HJÄLP – Frostsprängt block

Forum Modellspecifika forum 92/93 HJÄLP – Frostsprängt block

  • Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2006-04-10 05:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14028
    Martin Sigge
    Deltagare

    Hej alla motorsnillen.

    Nu är det kris. Motorblocket i 93:an som jag köpte förra våren visar sig ha en frostspricka (fast det är en 96-motor. Jag tyckte ju att den läckte vatten, men optimist som jag var trodde jag att det nog bara var kylaren som läckte lite. I övrigt verkar motorn rätt OK. Sprickan är c:a 10 cm lång, under den främre frostpluggen (som alltså satt för hårt).

    Vem har en idé om hur man fixar detta? Kommer sprickan att växa med tiden om man bara tätar med något undermedel?

    Taxam både för beprövad erfarenhet och fantasifulla idér!! Alla svar är bra svar! Inget är för dumt för att övervägas.

    mvh
    Martin O

    #93739
    Martin Sigge
    Deltagare

    Glömde bilden

    #93740
    anonymous
    Deltagare

    Borde inte det där gå att svetsa?

    #93741
    anonymous
    Deltagare

    Eller nej förresten, kolla vad som finns innanför först!

    #93742
    kaparn
    Deltagare

    Byt block, tillgången på bra beggade block är god och priserna överkommliga. Svetsning är inte en säker metod i gjutgods eftersom det blir spänningar och kan spricka någon annanstans efter ett tag. Tätningsmedel funkar inte eftersom värmeutvidgningen gör att lagningen spricker.

    #93743
    Martin Sigge
    Deltagare

    Undrar om man kan ”plåta” över sprickan med en lagom tjock plåt och ganska många små skruv, med lämplig tätning under?

    Borde inte det kunna förhindra vidare utvidgning av sprickan. Ev. kunde man även lokalisera var sprickan börjar/slutar och borra hål där för att förhindra att den växer?

    Visst måste det finnas en lagom stark och flexibel tätningsmassa som håller? Särskilt om det sitter en plåtbit över.

    What think you?

    mvh
    MO

    #93744
    ake svantesson
    Deltagare

    svetsa i saab blocken går alldeles utmärkt då det är mycket bra material i dem.
    eftersom det är vatten som sprängt ut så är det väl rakt in i vattenmanteln.
    jag svetsade mitt 65a block med mag svetsen , å det funkade fint..
    man kan sätta ett borrhål i varje ände på sprickan oxå..som sprickstopp..
    slipa ur så du får en fin fog å tänd ljusbågen
    mvh Åke

    #93745
    enor
    Deltagare

    Så god som tillgången är på motorer så finns ingen anledning att göra en lagning – visst kan det finnas bättre eller sämre sätt att reparera; men ett nytt block är garanterat bäst och inte heller dyrt eller svårt att hitta.

    #93746
    ake svantesson
    Deltagare

    visst men det beror väl lite på om motorn är kass eller i god kondition för övrigt..
    att bara flytta över delar från ett block till ett annat innebär både att kolvar å annat överenstämmer med det nya blocket.å det kanske de inte gör….
    men som sagt det beror på hur mycket jobb å pengar man vill lägga ut..
    mvh Åke

    #93747
    kaparn
    Deltagare

    Finns ett block här för en trehundring hämtpris, loppen behöver honas lite efter ett kolvringras. Jag har för mig att det är standarddimension på kolvarna. Blocket är avtvättat och sedan infettat.

    #93748
    Martin Sigge
    Deltagare

    Hej igen, tack för alla bra idér hittills.

    Eftersom jag gillar utmaningar, särskilt när det gäller sån’t som många inte tror är möjligt, skulle jag i första hand vilja laga frostsprickan, men det får ju inte drivas in absurdum.

    Om jag skulle köpa Ditt block, Kaparn, antar jag att jag måste flytta över vev och kolvar. Vilken klassning har Ditt block? Har Du kvar vevhushalvan. Hur är det med vändkanter och ovalitet. Mitt block är märkt AB och har bara nätt och jämt antydan till vändkanter. Kompressionsprov nyligen gav 8,0-8,0-8,0.

    Hur är det när man flyttar över veven i ett nytt block? Måste man shimsa hit och dit för att allt ska stämma?

    Martin O

    #93749
    kaparn
    Deltagare

    inga vändkanter vad jag kan se, det enda märka jag kan hitta är Q. Bifogar en bild.

    #93750
    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack för engagemanget Kaparn och andra. Jag har bestämt mig för att göra ett försök med stålepoxi. Återkommer ang resultatet, och ev betr. blocket om det sk-ter sig

    mvh

    MO

    #93751
    Martin Sigge
    Deltagare

    Hej igen,

    nu har jag kittat ihop blocket med Feltemas stålepoxi + plåtförstärkning. Det ser starkt ut tycker jag, och epoxin kan knappast lossna. Sprickan är avslutad med ett 5mm hål i varje ände för att den inte ska växa vidare, och jag har gängat i en M6 bult i varje sådant hål (utan att det spänner) för att inte få värmeanhopning där. Tanken med plåtarna är dels att hindra epoxin från att släppa och tryckas ut, och dels att hindra hela den ”halvö” som bildas av sprickan från att röra sig.

    Det största hotet vad jag kan se är att det blir för hett närmast utblåset så att epoxin kroknar, men det finns nog bra chanser att det håller. Vi får se vad driftserfarenheten kommer att säga.

    Om man skulle räkna kostnad för arbetstid har ju detta varit en förlustaffär jämfört med att få det svetsat för 500:- som jag blev erbjuden här i stan, men det är ju inte för att spara pengar som vi pysslar med våra ögonstenar.

    #93752
    Martin Sigge
    Deltagare

    Bättre bild, föregående var ju inte bra.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng