Hjälp!

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2005-08-14 10:42 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      augusti 11, 2005 at 19:11 #12973

      Håller som bäst på med att renovera ihop en 1700 motor av de tre motorer som jag har.
      Tyvärr så är det två 1500 och bara en som är 1700, och som typiskt är så är det 1700 motorn som de förbaskade getingarna bygt bo i ena cylinderloppet eftersom tändstiftet där varit bortmonterat.
      Med det fina resultatet att det blivit fuktigt och legat och frätt på toppen av kolven och gjort den skrovlig på ytan.
      Kan man använda den kolven ändå eller måste jag be någon hjälpsam människa här om hjälp att få tag på en bättre begagnad? Måste ju vara en 1700 kolv.
      Mvh/Micke.

        augusti 13, 2005 at 19:32 #88225

        Lotteri!

        Kolven klarar sig säkert. Brukar använda något så simpelt (tillika mjukt och ej repande) som en glasspinne, ngt vässad med en fil, för att avlägsna lösa partiklar på kolven. Främst har jag gjort det på tvåtaktsmotorer där kolvtopparna varit helt täckta med fastbränt sot. För säkerhets skull står under den här proceduren en dammsugare jämte bilen, med slangen placerad precis där jag skrapar.

        Lotteriet handlar om de partiklar (läs rostflagor) som ev ändå bli kvar i cylinderloppet. Något så smått som dammkorn orsakar repor i cylinderväggarna under förbränningen. Ingen haveririsk, men det är ju inte nyttigt för kompressionsvärdet i längden. Haveririsken ligger i om kvarliggande flagor tar sig in under ventilsätet eller lägger sig mellan ventiltallrik och kolvtopp efter första uppstarten. Resultatet kan bli en krökt ventil eller skadad tallrik med väldeligt knackande som följd.

        M a o; kolven behöver säkerligen inte bytas om man bara är 100% säker på att lösa partiklar inte kan komma ifrån den. Dock är isärtagning (tråget bort, aktuell kolv ur) för fullständig rengöring att rekommendera.

        Men; så här vi det här förhållandet med teori o praktik. Jag har aldrig tagit till denna säkerhetsåtgärd under alla år jag skruvat Saab… dammsugaren och vass träskrapa har gjort susen.

        Bara en gång blev en ventil skadad, men då var det en kompis som skulle ha hjälp med att byta 900-motor. Vi tog en ur en skrotbil på 20 000 mil, som lät bra. I med den i hans bil. Kompisen envisades med att vi skulle slå i en dunk helssyntetolja… det höll 5 mil. Den alltför fina oljan
        löste väl upp avlagringar på kolvtopparna, alt. bildade för tunn oljefilm. Efter de fem milen uppstod fruktansvärt ventilknack mm, och ingen ork fanns. Vi förstod att fler skador kunde uppkommit så det var bara att hämta en rova till…

          augusti 13, 2005 at 19:39 #88226

          … glömde säga, att en tunn rosthinna i cylinderloppet kan du putsa bort med ngt väldigt snällt, ex vis Scotch-Brite putsduk. När du är 100 säker på att det är dammfritt, droppa ner lite tvåtaktsolja innan topplocket åker på (se till så absolut inget kommer på cylinderlockspackningen). Då smörjs det putsade området från första hundradelssekunden vid uppstarten/ Matte R

            Anonym
            augusti 14, 2005 at 10:42 #88227

            Tack för det ingående svaret.
            Har plockat isär motorn helt och kört alla delar i en tvätt och i avfettning i 90grader.
            Så jag har ett rent block och delar.
            Kommer hona ur alla fyra cylinderloppen och kolvarna ligger i oljebad nu eftersom ringarna hadde grott fast lite i den dåliga kolven. Har bytt dom ringarna från en 1500 kolv som var fräch.
            Nu är det ju inte det att det är en beläggning utan gropar i toppen på kolven.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.