Hemlig prototyp för SAAB 93 GT750 hittad!

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Hemlig prototyp för SAAB 93 GT750 hittad!

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Hemlig prototyp för SAAB 93 GT750 hittad!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 1, 2013 at 19:33 #7744

      Hej gubbar! Jag brukade följa med och läsa ganska mycket på det gamla hemsidan, men jag har aldrig skrivit på det här forumet. Nu har jag fått hjälp av min brorson med nya datorn för att skapa konto och sånt, så jag hoppas det fungerar.

      Den här historien har jag hört flera gånger av min vän Åke, men det är först nu med internät det börjar komma fram uppgifter. Nu kan jag alltså berätta den smått osanolika historien om den unika bilen, ritad i hemligt samarbete med ett av de stora designhusen i Turin när man sedan en tid visste att Volvo höll på att smida egna järn på italiensk mark.

      Det var via överlöparen Göte Markman som sent 1956 läckte ut de hemliga uppgifterna från den stora biltillverkaren i Göteborg till den lille konkurrenten uppströms man fick veta vad som stod för dörren. Han ansåg att Volvos ledande position på marknaden skulle bli alldeles för överlägsen gentemot den lilla uppstickaren SAAB och gjorde likt Robert Oppenheimer, dvs läckte info till fi för att upprätthålla en sund produktbalans mellan bolagen. (Volvo ryktas ha gjort sitt för att täppa till denna typ av läckor framgent och statuerade därför ett hårt exempel med Göte inför den övriga personalen genom att degradera honom till något som i det närmaste kunde liknas med ’Chef för Avdelningen Vänstergängad Tumskruv’ på Hissingen. Det var en ren bestraffning då kundgruppen till större delen bestod av oregerliga fransmän som varken kunde franska eller svenska.)

      SAAB förstod att det nu gällde att vara med på GT-vagnståget redan innan det hade annonserats lämna perrongen, och det var bråttom! Prestigen i att hinna före Volvo med att visa upp en konceptbil var stor. Arbetet med GT750 var redan igång, men nu såg man sin chans att förstärka konceptet med lite italiensk krydda framför näsan på Volvo. Projektet öppnades som ett parallellt sidospår i största hemlighet och ytterst få utomstående var inblandade, bara Rolf Mellde, ett par hantlangare och två icke namngivna personer i högsta ledningen visste vad som var på gång. Resan ned hade flera syften, bl a skulle den nu alldeles nyutvecklade GT-motorn provköras hårt och anonymt på vägar och testbanor i Italien under falsk flagg. Även den nya karossen med hel ruta kunde isåfall provas öppet dagtid, något som annars normalt var tvungen att ske i mörker för att undgå nyfikna svenska journalister.

      Färden med den då “standard-maskerade” 93GT70-prototypen ner till Italien befarades kantas av stora svårigheter eftersom man fruktade att Tyskarna skulle ta bilen i beslag vid tullen. Passagen över alperna var vid denna tidpunkt hårt reglerad om man inte hade rätt handlingar att visa upp, och godstransporter av denna typ var tvungen att deklareras och godkännas långt i förväg med Tyska konsulatet. Risken var att man skulle provbromsa GT-motorn t ex vid Sachs närliggande hemliga testanläggningar utanför Ulm och tillgodogöra sig kunskap om den ännu så hemliga från vevhussidan upphöjda spolporten. Tillsammans med en PII-44 förgasare skulle den utgöra ett reellt hot och krossa allt motstånd på banorna i klassen standard- och GT-vagnar upp till 750cc, vilket skulle smäda tyskarna något enormt.

      Men resan ned gick oväntat bra, mycket tack vare att man tog flera onödiga omvägar och förvirrade tyskarna genom att gå öster om Liechtenstein istället för den fälla som var sedvanligt gillrad vid gränsen mot Schweiz. Man hade packat en lastbil full med karossdelar och prototypbil väl dolt under en pressening. Frid och fröjd rådde på färden tills man nådde gränstrakten mellan Österike och Italien. Oroligheter hade utbrutit mellan getfarmare på bägge sidor gränsen om vilken getost som uppfyllde kraven för att få bära en tidigare furstes sigil, en för oss obegriplig ära. Vägen var helt blockerad av getter och upprörda bönder och inga alternativ stod till buds mellan de smala bergspassen nedanför Innsbruck. Efter att ha suttit fast i kö två dagar började både bränsle, mat och tålamod tryta! Manskapet längtade ner till de italienska kvinnornas sällskap samt riktig mat och kom därför med ett drastiskt förslag; plocka av främre motkonan på avgassystemet. Mellde konsulterades över telefon via lokal telestation och tog beslut i saken, dock underförståd med risken att avslöja hela operationen! Med öppen megafon brölade GT-vagnen ut sin sång över alplandskapet, väl dold under presseningen på lastbilsflaket. Strax efter ett par rejäla avgasknallar pga det flödande förgasararrangemanget när man passerat 6700 varv så sattes getflockarna av i skräck över alpslätterna och rev bl a ned två närbelägna byar med ett dödsfall till följd. Vägen var nu fri ned mot Italien, men lokal polis hade fattat misstankar mot den svenskregistrerade lastbilen. Det var i grevens minut man nådd fram till den Italienska gränsen innan det utgick en häktningsorder från högre ort. Vägen hem var alltså nu tvungen att gå via Frankrike eller sjövägen.

      Hos italienarna rådde stor uppståndelse kring den lilla bilen från det kalla landet i norr. Smäktande flygplanslinjer hade skapats och förfinats av SAABs egna designers, men det var något som saknades i utrycket och attityden. Alfa Romeo 2000 låg färdig på ritbordet och man anade möjligheterna att tjäna pengar två gånger på samma arbete. Ett antal ratade skisser ritades snabbt om och förslag presenterades för svenskarna till hårresande verktygskostnader, men dessa ville på klassiskt SAAB-manér återanvända så mycket som möjligt av det man redan hade på hyllan. Efter ett storbråk om ’Att-inte-förstå-det-konstnärliga-värdet’ och ’Det-där-med-att-kopiera-gamla-ritningar-kunde-vi-väl-för-fan-ha-gjort-bättre-själv!’ löste en av Melldes hantlangare problemet diplomatiskt genom att såga isär en grill från en av de extra motorhuvar man tagit med. Italienarna blev tilfreds och kände att de fått ’rätt-i-sak’ medans svenskarna redan hade verktygen betalda och nu även kunde stoltsera med det åtråvärda epitetet ”Italiensk design” på sin bil.

      Prototypverkstaden i Turin färdigställde en huv och bilen embalerades för hemfärd. Problemet var tyskarna som man nu misstänkte ligga i buskarna och spionera efter en chans att slå till på hemvägen. På italienskt sätt löste man det med en klassisk list, nämligen att göra en officiell fejkad transport som avgick i kolonn från fabriken upp mot gränsen, medans den riktiga bilen i skydd av mörker och iklädd ett Alfa-emblem kördes ut till kusten och skulle seglas hem. Och den listen lyckades!
      Den av UMGW-FA (Untermotoriziert Gescheftswagen – Fahrwerke Alians) handplockade alltid nitiske och armbindelförsedde tulltjänstemannen Franz Bödweisser, som var uppvuxen i det uniformsälskade södra tyskland, stod enligt ögonvittne (alltså Åke Johansson, den nu ende levande svensken från gruppen som körde lastbilen hem och som berättat historien) beredd med ett till närmelselikt artilleristiskt ”bakhåll” vid gränsen, bara för att få se en svensk lastbil lossa ett ton oliver i burk för invägning och förtullning vid gränsen. Känslan av att ha blivit grundlurad måste ha skapat nya svettringar på den redan lätt smutsbruna skjortan när UMGW-FA’s Überauspuffkommendant raskt stegade mot honom, sökandes en god förklaring varför man misslyckats fånga upp den hemliga SAABen.

      Order kom från huvudkontoret mycket plötsligt innan avfärd att den italiendesignade GT-vagnen skulle raka spåret till Amerika istället för till Sverige för att där prepareras med typiska GT-attribut inför visning, man ville vinna tid. Med hastigt ändrade tullpapper och fraktsedlar i hamnen blev det dock en smärre italiensk förvirring och förväxling av katastrofala mått när bilen (inspikad i den stor trälåda) lastades på en bananbåt till Bahamas istället för lastfartyg till New York. Resan vidare till USA skulle därvid ta närmare tre månader via denna rutt och därmed missade man hela premiären för GT750. Beslutet fattades av de initierade unisont; skrota prototypen och låt ingen se den. Men administrationen på Bahamas gick långsamt och byråkratins kvarnar malde långsamt, så långsamt att lasten först gick via centralamerika och där lossades för omlastning. Här kom nu lådan med 93-prototypen att hamna på fel båt – igen (!) och fraktades nu via Panama till den västamerikanska kusten där den sattes i land för vidare transport med tåg. Vid det här laget hade Saabledningen tappat kontrollen över frakten, skandalen var ett faktum och huvuden skulle rulla om det blev känt i och utom styrelserummet att man slarvat bort en hemlig prototyp. Därför valde man att vid en eventuell exponering av prototypen rakt av hävda att det var en galen hempulare som snickrat ihop det smått vansinniga konceptet. Vem skulle väl tro att en italiendesignad europeisk bil skule dyka upp utan biltillverkarens eget goda medvetande på andra sidan atlanten? Knappast någon.

      Härefter är turerna ganska okända om vem som haft bilen i sin ägo och var. Åke visste ju inte mer än vad man själva lyckats får fram när bilen försvann. Detektivarbetet pågår, men man vet att bilen registrerades av en privatperson som flyttgodsimport först 1960 i USA och har körts i södra Kalifornien vid några tillfällen så sent som på 70-talet fortfarande under falsk flagg, dvs skyltad som en Alfa Romeo. 2011 kom bilen fram vid uppklarandet av ett dödsbo. Nu har den hittats och köpts av två entusiaster som insett att det är en speciell SAAB, men tidigare saknat full insikt i dess historia fram tills en tidigare ägarens död.
      ”Om bilen skeppas tillbaka till Sverige som planerat nästa vår kommer alla andra 93GT750 bli totalt värdelösa över en natt!” säger en initierad källa som planerar att köpa upp alla dessa för att köra folkrace.
      Originalmotorn finns tydligen redan i Värmland hos en känd TT-trimmare och är under renovering?

      Jag har hört nu att Saabmuseet väntas offentliggöra tidigare okända handlingar i ärendet i samband med att den renoverade bilen visas där i början av april 2014.

      Man kan ju fundera på varför den snabbe rallyåkaren från Stockholm inte visat några bilder på sitt senaste ladufynd framifrån än, han kanske ska göra en fuskreplika?
      viewtopic.php?f=4&t=7280

      Ja det blev ett långt inlägg, hoppas ni inte blev uttråkade.


      Tage

        juli 1, 2013 at 20:56 #57222

        En underbar historia, stort tack för den! :AP

        Och varmt välkommen till vårt forum.

          juli 1, 2013 at 23:16 #55227

          Blir intressant att höra utvecklingen med denna historia. Någon som vet mer??

          Tack för komplimangen men någon kopia på den där fultruten tänker jag då inte göra.

          /Fredrik

            juli 2, 2013 at 07:00 #57234

            Otrolig historia.
            Får dock en magkänsla att den är skriven under pseudonym av en här på
            forumet känd humorist från Värmland.

            Sabbe

              juli 2, 2013 at 07:09 #57235

              @Sabbe wrote:

              Otrolig historia.
              Får dock en magkänsla att den är skriven under pseudonym av en här på
              forumet känd humorist från Värmland.

              Sabbe

              +1

              Skickat från min mobiltelefon

              Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

              Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
              Magnus E

                juli 2, 2013 at 07:13 #57236

                Jag gillar den itusågade grillen. :ROLF

                Rust in Peace: 1960 SAAB 93

                  juli 2, 2013 at 10:56 #57239

                  “Untermotoriziert Gescheftswagen – Fahrwerke Alians”

                  :ROLF

                    juli 2, 2013 at 17:11 #57243

                    Kul och välskrivet, första april kom sent i år……

                      juli 2, 2013 at 20:50 #57249

                      @Rally wrote:

                      Blir intressant att höra utvecklingen med denna historia. Någon som vet mer??

