna som du har extra. Kör med den som fungerar under tiden du renoverar din nya motor.

    #28069
    jf-jf
    Deltagare

    Stod ute i garaget idag och tvättade ur motorrummet som en galning när jag insåg att varmluftslådan i mitten sitter ganska mycket ivägen. Den är ju i papp så den känns ju lite bräcklig. Är det svårt att ha loss den, läste i verkstadshandboken men tyckte inte den beskrev det hela särskilt bra. Har ni några tipps o trix för detta?

    #28604
    jf-jf
    Deltagare

    Tänkte ge er en lite uppdatering. Håller ju på för fullt med bilen lagar rost o byter delar överallt. Men idag skulle jag börja göra lite av det ni har nämnt här tidigare i forumet. Byta lamellaxelns tätning och urtrampningslager. Det kunde ju inte va så svårt tänkte jag. Hade varit i garaget i ca 8h innan så började bli lite trött o seg. Jag började med att ta loss urtrampningslagret. Den gick ju smidigt förutom att ena sprinten flög iväg och jag fick leta efter den i en kvart. Sen skulle jag pilla loss den gamla tätningen. Började med en skruvmejsel o bända lite. Det satt stenhårt. Så jag försökte karva lite försiktigt runt hela kanten för att få det o släppa. Men de rörde sig ingenting. Sem blev jag lite brutalare o började bända o spruta silikonspray för att kanske mjuka till den lite o göra det lite glattare. Men inget hände. Då kom jag på att om jag värmer lite så kanske det händer nått. O om det hände nått allt. Jag tänkte ju inte på att jag hade öst på silikonspray innan. Så efter några sekunder med varmluftspistolen igång hade man ett eldklot i skallen som brände av delar av ögonbrynen, brände näsan o läpparna. O hade lite längre stubb som det brände till bra i med. Så efter det fick jag sitta o ta blöta papper på näsan o kyla o tycka synd om mig själv i en 30 min. Där efter gick jag på det igen o varmen hade ju faktiskt gjort sitt. Fick loss stora delar av tätningen. Men endel är kvar som jag försökte karva bort men det sitter som fasen. Så jag blev trött på det o åkte hem. Så det var ingen lyckad kväll, som avslutning fick jag garageporten huvuden som pricken över i för den kvällen.
    Så ni kanske kan komma med några andra tips som inte försöker döda mig i framtiden 😀 Gärna nått på hur jag ska få bort resterna av tätningen.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng