Hastighetsmätarbyte. Ändra mätarställning?

Forum Modellspecifika forum OG900 Hastighetsmätarbyte. Ändra mätarställning?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-25 09:00.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25403

    reino
    Deltagare

    Hade tänkt byta hastighetsmätaren i min og, då tripmätaren slutar snurra ibland och är stört omöjlig att få igång igen. Den hoppar igång när den vill mao..

    Själva bytet vet jag ju hur jag gör, då jag plockade ur den jag ska byta till, själv på skroten. Det jag funderar över är mätarställningen. Min bil har 28500 mil på mätaren och den jag ska byta till har typ 36000 eller nåt.
    Jag undrar då ifall nån vet om nåt hyfsat enkelt sätt att ändra mätarställningen så den stämmer överens med orginalen. Visst att orginalen saknar några mil, men inte 8000 lixom. Jag vet att man kan köra med borrmaskin där vajern ska sitta för att snurra framåt, men det går ju inte att snurra skiten bakåt.
    Ska jag då bli tvungen att snurra fram den 92000 mil för att matcha upp det? Det känns ju som att det kommer ta lång tid.
    Hur mår själva hastighetsmätaren av att snurra på fortare än det brukar vara? Kan den ta skada av att bli utsatt för det?
    Ska jag lämna in den på Saab och be dom ställa om mätaren kanske? Eller tar dom hutlöst betalt. :S

    Om man inte ska köra nålen i botten, utan vara snäll mot den, så lägger man den på typ 260kmh, och utslaget på det så ska den ju behöva ligga där konstant i 354 timmar. 😯 😕 ❓

    #185998

    reino
    Deltagare

    354 timmar = 2 veckor konstant, dugnet runt…

    :/

    #185999

    saabaero
    Deltagare

    Det går att flytta siffrorna med en liten mejsel.
    När man tar i lite kuggar det över så man kan flytta till önskat miltal.
    Du kan ju öva på den gamla mätaren 😉

    #186000

    reino
    Deltagare

    Måste man plocka bort nål och mätartavla då? Har inte vågat ta i så hårt att ta bort dom nämligen, då det känns som att dom skadas lätt. 😛

    #186001

    anderslindh
    Deltagare

    Du tar bara bort instrumentet från huset, sitter med 4 skruvar och sen får du lyfta på kretskortet, men gör det varsamt. Där kretskortet är fastklämt över små piggar kan du ta en plattmejsel under och lyfta nära piggen 🙂 sen kommer du åt utan att ta bort nål och grejer framifrån 🙂

    #186002

    Beeos
    Deltagare

    Du måste inte plocka bort nål och tavla. Bara till att göra som Saabaero sa.

    #186005

    reino
    Deltagare

    Okej. =) Tack för svaren. Ska försöka mej på detta på onsdag. =)

    #186086

    reino
    Deltagare

    Tipset jag fick gäller inte till den senaste modellens mätare va? den från typ 89 och framåt. 😛 Jag tog bort hastighetsgivaren ed 3 kontakter på, men det var inte mycket man kom åt där bakifrån. XD Har dock upptäckt att mätaren går att köra baklänges, så det går nog ändå.

    #186088

    anderslindh
    Deltagare

    Du tar bort mätaren från instrumenthuset (som rymmer 3 mätare).. När du har hastighetsmätaren ute tar du i kuggarna på framsidan med en smal mejsel, precis på siffrorna. På baksidan där vajern går in kan du inte göra mycket :p

    #186105

    reino
    Deltagare

    Aah tack! 😀 Jag hade funderat på möjligheten, men inte vågat ta i så hårt, men nu när jag tog i desto mer så funka det. 😛 Nu ska den bara bytas. 😉

    #186193

    fataren
    Deltagare

    @reino wrote:

    354 timmar = 2 veckor konstant, dugnet runt…

    :/

    påń bara XD varför göra det lätt för sig 😆

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng