Hjälp! Miljöfarlig 900 :(
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp! Miljöfarlig 900 :(
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp! Miljöfarlig 900 :(
- Detta ämne har 47 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2010-12-14 21:06 av berth.
-
FörfattareInlägg
-
@Berth wrote:
LMM är den som sitter på slangen efter luftfiltret? Är det bara att ta loss kontakten?
Motortempgivare, var sitter den? Kan man mäta den?
Lambdasonden, var hittar jag den? Går den att mäta?I första inlägget har du ett lambdavärde som är helt uppåt väggarna. 0,93 är, hur konstigt det än låter för högt. Det gör att bilen går väldigt fett, därför kallas det lägre värdet högt.
Är det över maxgräns går bilen för snålt istället vilket då är lågt.Hänger ni med?
Lamdan sitter skruvad på avgassystemet innan katten.
Du har garanterat en som är totalslut med så högt värde.
Nu har jag varit och provkört! Körde 1 km med kall motor, gick helt ok, tog loss kontakt ur LMM och den gick urdåligt orkade inte dra alls och check engine tändes direkt. Satte tillbaka kontakten tog av kabel från batteripolen och satte tillbaka, startade och den gick helt ok men check engine tändes då efter 500 m.
@Berth wrote:
Nu har jag varit och provkört! Körde 1 km med kall motor, gick helt ok, tog loss kontakt ur LMM och den gick urdåligt orkade inte dra alls och check engine tändes direkt. Satte tillbaka kontakten tog av kabel från batteripolen och satte tillbaka, startade och den gick helt ok men check engine tändes då efter 500 m.
Läs inlägget ovanför. Byt lambdasond.
Då är det Lambdasonden, den kan inte vara så mkt mer än det…. Det är bara den, LMM och Temgivaren som tänder CE. Det är generellt lurigt att läsa av koder på Saab nuförtiden, är många som gått bet på det. För gamla bilar, dom har inte grejor längre verkar det. Hittar du en som kan göra det så är det ju såklart inte fel, men jag hade nu då satsat på en ny Sond.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.