Hjälp – Bensinpåfyllningsslang
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hjälp – Bensinpåfyllningsslang
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hjälp – Bensinpåfyllningsslang
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-10-01 15:13 av torzan.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymfebruari 7, 2003 at 07:27 #9224
Hej!
Var och handlade QuakerState till min V-låda nu på morgonen. Passade på att fråga killen i butiken om bensinpåfyllningsslang till V4’an. Han sade att han kan ta hem universalslang till mig om jag bara har måtten på slangen.
Alltså: Vilken innerdiameter ska det vara på slangen och hur lång behöver jag? Någon som vet?
Det hade varit skönt att kunna tanka utan att se droppande bensin bakom bakhjulet.
Tack
/JesperJag har fått ett ypperligt manus från Mattias Roswall om Saab V4 som jag håller på att “webbifiera”. I avvaktan på att det blir klart citerar jag:
Nästa punkt är de utvändiga slangar som går från påfyllningshålet i skärmen till tankens inloppsmynning. Skrapa bort all smuts och rester av intorkad underredsmassa. Är du tvungen att demontera något, ta tryckluften och blås rent runt alltihop. Kontrollera bägge gummislangarna (stora påfyllnings& avluftningsslangen) mycket noga angående torrsprickbildning. Denna process kan fortsätta långt in i slangens mantel, så långt att invändigt lossnande av gummipartiklar sker. Dessa sugs sedan ofrånkomligen in i tankskottet och kan ge upphov till de mest oförklarliga (stopp)fenomen. Är du minsta osäker på slangens invändiga kondition, demontera och kontrollera. Vid återmontering: Om behövligt, putsa tätningsytan på tankens och skärmrörets rörmynningar med fin smärgel eller Scotch-Brite. Givetvis med sådan försiktighet att några partiklar ej kommer ner i tanken. Som bekant kan dessa ytor samla på sig åtskilligt med smuts som etsar sig fast. Om detta ej avlägsnas uppstår problem med tätheten mot slangen. Rostiga gamla slangklämmor gör ingen glad. Dit med nya och fräscha.
Var får man då fatt i dessa slangar om de behöver bytas? Avluftningsslangen håller invändig diam. 10 mm och finns att köpa på macken. Den stora får ej ersättas med någon kylarslang som måttmässigt verkar vara lämplig. Vattenslangar tål ej petroleumprodukter av något slag. Efter en kort tid löses de upp.
Då nämnda detalj är slutsåld på Saab kan det vara ett visst företag att hitta en annan. Samma slang som återfinns på 99:orna 1968-74 kan efter kapning användas till 96 1960-68.
De som skall ha “credit” för tipset är Mattias Roswall och Lars Eriksson. Om ingen kan hjälpa dig med måttet lär du få ta fram skjutmåttet och mäta anslutningarnas diameter.
Anonymfebruari 7, 2003 at 09:01 #68011Tack för ett snabbt och intressant inlägg Martin! När kan man se fram emot att få läsa resten av det manus du håller på att “webbifiera?
Ang. slangen så kan jag ju till slut bli tvungen att mäta men det innebär att jag får ta bort slangen, mäta, och montera den kassa igen för att komma iväg till butiken.
Så om någon kan måttet till en V4 -77 så vore jag mycket tacksam./jesper
Anonymfebruari 8, 2003 at 15:35 #68014Tack Kalle!
Jag antar att röret vid påfyllningen har samma storlek så det blir att skicka efter en slang efter helgen.
Tack Martin, Mattias R och Lars E!
Kommer att läsa omgående./Jesper
Anonymfebruari 17, 2003 at 16:07 #68015Hej!
I helgen fick jag bytt min bensinpåfyllningsslang. Jag tänkte skriva ned lite om slangen som behövs om någon behöver veta.
För det första är det två st slangar, en tjock och en smal. Den smala har, enligt andra, en inre diameter på 10mm, den har jag inte bytt.
Den tjocka, som jag har bytt, sitter på rör till tank och tanklocksgrej, har en diameter på 35mm. Den är sådär 40-50 cm lång och har en böj på ca 45 grader.
Den här böjen ställer till det lite, det går nämligen att köpa bensinbeständig slang som passar med diametern på Mekonomen, men denna slang viks om man försöker böja den.
Jag ringde en slangspecialist och de hade bensintålig slang med ingjutna stålspiraler som gör att de kan böjas utan att vikas med en inre diamer på 38mm. Det kostade 375 jävla kronor per meter EXCLUSIVE moms. Men desperat som jag var så blev det en bit dyrslang, plus kraftiga slangklämmor som också är lite dyrare än de vanliga klämmorna. De kraftigare slangklämmotrna behövs då slangen är rejält kraftig. Killen som sålde slangen tyckte synd om mig och gav mig lite rabatt men det sved andå rejält i fickan.
Jag tror att den billigaste lösningen vore att köpa 35mm universalslang och be en rörmokare eller avgasfirma att bocka till ett passande rör till svängen.Jag har dessutom ca 50cm exclusiv slang liggande om någon är intresserad.
/jesper
Anonymfebruari 18, 2003 at 22:33 #68016Hej!
Verkar vara ett ständigt uppkommande problem detta med bensinslang mellan påfyllningshål och tank. Har själv också haft läckage i dessa slangar. Det verkar vara svårigheter att få tag i en slang med den rätta böjen. Skulle det gå att få en nytillverkning av slangen. Vad jag förstår så skulle även en större mängd slangar finna köpare. Vilka företag tillverkar dessa slangar? Jag tror att många klubbmedlemmar skulle vara intresserade av denna fråga.
oktober 1, 2005 at 14:35 #68018Tar upp denna igen, har samma problem att hitta en passande slang. Någon som har ett tips?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.