Helrenovering av Sonett V4

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Helrenovering av Sonett V4

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Helrenovering av Sonett V4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 26, 2003 at 00:33 #10074

      Nu har vi äntligen kommit igång med renoveringen av Sonetten. Vi ska helrenovera bilen och kommer säkert ha anledning att återkomma med frågor här på forumet till er som har gjort det förut.

      Kom gärna med tips redan nu

      Karossen är lyft nu och bilen ser fantastiskt bra ut i plåten. Ingen rost och tala om än så länge.

      Tänkte försöka att fota hela renoveringen. Det finns ett antal bilder på hemsidan.

      [image]http://w1.879.telia.com/~u87915995/thumbnails/sonett_68_11_150.jpg[/image]

        december 26, 2003 at 11:15 #72110

        Skall bli kul att följa projektet. Lycka till!

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          december 26, 2003 at 20:33 #72111

          Kul med någon på forumet som verkligen jobbar med en sonett..annars verkar det mest handla om vem som eventuellt säljer vad för vilka pengar i USA..inget fel med det i och för sig men något skall ju också hända med dom bilar som så småningom kommer hit..

          mvh
          Anders Hagstedt
          Sonett III/-74 ‘projekt’

            december 26, 2003 at 22:47 #72112

            Tja, det är ju så där kaliforniensonetter brukar se ut under skalet. Då förstår kanske de flesta varför man inte ska köpa östkustbilar i USA?

            Kul Tomas att ni har kommit så där långt redan. Mitt förslag nu är: Skrapa bort all eventuell underredsmassa och karosserikitt, laga eventuell rost (kan finnas under batteriet om inte annat) låt någon blästra chassiet och grunda med en 2K zinkprimer. Ofta brukar denna bli kornig men låt slipa inte ner kornen, lev med detta, och lackera därefter chassiet. Slipar du ner zinkprimern så försämrar du också primerns verkan. Kom i håg att finishen på chassilackeringen i original rent utsagt är dålig.

            När detta är gjort så tätar du med nytt kitt,(du kan i och för sig lägga kittet på primern) underredsbehandlar och sprutar in tunnflytande rostskydd i hålrum och sedan börjar det roliga: Att bygga upp chassiet men nya och renoverade prylar.

            MEN! Börja inte i fel ände nu. Börja med att laga alla sprickor i glasfibern så att plasten hinner stå och sjunka innan du grottar ner dig i plåtarbetet. När du är nöjd med lagningarna, dra ner karossprylarna till någon lackeringsverkstad och be att få ställa in dem i ugnen så att lagningarna härdar ordentligt. Det gör de inte vid +20 grader. Men de gör det i solen en varm dag i juli. Och då är det trist om den redan är nylackad…

            Jag följer din hemsida med spänning.

              december 28, 2003 at 18:41 #72113

              Lycka till Tomas!
              Jag kommer också att följa Din renovering med stort intresse. Det är trevligt att det dyker upp fler och fler trådar kring Sonetterna på detta fina forum.
              Jag vill också passa på att önska alla lyckliga Sonettägare ett Gott Nytt 2004 från min Kermit!
              [image]http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/Sonett94liten.jpg[/image]

                december 28, 2003 at 22:28 #72114

                Tack alla för stöttningen. Det är egentligen ganska fantastiskt ett sånt här forum. Det finns hur mycket erfarenhet som helst ute bland medlemmarna i klubben och det är bara att lägga ut en fråga så får man svar. Hur gjorde man innan internet?

                Vi har fortsatt att plocka isär bilen. Nu är allt borttaget från chassit utom hjulupphängningarna och bakaxeln. Det är otroligt vad lätt det går att lossa bultar och skruvar, nästan inga bultar är rostiga. Rost finns däremot på konstiga ställen som ex. rattstången och växelspaken. Dom är röda som räven.

                Ska hitta någon nu efter helgen som kan blästra chassit.

