hjälp

Forum Modellspecifika forum 90/99 hjälp

  • Detta ämne har 36 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-03 22:05 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99852
    Lsoderlund
    Deltagare

    Kan det inte vara så att en kretsen är för bakhjulen och den andra för framhjulen, som det är på moderna bilar idag. Men min bil är ju en 1983:a, och som vi alla vet så har SAAB varit före sin tid i alla lägen!!

    Har dock bytt instrumentbelysningen idag, gick hur lätt som helst, lossa tre skruvar, dra ut lampsocklarna, byta lamporna och sen tillbaka med allt…

    Hur lätt som helst.. (det var 1.5watts lampor, små, dock inte diod.. Fanns på OKQ8 för 29:-

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99853
    Lsoderlund
    Deltagare

    så här blev resultatet, vad tycks? Sorry att kameran återger färgerna dåligt.. Ser bra mycket bättre ut i verklighetetn…

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99854
    Martin Sigge
    Deltagare

    Snyggt,

    får mig att tänka på tiden när det var härligt att köra på natten!

    #99855
    Lsoderlund
    Deltagare

    Tappade bormsarna totalt igår kväll, det var på vägen upp till Uppsala. Lyckades ta mig till Statoil kvinvsta. Stannade bilen då, upptäkten jag gjorde var att höger bakbroms hade legat an på skivan, skivan glödde som bara den. Det kanske är så att jag förlorar bromsförmågan för att bromsvätskan kokar pga anligningen på höger bakbroms?? Andra förslag?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99856
    Martin Sigge
    Deltagare

    Så kan det nog vara, jag minns en gång när jag hade hårdkört några mil på en grusväg i Dalsland, hur bromsen blev svampigare för varje inbomsning, för att till slut knappt ta alls. När allt hade svalnat funkade det som vanligt igen.

    Hur gick det se’n? Kunde du köra vidare när det hade svalnat? Låter som läge att renovera bromscylindrarna.

    #99857
    Lsoderlund
    Deltagare

    Jag lät dem svalna, sen så tog bromsarna bra igen, Men det konstiga är att det bara är höger bak som låster sig, antar att man vid ett senare tillfälle får byta båda skivor, klossar, och oken bak…

    Ska fixa bromsarna bak under tisdagen/onsdagen. Tänkte börja med att byta bromsvätskan, sen smörja upp bromsoken, vid ett senare tillfälle så får man väl renovera bromscylindrarna..

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99858
    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag hade en 99:a som gjorde så där. Tog isär grejorna för att försöka smörja upp det hela, men det var bara att köpa utbytesok inkl. cylindrar. Det var gravrost på cylinderväggarna, bortom all räddning. Det blir väl så om man aldrig byter bromsvätskan. Var beredd på det värsta

    #99859
    Lsoderlund
    Deltagare

    Martin, jag har inställd på att båda skivorna, oken och klossarna bak måste bytas… Hittade ett gammalt kvitto bland röran av papper jag fick när jag köpte bilen, av dömma av papperet så har bilen varit inne för renovering av huvudcylindern, oken, samt byte av skivor fram år 1999… Detta är dock ett par år tillbaka i tiden.. Sedan 1999 har bilen rullat ca 800 mil.

    Hur mycket tror du att det kan komma att kosta allt som allt????

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99860
    Lsoderlund
    Deltagare

    Under morgondagen kommer jag att ta mig en ordentlig koll på vad som är fel med höger bakbroms.. Hur mycket kostar ett bra utbytes ok? Borde jag byta skivor och klossar på samma gång, eller kanske på båda sidorna? Som jag känner du så vet jag varken ut eller in…

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99861
    phermansson
    Deltagare

    Hur mycket man byter beror både på behov och ekonomi. Nyrenoverade bromsar är aldrig fel, så det är ju bra om man kan byta så mycket som möjligt. Men samtidigt är det ju lite onödigt att byta fina skivor.
    I ditt läge skulle jag kolla hur oket ser ut och byta det om så krävs. Samtidigt kollas skivor & klossar och byts om så behövs. Sen bör man ju alltid byta på bägge sidor så att bromsen inte drar snett.
    När du ändå har isär grejerna passar du naturligtvis på att smörja upp allt.

    #99862
    Lsoderlund
    Deltagare

    Tog bort höger bakhjul, skivan ser fin fin ut, oket så inte heller så illa ut, men det kärvar nog en hel del. Snurrar man på navet så hör man hur klossarna ligger an mot skivan. Spola rent me lite varmt vatten, lite rostpartiklar försvann genom detta.

    Vart kan jag få tag i billiga ok, som är i ett ok skick? Helst så snabbt som möjligt!

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99863
    Martin Sigge
    Deltagare

    Bara skivan är tjock nog behöver knappast byta den. Repor orsakade av nedkörda klotsar har jag personligen aldrig oroat mig för, Jag har aldrig märkt att det har påverkat bromsförmågan, och besiktningen har heller aldrig sagt något.

    Det som hade hänt med min 99a var som sagt att det var gravrost i cylindrarna så att de kärvade så mycket att de fortsatte att pressa klotsarna mot skivan fast man hade släppt bromspedalen. När man byter slitna klotsar mot nya måste ju kolvarna pressas tillbaka, men då hamnar tätningarna mot rosten som har bildats på cylinderväggen pga vatten i bromsoljan när kolven befann sig i ett läge längre ut, och det läcker ut olja, samt att det går trögt.

    För mig hände detta på 80-talet. Jag köpte utbytesok hos SAAB. Minns inte vad det kostade, kanske 500:- för båda, eller om det var för ett. Minns ej, men på medlemssidorna finns info om bromsdetaljer från en firma i Kållered.

    MO

    #99864
    Lsoderlund
    Deltagare

    Är tyvärr inte riktigt medlem än, men ska bli det efter årskiftet tänkte jag… Någon som kan berätta vad firman heter.. Annars blir det mekonomenok till bilen… Eller kanske ok från skroten… Får se hur långt pengarna räcker denna månad. Julklappar ska ju oxå införskaffas…

    Har dock köpt mig en uppsättning väldigt bra vinterdäck till en billig penning. 700 kr kostede dem, men det var ca 8-9 mm mönsterdjup, samt att de satt på 99 fälg.. Tillverkade detta år i augusti… Ett kap enligt mig iaf..

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99865
    Lsoderlund
    Deltagare

    Fixade bromsarna idag. Felet var till min lättnad väldigt inte allt för dyrt. Förra veckan så köptes nya klossar, monteringsats och dorn på Mekonomen. Idag tog jag bort de gamla klossarna. Med lite våld fick jag ut dem, när de kom ut så föll de sönder i mina händer. Konsistensen på klossarna var typ som mariekex som doppats i varmt vatten. Klossarna var märkta Biltema skall tilläggas.

    Runt ok cylindern var det en massa slagg. När detta slagg tagits bort så funkade cylindern felfritt. På med nya bromsklossar och problemet var avhjälpt. Dock efter en rejäl rengörning (ca 1h/ok).

    Dornet jag köpte på Mekonomen var i helt fel storlek. Trots att de garanterade att det var rätt storlek. Som tur var så hade OK där jag bytte klossarna på, ett dorn i rätt storlek.

    Till min lättnad var det inte svårare än så. Det kunde ju ha blivit ganska dyrt. Men ibland ska man väl ha lite flyt. Inte sant?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #99866
    Martin Sigge
    Deltagare

    Härligt! Grattis! Du blir nog fena på det här när du fått gå ett varv genom bilen.

    Martin

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng