Har min generator gett upp ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Har min generator gett upp ?

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-27 20:47 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19979
    greven
    Deltagare

    Fick igår tjuvstopp på bilen pga slarvig hantering av kopplingen. Döm om min förvåning när jag vred ppå nyckeln för omstart. Batteriet var i det närmaste tvärdött och det fick bli urkoppling av frihjul och springstart. Det hör till saken att batteriet är helt nytt ! Jag har även bytt blinkersrelä då blinkersen ej funkade och jag skulle besiktiga bilen idag. Besiktningen har jag fått ställa in, då blinkersen återigen ej funkar. Blinkersen fungerade i början efter reläbytet, sedan började den fungera mer selektivt – ibland fungerade den och ibland inte. Nu fungerar den inte alls. Skumt ! Jag har den senaste veckan kört med halvljuset påslaget och ibland kupéfläkten igång. Korta körningar i stan förvisso, men ska detta verkligen innebära att batteriet drar ur, så att det blir i det närmaste tomt. I morse, efter en natts vila i garaget startade den igen och jag körde till jobbet utan halvljus. Frågan är om min generator har/håller på att gett upp ? Amperemätaren på instrumentpanelen ger utslag ska väl tilläggas.

    #139029
    fredrik
    Deltagare

    Låter som kontakt problem! Kolla jordanslutningarna!!

    /Fredrik

    #139032
    greven
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Låter som kontakt problem! Kolla jordanslutningarna!!

    /Fredrik

    Tack för tipset. Ska ske.

    #139194
    greven
    Deltagare

    Jaha, nu blinkar det igen. Visade sig att felet satt i blinkerspaken. Hjälpligt åtgärdat, men jag behöver sannolikt en ny blinkerspakenhet. Däremot har hel och halvljuset på höger sida lagt av, trots att jag har sprillans nya strålkastare och H4-lampor. Kollade lampan, vilken också synades av killen på Preem-macken vid Islandstorget. Lampan hel, men den lyser inte. Sen undrar jag lite över det här med laddningen av generatorn. Har ju kört mycket korta körningar i innerstan med halvljuset och kupéfläkten påslagen till och från. Plötsligt var det nya batteriet i det närmaste tomt och det blev springstart. Nu har jag kört lite längre sträckor, mestadels utan halvljus, gasat på lite mer o struntat i kupéfläkten. Nu funkar det igen. Kan man av detta dra slutsatsen att bilen och dess likströmsgenerator inte tål korta körningar med halvljus och kupéfläkt påslaget utan att batteriet ger upp ?

    #139197
    phermansson
    Deltagare

    Har du kollat (och fixat) jordanslutningarna? Mätt upp hur den laddar?

    #139200
    fredrik
    Deltagare

    Lars!

    Snurra på säkringen till lyset! Det är ett Mkt vanligt fel på Saab 93-96. Synd att det var Chrille som jobbade då Gerda slutade Kl 18. Hon hade visat dig direkt varför lampan inte lös.

    Eftersom du kör en gammal bil som byggdes innan halvljuslagen kom så är det inte världens kraftigaste generator i din bil. Således kan det bli problem om du kör korta sträckor med låg varvtal & många förbuckare påslagna.

    Jag brukar själv bara köra med på slaget parkeringsljus! Blivit stoppad ett par gånger för detta & då har jag sagt att du ser väl att det är en Saab? Ja självklart säger konstapeln. Jag svarar honom att Saab har varselljus.

    Min erfarenhet är att i innerstadstrafik så kan det bli problem eftersom Likströmsgenratorn behöver varv för att leverera ström!

    /Fredrik

    #139203
    greven
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Lars!

    Snurra på säkringen till lyset! Det är ett Mkt vanligt fel på Saab 93-96. Synd att det var Chrille som jobbade då Gerda slutade Kl 18. Hon hade visat dig direkt varför lampan inte lös.

    Eftersom du kör en gammal bil som byggdes innan halvljuslagen kom så är det inte världens kraftigaste generator i din bil. Således kan det bli problem om du kör korta sträckor med låg varvtal & många förbuckare påslagna.

    Jag brukar själv bara köra med på slaget parkeringsljus! Blivit stoppad ett par gånger för detta & då har jag sagt att du ser väl att det är en Saab? Ja självklart säger konstapeln. Jag svarar honom att Saab har varselljus.

    Min erfarenhet är att i innerstadstrafik så kan det bli problem eftersom Likströmsgenratorn behöver varv för att leverera ström!

    /Fredrik

    Jo, jag anade att det handlade om att likströmsgeneratorn inte orkar med någon större strömförbrukning särskilt vid såna körförhållanden som varit aktuella för mig. Bara att anpassa sig, antar jag. Tack för tipset med säkringen. Ska kolla det. Har ju förresten tänkt snygga till säkringsdosan iaf. Behövs väl sannolikt rengöring och lite smärgelduksbehandling osv. För övrigt får jag väl anpassa besöken på Preem till Gerdas arbetstider i fortsättningen.

    #139205
    fredrik
    Deltagare

    För full Saabservice så är det nog bäst!!

    /Fredrik

    #139249
    greven
    Deltagare

    Fredrik, du hade rätt ! Jag snurrade på säkringen, tog bort den, återmonterade och vips kom halvljuset tillbaka. Nu är det dags att snygga till den lite rackliga säkringsdosan en aning.

    #139258
    fredrik
    Deltagare

    Självklart Greven!

    /Fredrik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng