Hjälp med nya fälgar/däck till 900 år -95 !

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Hjälp med nya fälgar/däck till 900 år -95 !

• Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-26 23:11 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    carlxxon
    Deltagare

Hejsan!

Har precis bytt däck på bilen och har sett att mönsterdjupet var riktigt dåligt på mina däck både fram och bak. Istället får att kränga på nya däck tänkte jag nu byta upp mig till Al-fälgar (DECENT) som precis som de jag har nu är med måtten 195/60/R15 !
    De har bultcirkel 5×110, som enligt min research är rätt?
    Kruxet är att de har ET 45 och orginal har ju 38?
    Min fråga till er är om det skulle fungera att byta ET 38 mot 45? Vad blir effekterna/bieffekterna?

Tack på förhand! 😀 😀 😀 😀 😀

Mvh Johan

jellybear
    Deltagare

Högre ET = fälgarna hamnar längre in (7mm i ditt fall). Om det funkar eller inte låter jag vara osagt. man kan dock sätta på 7mm spacers för att få ut de nya fälgarna så de hamnar på samma plats som de gamla. Kostar några kronor dock och kan även kräva längre hjulbultar.

Glöm ej heller navhålet, vad har det för storlek? ET och buktcirkeln må passa men fälgarna funkar ändå inte om navhålet är rätt !

weddie
    Deltagare

ET 38? Har för mig att min 900 -98 har ET 49 på original Alu-fälgarna? Kan ju iofs ha helt fel oxo…

reino
    Deltagare

Enligt däckgrossistens bultcirkelguide så har ng900 ET49, så ET45 borde inte vara några problem isåfall.

Gissar på att ET49 är maxdjupet på vad man kan ha, men att du kanske har ett par orginalfälgar som är typ 6″ i bredd och därmed har ett lägre ET.
    Går du får djupt blir resultatet att du skrapar innerskärmarna vid kraftiga rattutslag.

Precis som jellybear skriver, så måste du även tänka på centrumhålet. Eftermarknadsfälgar brukar dock ha hyfsat stora hål som man sen kompletterar med centrumringar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng