Har jag dödat min saab?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Har jag dödat min saab?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Har jag dödat min saab?

  • Författare
    Inlägg
    • september 1, 2005 at 21:05 #13070

      Måste bara inleda med att uttrycka min tacksamhet till saabstackaren som inte gav upp förrän den dryga 500mils europaresan var till ända. Mer plikttrogen bil lär jag aldrig hitta.

      Jag, V4an och flickan kom hem till Sverige igår onsdag, någonstans norr om Linköping la motorn av då jag släppte på gasen för en långtradare som gick två km/h snabbare än långtradaren framför… Startmotorn fick inte snurr på den igen så jag sträckte mig ner och la ur frihjulet, rullade igång den på fyran och det gick lite motvilligt.
      Vid nästa bensinmack stannar jag för att tanka och då går den på tomgång men det låter inte riktigt som det ska. Tilläggas kan att högra grenröret lossnade från ljuddämparen nånstans i norra Tyskland så det låter ganska illa även då den gick som den skulle. Nu går den däremot lite ojämt och stannar till lite kort men hoppar igång igen. Klockan var vid det här laget redan torsdag så jag fortsatte köra mot Uppsala. Framme i Uppsala gör jag misstaget att stanna vid ett rödljus, motorn dör direkt men går igång efter några varvs nötande med startmotorn. Ett par-tre kilometer till (utan stopp) och vi är hemma, jag är övertygad om att saaben visste detta för nu ger den ifrån sig en låååång suck av vattenånga från kylarslangen som just brast…
      Sedan dess har jag inte haft hjärta att försöka starta min vän mer än ett par sekunder, hon går igång fortfarande så det kanske finns hopp..

      Detta är min teori om vad som har hänt.. Kylningen har lagt av på något vänster, temp-mätaren har visat normala temperaturer hela vägen (även på slutet när hon kokade), kan det bli stopp någonstans så att temperaturmätaren inte märker detta?
      Om jag nu har kört med bristfällig eller ingen kylning på motorväg i 20-30 mil, hur död är motorn? Den går tungt med mycket motstånd, startmotorn går trögt och den ger inte alls lika mycket kraft som tidigare..
      Läckage på avgassystemet borde väl inte göra någon större skada förutom en liten effektfölust möjligen? Måste bekänna att jag körde Warszawa-Bratislava med oljelocket av också, mitt enda försvar är att jag hade kört i 12 timmar innan jag fyllde på olja och inte var helt alert.. Kan det ha åkt in skit den vägen?

      Hoppas verkligen att det går att rädda henne, vi har haft så kul ihop. Fick otroligt många nyfikna blickar och kommentarer på vägen. Bäst var nog nånstans i Slovakien.. “You have very nice car, very fast, I could not keep up, perfect car!” han hade försökt hänga på i sin skoda och följde efter in på en mack =)

        september 1, 2005 at 22:20 #88584

        Visst kan mätaren visat fel pga av luft i kylsystemet. Det låter som åtminstone en topplockspacknig hälsat hem, och detta är ju snart fixat.

        Börja med att ta ett kompressionsprov. Då ser du direkt om något är galet. Tyvärr kan orkeslösheten även tyda på en/flera brustna oljeringar, detta kommer sig av att oljetrycket inte varit vad det skall eller kanske nästan noll.

        Vanligaste orsaken till fallerat oljetryck är dåliga balansaxellager. När dessa sjunger på sin sista strof blir oljetrycket på tomgång och strax däröver så lågt att lampan tänds.
        Denna felorsak konstaterar du enkelt genom att känna på motorns drivande remskiva med avtagen fläktrem. Det får inte glappa en kännbar bråkdels mm radiellt(upp-ner) och heller inte axiellt.
        Däremot är ett litet kännbart kuggflankspel OK (“glapp” i-mot rotationsriktningen).

        Glappar lagren och du dessutom blåst packningen (+ ev fått fler följdskador på kolvringar etc)har du tre alternativ;

        1.Ta ur och renovera motorn som sitter i, kostar en slant i delar och tar lite tid.

        2. Köp en begagnad motor som inte glappar i balansxeln på annons eller skrot. Smidigaste o snabbaste alternativet. Brukar ligga på allt mellan 1000:- och 1500:-

        3. Eftersom balansaxellagren är V4:ans känsliga punkt kan det vara lotteri att stoppa i en “bra” motor, även om den inte glappar. Det kan vara den motorns aldrig bytta originalbalansaxellager.
        De kan hålla flera år till eller bara någon månad…

        Alternativ tre är att skaffa en motor där allt annat är bra (kompression, vippställ, kamlager etc)
        men balanslagren är lite glappa. Det finns mkt gott om sådana här sparade motorer lite varstans efter att ägarna funnit det smidigare att bara byta motor när felet uppstått.
        De brukar ligga på 2-300 spänn. Sedan köper du balansaxellager och erfoderliga packningar som tillsammans kostar runt 800:- och byter lagren. Då får du en bra motor med sin svagaste punkt
        reviderad för åratal framöver.

        Men vi går tillbaka till problemet för dagen; man ska inte måla den gamle på garageväggen förräns man kännt på remskivan. Du kan klara dig med att byta cylinderlockspackningar på den motorn
        som sitter i och så rullar det igen….. lycka till och rapportera vidare i tråden hur det går!
        /Matte R

          september 4, 2005 at 18:17 #88585

          Idag har jag äntligen haft lite tid över till saaben. Äger ingen kompressionstestare men tänkte inhandla en sådan imorgon, duger biltemakvalitet?
          Remskivan kunde jag inte känna något glapp på förutom i rotationsriktningen, inte heller lyser oljetrycksvarningen på tomgång, så det verkar ju lovande =)
          Har även konstaterat att det inte verkar hända mycket i cylinder numero fyra, ingen skillnad i varvtal eller ljud på tomgång när jag drog ur tändkabeln som dock levererar gnista om man sätter ett stift däri. Kan utebliven förbränning enbart bero på kass kompression pga blåst packning?

          Återkommer när jag gjort kompressionsprov..

            september 4, 2005 at 18:53 #88586

            det kan resultera i väldigt många knepiga händelser genom blåst topplockspackning, otäta ventiler kan ha mycket med i spelet att göra, biltemas kompressionsprovare nr 15-1314 för 179:- rekomenderas av deras modeller

            kokar bilen eller är kylarvattnet grummligt? v4 har en förmåga att spotta ur sig allt vatten genom expantionskärlets evakueringshål när motorn går annars kan det hända att en ventil på 4:an är otät

              september 5, 2005 at 20:06 #88587

              Kompressionen var som följer: ettan 4.2, tvåan 9.5, trean 7.2, fyran 0.. inget tryck whatsoever.
              Den har kokat en gång, då sprutade det vatten/ånga ur den feta slangen nära förgasaren..

              Vad tror ni, nån chans att jag kan rädda motorn? Har aldrig tagit locket av en motor tidigare men nån gång ska väl vara den första..

                september 6, 2005 at 21:31 #88588

                Det är klart att du fixar ett topplyft, sök bara rätt på en verkstadshandbok! Säkert har någon här på sidan en till salu, eller kan låna ut…

                Gör bara ett test till innan du satsar på motorn som sitter i.

                Låna eller köp (Biltema, ca 180:-) en oljetrycksmätare. Koppla in den på V4:ans ordinarie oljetrycksgivare. Starta motorn. Visar mätaren de värden som V4:an ska uppvisa
                är det bara att satsa på den motorn.

                ( Vad är värdet? Någon??? Har ej min VHB tillgänglig för ögonblicket)

                Om alltså oljetrycket är helt OK, är det solklart, med tanke på de usla kompressionsvärdena, att felet ligger i blåst topplockspackning eller skadade ventiler. Lättfixat! Biltemas sotningsats som innehåller erfoderliga packningar duger väl. Uppstår problem, skriv bara här så är det alltid någon V4-diggare som svarar!/Matte R

                  september 7, 2005 at 14:57 #88589

                  Tack för hjälpen, ska jag göra ett försök så fort jag har tid. Verkstadshandbok har jag redan införskaffat så det är lugnt.
                  Hur undersöker jag om ventilerna är skadade, nåt jag kan se eller räcker det med att mäta spelet? Samma fråga gäller kolvringar och annat som kan tänkas ha tagit stryk..
                  En till grej jag har funderat på, vad är bästa sättet att få bort gamla packningsrester, gnugga loss med bensin, aceton el. liknande?

                    september 7, 2005 at 17:53 #88590

                    Riv den topparna, du kollar enkelt om ventilerna tätar genom att hälla någon vätska, genom insugshålen på toppen. Om det skulle vara tätt, vilket jag tvivlar på, så har du dåliga kolvringar.
                    Innanför ventilfjädern på ventilskaftet sitter en tätning, en liten kåpa av gummi eller plast. Denna sitter där (på samtliga ventiler) för att hindra att inte alltför mycket olja rinner ner på ventilerna. Om dessa tätningar är sönderspruckna rinner oljan ner och bränns fast på ventilen (främst avgas) och bidrar till utslitning av ventilsätet och ventilhatt så att inte ventilen tätar. Det kan också stelna olja i utblåset så att det inte blir tillräckligt flöde på avgaserna och då kan överhettning bli följden. Min gissning är att detta har hänt i din motor. I så fall blir det renovering av toppar eller ett par andra i bättre skick.
                    Packningsrester brukar iaf jag ta bort med lacknafta, bensin el. aceton funkar säkert lika bra.
                    Om verkstadshandboken känns lite tråkig och formell kan du följa den här bruksanvisningen:

                    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post157949

                    Lycka till!
                    /Rasse

                      september 12, 2005 at 15:53 #88591

                      Försökte just kolla oljetrycket men fick mest huvudvärk.

                      Nålen slår fullt ut så fort motorn går igång, hade skalan gått så långt hade det varit över 10kg/cm2. Jag misstänker att det är ganska orealistiskt med ett så högt tryck så antingen är väl givaren trasig eller så är inte orginalgivaren kompatibel med biltemas mätare..?
                      Tyvärr verkar inte biltemagivaren få plats brevid bränslepumpen.

                      Mätte spänningen från givaren, den låg på mellan 11 och 12,5 Volt beroende på varvtal, en kort stund när jag slog av tändningen gick den ner på ca 5V för att sedan gå ner till 0. Är det någon som vet eller har lust att mäta om den ska bete sig så?

                      /Martin

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.