Handbromsvajer 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Handbromsvajer 900

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-23 19:49.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22810

    ingemargavle
    Deltagare

    Skulle fixa handbromsen på en 900 -85 och vajern är för kort för att hävarmarna ska kunna gå till ändläget. Förra ägeren hade åkt 99or tidigare och frågan är; kan förre ägaren monterat en 99a vajer istället för 900 vajern? Vajern verkar vara ett par cm för kort och justeringen i bilen är nästan helt släppt. Hur stor skillnad är det på en 99 och en 900 vajer?

    #162503

    matthias r
    Deltagare

    Låter mer troligt att wiren gått för långt bakåt vid handbromsspaken, så långt att dess förskruvning kommit ur spakens tvärmonterade styrhylsa. Lyft på kåpan över tändlåskistan så ser du hela spakarrangemanget och kan med fingrarna styra wiren in i hylsan igen. Kolla även att wirarna inte är tokspända, 90/99/900 handbromsen 1975-87 SKA inte börja ta förräns vid 7-8 hacket (=nästan ända upp), annars sätter du hela självjusteringen ur funktion.

    #162504

    plankan
    Deltagare

    Ja det skulle jag med tro har hänt.
    Det är lite av ett std fel när man byter klossar.

    Beakta nu bara att wierna ligger i kors –
    alltså så om du skall just t.ex VÄ sida/broms så är det HÖ skruven inne i bilen……

    #162510

    ingemargavle
    Deltagare

    Tack, ska kolla upp det imorgon.

    #162818

    ingemargavle
    Deltagare

    Kollade upp vajrarna, förra ägaren hade skruvat justeringarna helt i botten. Nu är det bara att försöka få hävarmarna att gå tillbaka till ändläget.

    #162821

    morsole
    Deltagare

    Möjligt du får ta isär oket och smörja upp hävarmens infästning i oket; det är vanligt att det kärvar där.
    Lite jobbigt, men det går, du måste ha tålamod och stor hammare för att lyckas.
    När du fått ut hävarmen så passa på att bända fjädern åt motsatt håll, då brukar det funka.
    Massage och tålamod.
    Ett sätt att få lite rörelse i kolvarna är att spruta in bromsvätska under dammskydden; och sen MASSERA, fram och tillbaka, fram och tillbaka.
    Gör man detta först, så räcker det med lätt massage en gång om året sen!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng