hjälp

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 12, 2006 at 12:11 #15090

      Hej.
      Som ni alla vet så införskaffade jag min en 99 för inte allt för länge sedan.
      Motor och låda funkar bra, iaf motorn. Lådan kan vara lite kärv ibland. Nu till mina frågor.

      De fel jag som har på bilen som måste åtgärdas innan besiktningen är följande.

      • När backen är i så lyser inte backlamporna konstant. Dessa lyser endast när backen läggs i, sedan slocknar de. Jag kan tänka mig att det är ngt glapp i växellådan (växelväljaren), någon kontakt som kan vara trasig eller bara i dåligt skick.
      • Hastighetsmätaren hoppar/pendlar i hastigheter mellan 5-35 km/h. Jag hoppas att mätaren är intakt, och att det bara är kabeln som är trasig/sliten. Hur byter jag detta lättast? Hur felsöker jag?
      • Instrumentbelysningen har delvis slocknat på vissa mätare. Jag antar att dessa inte är alltför svåra att byta. Vilka lampor skall man köpa? Vilken färg etc.
      • Bilen är rostskyddad av tidigare ägare för många år sedan, jag hade tänkt att rostskydda den igen, dock tänkte jag göra detta arbete själv. Vilka medel skall man använda sig av? Linolja?

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        Anonym
        november 12, 2006 at 12:37 #99838

        Vad gäller backlampor så är det inget krav från SBP att de ska fungera, men det är en jäklit bra grej om man ska backa när det är mörkt… Har aldrig brytt mig om att försöka fixa till dessa, utan jag brukar installera ett par rijäla fristående lampor, så att det lyser ordentligt…

        Att hastighetsmätaren gungar lite i lägre hastigheter är väl snarare regel än undantag när det gäller äldre bilar, vet inte riktigt vad/om man kan göra något åt det, men vad jag har förstått så kärvar det någonstans, men om det är inne i själva instrumentet så ska man nog akta sig för att pilla på det. Har aldrig vart med om att SBP slagit ner på något sådant

        Vad gäller instument belysningen så har jag aldrig bytt lampor på 99:an, men i andra fall så brukar jag först plocka dän en eller ett par lampor för att se vad det är för modell och sedan åka iväg och shoppa. Känner man sig osäker på vad de heter så kan man ju alltid ta med sig de gamla lamporna.

        Rostskyddet överlåter jag till någon annan, då jag inte är särskillt haj på det.

        Om man är lite slängd på engelaska så kan jag passa på att tipsa om denna sida när det gäller 99:or.
        Är själv lite fachinerad över tipset på hur man tillvärkar en special halogen lampa till backljuset…

        Lycka till med pilljobben på din bil!

          november 12, 2006 at 18:16 #99839

          Märkte ännu ett fel när jag var ute och gjorde strålkastarinställning.

          Bromspedalen sjunker ner i botten, dock kan man pumpa upp trycket igen, inget läckage vad jag sett, samma nivå i bromsvätskeburken.. Dock har den stått ett tag, så antar att det kan vara ett så lätt fel att bromsvätskan oxiderat, dvs att den tagit upp vatten?

          Vad tror ni om min tanke? Bör jag lufta bromsarna eller kan det vara ngt annat, någon som har egen erfarenhet??

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            november 12, 2006 at 22:03 #99840

            Vad gäller hastighetsmätaren så är det nog vajern som går trögt och därför rör sig ryckvis. Det kan bero på att den har blivit klämd någonstans på vägen, eller att den är böjd ute i änden om någon har varit ovarsam vid montering.

            Beträffande bromsarna så låter det som att de måste luftas. Lika bra att byta ut bromsoljan när du ändå håller på. Akta så du inte drar av luftnipplarna om de är fastrostade.

            Instrumentbelysningen tror jag inte SBP bryr sig om, jag har aldrig lagt märke till att de har kollat det när jag har varit där, och det går ju knappt att se i dagsljus om de går eller inte. Fast det är ju gött om den funkar när man kör i mörker. Jag har för mig att man kan se glödisarna till instrumenten om man leker akrobat och kikar med ficklampa bakom panelen. (Eller är det på V4?)

            Linolja är ju ett miljövänligt och bra rostskydd som har kommit till heders igen. Det skulle jag satsa på.

            Lycka till
            MO

              november 13, 2006 at 09:07 #99841

              • Instrumentbelysningen har delvis slocknat på vissa mätare. Jag antar att dessa inte är alltför svåra att byta. Vilka lampor skall man köpa? Vilken färg etc.

              Lamporna till instrumentbelysningen har jag bytt på min, det är ganska enkelt, bara att skruva loss panelen och trycka i nya lampor. Alla är likadana ofärgade lampor, tror det är typ ”LED-lampor”, dvs utan glödtråd, men det märker du när du skruvar loss panelen. Det var inga problem att köpa nya på t ex Mekonomen.

                november 13, 2006 at 15:59 #99842

                Lamporna kommer att fixas under den stundande helgen. Tänkte göra som Mats K och köpa dem på mekonomen. Får väl skruva isär stötskyddet för instrumenten och se efter vilka slags lampor det skall vara.. Sen låna päronens bil och åka och köpa dem. Det är väl lika bra att byta alla när man ändå är där inne och kollar?

                Till en annan fråga jag märkte på vägen hem från plugget idag, de lite transparenta (DEF, VENT, TEMP) som sitter i mitten, skall dessa vara belysta?

                Lufta bromsarna på SAAB har jag aldrig gjort förrut, hur gör man egentligen?

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  november 13, 2006 at 19:18 #99843

                  Läste på ngn sida på internet, om ngn som luftat bromsarna på en äldre 9000. Det är ju 2kretssystem, hur gör man då egentligen, en krets i taget?

                  Ngra verktyg eller annat man beöhver införskaffa?

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    november 14, 2006 at 11:56 #99844

                    Om bromspedalen sjunker så skulle i alla fall jag gå på huvudbromscylindern som troligen inte klarar av att hålla tätt längre, renovera eller byt ut!

                      november 14, 2006 at 12:22 #99845

                      Har kollat på huvudcylindern, den är helt intakt, till och med nybytt förra året (kvitto på detta finns). Den ser iaf väldigt ny ut. Bilen har dock stått en hel del, de senaste fem åren har bilen rullat ca 350 mil.

                      Av detta tror jag att det kommit vatten och eller luft i bromssystemet. Men ska iaf kolla huvudbromscylindern för säkerhets skull…

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        november 14, 2006 at 14:55 #99846

                        Luftning av bromssystem.

                        Låt en kompis sitta på förarplatsen. Se till att det är gott om olja i behållaren. Låt kompisen ha foten på bromsen lite lagom hårt. Öppna luftningsnippeln på ett hjul. Oljan sprutar ut på golvet. Använd en liten slangstump om du vill slippa det. När pedalen är i botten stänger du ventilen. Därefter släpper kompisen upp pedalen och tar ett nytt tag. Öppna se’n ventilen igen, stäng när pedalen är i botten, osv. På detta sätt pumpas olja ut ur systemet och ev. luft följer med.

                        Jag vet inte hur mycket olja som ryms i ditt system, men om du pumpar ut 2-3 dl ur varje bromscylinder borde du ha bytt ut all gammal bromsvätska mot ny. Glöm inte att kolla att det inte blir tomt i bromsoljebehållare, annars får du in ny luft i systemet. Om du kör igenom 1 liter bromsvätska så har du nog fått in fräsch olja i hela systemet. Var försiktig så att du inte drar av luftnipplarna.

                        Det finns även gummislangar med backventil som man kan trycka fast på luftnippeln om man är ensam och luftar. Jag har provat Biltemas billiga, men backventilen var inte tät (inte oväntat). Eller man låter en slang gå ner i en flaska som man redan har lite olja i. Problemet är bara att flaskan alltid välter för mig 🙁

                        Akta så du inte får bromsolja på lacken; det kan bli färgförändringar.

                        Måste dra nu!

                        Hej o Hå och lycka till

                          november 14, 2006 at 15:20 #99847

                          Tack så mycket för en så detaljerad beskrivning. Ska ta och göra det nu i slutet av veckan, måste bara få bort all bråte från garaget så att bilen kommer in, just nu så är det endast morsans polo som går in, måste säga att 99:an är en ganska stor bil för att ändå vara liten, 99:an är typ 1 meter längre än morsans polo från 04…

                          Hör av mig när arbetet är gjort och berättar hur det gått.

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            november 14, 2006 at 21:19 #99848

                            Det skall lysa vid vent mm, tror aven det sitter en lampa ovanför askkoppen.

                              november 15, 2006 at 00:11 #99849

                              ok, borde väl vara samma lampor som den till handskfacket? Det är den enda som lyser på min iaf, lite på vent och lite i handskfacket…

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                november 16, 2006 at 10:00 #99850

                                Vet inte om detta är supernoga. Men jag hittade bild på luftningsording
                                dock för Saab 95/96. Det är kanske samma på Saab 99.
                                Det har väl något med primär och sekundärkretsarna att göra?

                                  november 16, 2006 at 10:29 #99851

                                  Det ser ut som om man ska gå ”diagonalt” till väga. Kanske pga att kretsarna ligger diagonalt, dvs hö bak och vä fram ligger på en krets och de andra på den andra kretsen.
                                  [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577480-Luftning1.JPG[/image]

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.