                Fråga till Mats, var köper man 2K zinkprimer?

                  december 28, 2003 at 23:41 #72115

                  Fråga till Mats, svar av Martin.
                  2K zinkprimer av Hagmans fabrikat säljs av bla Mekonomen, dyr som skam, men den gör jobbet bra. Utmärkt rostskydd med dagens standard samt att den ger en bra grund för täcklack eller filler.

                  När jag handlade färg till 99-Turbon fick jag med en primer i anonyma burkar. Denna primer var till viskositet, lukt, färg och blandningsförhållande identisk med Hagmans. Jag har ingen gaskromatograf hemma så en fullständig jämförelse kan jag inte göra. Poängen är i varje fall att den var 70:- billigare hos lackhandlaren för samma mängd.

                  Avslutningsvis har Jan-David S och undertecknad talats vid och Sonettfrågor är MER än välkomna att avhandlas på detta Forum. Det finns mycket att vinna på korsbefrukta med idéer och gemensamma erfarenheter.

                    december 29, 2003 at 09:55 #72116

                    Jag “brukar” köpa från någon blästringsfirma som blästrar containrar och dylikt. De förbrukar så stora mängder så en skvätt till ett sonettchassi kan man kanske få mot lite kaffebröd.. Eller överblivna lussekatter så här i juletid..

                      januari 2, 2004 at 10:27 #72117

                      Har hittat en firma som blästrar och grundlackar chassit nästa vecka till ett mycket bra pris. Skönt att slippa det jobbet, det finns jobb med bilen ändå så det räcker.

                      Funderar lite på kulören på chassifärgen. Ser i reservdelskatalogen att burken heter 7859200. Sonett II och V4 har grå färg medan Sonett III har svart. Är det någon som vet var man kan få tag i den gråa Sonett V4 färgen?

                        januari 2, 2004 at 10:45 #72118

                        Har för mig att det fanns en RAL-kulör som var nära orginalet. Kolla RAL7016

                          januari 2, 2004 at 13:30 #72119

                          Det verkar stämma bra Mats. Jag hittade en sida där man kunde kolla kulören. Det är ju som bekant rätt svårt att jämföra mot bildskärmen men det ser bra ut.

                          http://www.melack.se/swe/ral.asp?showAs=…SuQ@y0y6m@IPRg4

                            januari 2, 2004 at 19:41 #72120

                            Om jag sedan minns rätt så är styrkolonnen inte lackad i den färgen som chassiet har. I alla fall inte på 67:orna. Jag har för mig att det var en ljusgråblå Volvo PV-nyans som överensstämde med den kulören.

                              januari 4, 2004 at 21:29 #72121

                              I morgon ska vi köra chassit på blästring och då blir det plats att ta in karossen igen och laga plasten. Tog till mig det som Mats sa att göra det på ett tidigt stadium. Har jobbat en del med plastbåtar själv så jag vet att lagningarna alltid sjunker något.

                              En fråga om vad som ska lackas. Det som är plåt under bakluckan (runt backljusen) ska ju ha samma färg som karossen men man ser ofta på renoverade bilar att det är den gråa chassifärgen där. Det är kanske naturligt att det blir så när man lackar chassit. Ett exempel är i Classic motors Saabalbum där den röda Sonett V4:an är grå där. Man vill ju samtidigt vara så nära orginal som möjligt. Någon som har en åsikt om detta?

                              Länken till hemsidan krånglar just nu så prova:

                              http://w1.879.telia.com/~u87915995/index.htm

                                januari 9, 2004 at 16:11 #72122

                                Idag hämtade vi bilen från blästring och grundlack. Det fanns lite rost i tröskellådorna. Små, små hål som inte syntes innan blästringen, så lite svetsjobb blir det. Bilen är grundad med 2K primer (Akzo Nobel).

                                  januari 9, 2004 at 19:28 #72123

                                  Det stämmer att det är den grå chassifärgen som ska vara på bakstammen. Men jag använde en svart body istället. Lite mer skydd mot stenskott. Bodyn är ju övermålningsbar så man kan ju lackera över den om man så önskar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.