Hjälp! Miljöfarlig 900 :(

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp! Miljöfarlig 900 :(

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp! Miljöfarlig 900 :(

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 21, 2010 at 14:17 #180055

      @Berth wrote:

      LMM är den som sitter på slangen efter luftfiltret? Är det bara att ta loss kontakten?
      Motortempgivare, var sitter den? Kan man mäta den?
      Lambdasonden, var hittar jag den? Går den att mäta?

      I första inlägget har du ett lambdavärde som är helt uppåt väggarna. 0,93 är, hur konstigt det än låter för högt. Det gör att bilen går väldigt fett, därför kallas det lägre värdet högt.
      Är det över maxgräns går bilen för snålt istället vilket då är lågt.

      Hänger ni med?

      Lamdan sitter skruvad på avgassystemet innan katten.

      Du har garanterat en som är totalslut med så högt värde.

        november 21, 2010 at 14:22 #180056

        Nu har jag varit och provkört! Körde 1 km med kall motor, gick helt ok, tog loss kontakt ur LMM och den gick urdåligt orkade inte dra alls och check engine tändes direkt. Satte tillbaka kontakten tog av kabel från batteripolen och satte tillbaka, startade och den gick helt ok men check engine tändes då efter 500 m.

          november 21, 2010 at 14:23 #180058

          @Berth wrote:

          Nu har jag varit och provkört! Körde 1 km med kall motor, gick helt ok, tog loss kontakt ur LMM och den gick urdåligt orkade inte dra alls och check engine tändes direkt. Satte tillbaka kontakten tog av kabel från batteripolen och satte tillbaka, startade och den gick helt ok men check engine tändes då efter 500 m.

          Läs inlägget ovanför. Byt lambdasond.

            november 21, 2010 at 14:32 #180059

            Nån som har en beg fungerande lambdasond till salu?

              november 21, 2010 at 14:40 #180062

              Finns på biltema. De funkar hyfsat en 4-5000 mil iaf. Lika svårt som å byta tändstift ungefär.

              En begagnad som snurrat mer än 10000 mil är ändå inget å ha.

                november 21, 2010 at 14:41 #180063

                Illa att Biltema slutat med postorder. Nu har man ju 20 mil dit….. Vilken av Biltemas är det jag ska ha?

                  november 21, 2010 at 15:18 #180064

                  Skruvat.se har postorder och universal lambdasonder med 1 – 4 kablar, passar ej bilar med röd kabel står det också. Är det någon av dem som passar min bil?

                    november 22, 2010 at 17:28 #180112

                    Var hittar jag termogivaren? Är det den som sitter på vä sida av toppen? Blå kontakt?

                      november 22, 2010 at 17:48 #180114

                      Motortempgivaren alltså den som skickar signal om varm el kall motor sitter i mitten på insuget:

                      Att tänka på är fargen på själva givaren:

                      Blå är till Bosch:

                      Svart är till Lucas:

                        november 22, 2010 at 17:51 #180115

                        Tack, vet du hur många ohm vid varm motor den ska ha?

                          november 22, 2010 at 18:22 #180118

                          Mätt nu, motorn blev ju inte supervarm, verkar som om termostaten står öppen och det är 18 minus 🙁

                          Temperaturmätaren inte fullt på halv, då var det 368 Ohm.

                            november 23, 2010 at 18:43 #180159

                            Jaha, då har jag bytt tll en ny termostat och så en ny termogivare.

                            När motorn kom upp i normal temp så tändes CE 🙁

                            Är det ngn i Örnsköldsviks närhet som kan läsa av felkoder tro?

                              november 23, 2010 at 19:28 #180162

                              Då är det Lambdasonden, den kan inte vara så mkt mer än det…. Det är bara den, LMM och Temgivaren som tänder CE. Det är generellt lurigt att läsa av koder på Saab nuförtiden, är många som gått bet på det. För gamla bilar, dom har inte grejor längre verkar det. Hittar du en som kan göra det så är det ju såklart inte fel, men jag hade nu då satsat på en ny Sond.

                                november 23, 2010 at 19:49 #180165

                                Skulle inte förvåna mig om det är LMM ändå

                                Tycker jag känner igen dessa sympton från dengången man själv haft I16 🙄

                                Är det den LMM som slutar 013 du har ??

                                (0 280 212 013)

                                  november 23, 2010 at 20:04 #180166

                                  Exakt!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.