                      Tack för komplimangen men någon kopia på den där fultruten tänker jag då inte göra.

                      /Fredrik

                      Hej,
                      Jasså det är du som kör så djäkla fort? Konstigt att du blir tvåa så ofta då, hehe.
                      Nää, nu är det väl ingen ide att göra nån replika när det redan är avslöjat.

                      @Martin wrote:

                      “Untermotoriziert Gescheftswagen – Fahrwerke Alians”

                      :ROLF

                      Jaha du, där blev det fel. Det ska ju stå “Gebrauchtwagen” förståss. Tack.

                      Jo det kan ju låta otroligt med den här bilen, men jag har informationen från säkra källor. Men det kommer alltid finnas tvivlare när det gäller GT-bilar.

                      Vi åkte iväg och tittade på motorn idag. Ujuj, vilka grejer! Vi fick inte fotografera i verkstaden, men lite lyckades vi med när gubben vände ryggen till.
                      Där låg den renoverade GT-veven och PII-44:an inpackad i plast, men egentligen är det en provgjutning på en PII-48 man har satt i mindre halsringar i.

                      Motorn stod övertäckt. Många unika detaljer på den här motorn.

                      Det var ju på den här motorn man testade avgasdriven fördelare för första gången, nått som SAAB jobbade hårt med att utveckla en period i största hemlighet utan att lyckas tämja. Den hiskeliga prestandan lämpade sig inte för en bil som skulle köras på vanlig väg. Inte förrän långt senare när det fanns mer resurser tog ju Gillebrand vid och började vidareutvecklingen med turbon.

                      Jaha, nu ropar kärrinngen om nåt. Vi hörs!


                      Tage O

                        juli 3, 2013 at 18:56 #57292

                        @Tage O wrote:

                        Det var ju på den här motorn man testade avgasdriven fördelare för första gången, nått som SAAB jobbade hårt med att utveckla en period i största hemlighet utan att lyckas tämja. Den hiskeliga prestandan lämpade sig inte för en bil som skulle köras på vanlig väg. Inte förrän långt senare när det fanns mer resurser tog ju Gillebrand vid och började vidareutvecklingen med turbon.

                        Jaha, nu ropar kärrinngen om nåt. Vi hörs!


                        Tage O

                        :ROLF

                          juli 3, 2013 at 19:21 #57294

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            juli 4, 2013 at 05:59 #55287

                            Någonstans i mitt arkiv har jag broschyr rörande extrautrustning till ovanstående vehikel. Man kan bl a beställa en gasoldriven mikrovågsugn och en fotogen-TV. För att spara effekt finns även fartvindsdriven hastighetsmätare och mörkercellsdrivna (i motsats till solcellsdrivna) strålkastare. 🙄

                            Pelle i Härnösand

                              juli 4, 2013 at 07:30 #55280

                              …verktygspåsen kom fullutrustad med synvinkel och ögonmått…

                                juli 4, 2013 at 11:31 #57304

                                @HUP213 wrote:

                                Någonstans i mitt arkiv har jag broschyr rörande extrautrustning till ovanstående vehikel. Man kan bl a beställa en gasoldriven mikrovågsugn och en fotogen-TV. För att spara effekt finns även fartvindsdriven hastighetsmätare och mörkercellsdrivna (i motsats till solcellsdrivna) strålkastare. 🙄

                                Hur får man igång strålkastarna på dagtid?

                                  juli 4, 2013 at 12:52 #57305

                                  Vad skulle man med strålkastarna till på dagtid???? Fanns ingen halvljuslag, hade någon halvlyset tänt blinkade alla av omtanke för att inte batteriet skulle ladda ur. Tänk efter: de flesta hade 6 volt med kanske 30 ampere = 180 watt. Nå´n hade 12 volt, men fortfarande likströmsgenerator. Undantag fanns ju.

                                  Pelle i Härnösand

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.