Hjälp med ojämn yta FoMoCo förgasare 1971

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hjälp med ojämn yta FoMoCo förgasare 1971

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-19 15:30.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #384112

    Andreas
    Deltagare

    Hej. Nybliven ägare av en husarblå Saab 96 från -71.

    Har rengjort förgasaren (fomoco) och väntar på rep-satsen.

    När jag kollade ytorna mellan de två halvorna (ursäkta brist på kunskap om facktermer) såg jag att på den övre halvan var hörnen krökta/böjda neråt. Ca 0.5-1mm glapp när jag lägger nåt rakt mot.

    Utgår från att det måste vara helt plant mellan halvorna och undrar därför om jag bör slipa alternativt ”bända” tillbaka hörnen. Misstänker att godset inte håller att bändas, men tycker fortfarande det känns lite väl mycket att slipa 1mm.

    Har nån vart med om liknande? vad kan det bero på och hur kan jag åtgärda det?

    Mycket tacksam för svar. /Andreas

    #384132

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lägg fin smärjelduk/slippapper på ett plant underlag och ”gnugga” bort ojämnheterna.
    Gjorde så på min Sonettförgasare och det blev jämnt o fint och går snabbt.

    Lycka till!

    /B

    #384136

    Andreas
    Deltagare

    Tack för snabbt svar.
    Går det alltså att med smärjelduk/slippapper få bort en nivåskillnad på nästan 1mm? Små ojämnheter förstår jag men här har hörnen liksom böjts nedåt. Skulle vilja böja tillbaka men tror det kan spricka.

    Har ingen riktig känsla för hur lättslipat materialet är.

    Förstår inte hur alla fyra hörnen kunnat böjas från början?

    #384301

    olle d
    Deltagare

    Jag hade liknande problem när jag skulle skruva dit min nyinköpta begagnade Weber. Förgasarfoten var rejält skev så jag lämnade in den till en firma som planslipade den, sedan blev det bra….

    #384306

    Andreas
    Deltagare

    Tack för svar. Får nog bli planslipning. Men tänker ta reda på vad som orsakar skev ”förgasaryta” 🙂

    #384334

    belle
    Deltagare

    Det kan bli så om man drar bultarna för hårt i all välmening, för det ska bli tätt.

    #384506

    Andreas
    Deltagare

    Nu har jag löst det. Visade sig att godset var mycket böjbar. Tog en skiftnyckel och böjde hörnen uppåt. De drogs åt fint och tätt över packningen. Planing var ej nödvändigt.
    Tackar för svar.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng