Hjälp! Miljöfarlig 900 :(

Forum Modellspecifika forum OG900 Hjälp! Miljöfarlig 900 :(

Detta ämne innehåller 47 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-14 21:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25021

    berth
    Deltagare

    Besiktningen visade att min 900 -91 var trafiksäker men miljöfarlig!

    Följande avgasvärden tillsammans med en lysande ”Check Engine”

    CO 1,7 (0,5)
    CO 2500 2,3 (0,3)
    HC 255 (100)
    LAMBDA 0,93 (0,97 – 1,03)

    Ja, jag vet att det är ett tag sedan jag gjorde en rejäl service, tror ni att nya filter, olja och tändstift räddar upp det hela? Eller, finns det annat jag kan göra?

    #180021

    longjohn61
    Deltagare

    alltid bra med en ordentligt service börja med det och kolla samtidigt alla vakuum slangar eller byt dom och ja det kan köra susen 😉
    Glöm inte rotor och lock och använd dig av ngk stift all detta hittar du på speedparts.se

    Mvh Nisse

    #180022

    plankan
    Deltagare

    @berth wrote:

    Besiktningen visade att min 900 -91

    900 vad mera……

    Är det en I16 eller 2.1 16 eller 900s eller Turbo 16 ??

    #180036

    berth
    Deltagare

    På besiktningspappret står SAAB 900 I16 AC36D 1991.

    När man gjort bilen strömlös så är alltid Check Engine släckt men börjar lysa efter ca 1 mil eller 2. Den går helt ok annars.

    #180037

    plankan
    Deltagare

    Service är jo ett måste oavsett vad.

    Olja/oljefilter nya tändstift och så ett frisk luftfilter.

    Sedan kan man jo börja felsöka på bilen.
    Det är inte så att du har ett mindre läkage i en skarv på avgassystemet ??
    Alla vacumslangar sitter på plats ??

    #180038

    berth
    Deltagare

    Nya NGK stift på plats. Nytt luftfilter och rengjord luftburk. Jordpunkten i karossen intill batteriet så ganska ok ut men jag har slipat både mot kaross och kabelskorna samt smörjt in med kopparpasta. Återstår olja och oljefilter. Just nu har jag bara delsyntet hemma, ska jag satsa på den eller köpa vanlig mineralolja? Alla slangar verkar sitta på plats och inte läckage hörs, varken från dem eller avgas.

    #180039

    anderslindh
    Deltagare

    Den går ju extremt fett… Tänker på fel i lambda-styrningen? Hur mår katten efter detta?

    #180040

    berth
    Deltagare

    Ja, det är de värden som finns, hur går man vidare efter service då? Om det blir dyrt att fixa då är det skroten som gäller? Det vore isåfall synd för det är en jättefin 3-dörrars svart 900, automat dessutom.

    #180041

    anderslindh
    Deltagare

    Blir sällan dyrt att fixa eftersom man på skroten ofta kan hitta delar att plocka. Så kommer man billigt undan 🙂

    Har man inte möjlighet att utläsa felkoder med tanke på CE-lampan? 🙂

    #180042

    michelle
    Deltagare

    Jag har för mig att jag nyligen läste nånstans att det egentligen bara är två saker som tänder CE lampan på en OG900 och det ena är lambdasonden och det andra luftmassemätaren. Det kan ju vara en viss vägledning.

    #180043

    plankan
    Deltagare

    Glöm nu inte motortemp givaren i insuget 😉

    Och inget fel på delsyntet i den motor.

    #180044

    anderslindh
    Deltagare

    @berth wrote:

    Nya NGK stift på plats. Nytt luftfilter och rengjord luftburk. Jordpunkten i karossen intill batteriet så ganska ok ut men jag har slipat både mot kaross och kabelskorna samt smörjt in med kopparpasta. Återstår olja och oljefilter. Just nu har jag bara delsyntet hemma, ska jag satsa på den eller köpa vanlig mineralolja? Alla slangar verkar sitta på plats och inte läckage hörs, varken från dem eller avgas.

    Var de gamla stiften svarta eller hur såg de ut? 🙂

    #180047

    M.Broberg
    Deltagare

    koppla loss LMM och se om bilen går sämre. Gör den inte det är det LMM, annars skulle jag titta på motortempgivaren och sist på lambda sonden.

    #180050

    berth
    Deltagare

    De gamla stiften var grå och hade stort gap 😀

    #180051

    berth
    Deltagare

    LMM är den som sitter på slangen efter luftfiltret? Är det bara att ta loss kontakten?
    Motortempgivare, var sitter den? Kan man mäta den?
    Lambdasonden, var hittar jag den? Går den att mäta?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng