Hjälp, min tur att sitta fast…

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hjälp, min tur att sitta fast…

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-05 16:36.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22543

    phermansson
    Deltagare

    Sitter på industriparkering i Alingsås med 99a, Saabo och sambo. 99an är i princip okörbar, ingen ork och ojämn tomgång. Det blir sämre och sämre, slutade med att vi fick bogsera bilen.
    Nyligen har jag bytt brytare, kondensator, fördelarlock och rotor. Idag har jag bytt tändstift och förgasarmembran. Ingen förbättring, bilen går sämre och sämre. Började med ryckig gång, kunde hålla ca 60, sen lägre å lägre hastighet tills bilen inte längre orkar dra iväg med vagnen.
    Skit i förgasaren? Bensinpumpen verkar fungera.

    #160724

    walle
    Deltagare

    kolla brytar avståndet igen det kan ändra sig om fördelaren är sliten.
    även ett nytt membran kan ha hål det har jag märkt.
    men jag skulle gissa på tändspolen som har lämnat in mvh niklas
    ring om du vill ha mer tips.
    0738368638
    mvh niklas

    #160726

    wibbe60
    Deltagare

    Vi tar väl en gammal goding också, gummibussningar till slanganslutningar i insuget. Kolla även att ”chokehuset” inte vibrerat loss.
    Lycka till!

    #160728

    ingemargavle
    Deltagare

    Är det inte tändspolen skulle jag kolla bensinpumpen för då min bensinpump lämnade in betädde vår -72 (1.85) ungefär så och den pumpade fram bensin men inte tillräckligt. Jag skulle även kolla vakumslangarna till bromsservot och fördelaren då tjuvluft kan göra motorn helt orkeslös.

    #160731

    phermansson
    Deltagare

    Försökte spraya startgas runt förgasarn men märkte ingen skillnad, fortfarande orolig tomgång och trög på att varva upp. Håller man ned gasen lite så varvar den upp ibland, bluddrar, och typ misständer. Känns väl inte riktigt som tändfel, men vad vet jag…

    #160737

    berth
    Deltagare

    Du måste kolla om den tänder som den ska med en stroboskoplampa, såatt du kan avgöra om det är tändnings eller bränsleproblem.

    Jag ägde en 99:a 73:a en gång som fick liknande problem, då hittade jag till slut att felet satt i fördelarlocket, mässingflärpen (det var inte ett kol som var fjädrande på den) i mitten hade gått av och försvunnit.

    Lider med dig,lycka till

    #160741

    kaparn
    Deltagare

    Den olycksaliga tändkabeln mellan tändspole och fördelare den kan ge märkliga symptom.
    Den tar mycket stryk där den sitter och det syns inte alltid utanpå att den är i dåligt skick.

    #160751

    phermansson
    Deltagare

    Tack för alla tips! Ska kolla närmare på det när jag kommer hem. Latmasken Leif har idag åkt biltransport hem och blivit utbytt mot vår trecylindriga trotjänare. Leif sitter nu i skamvrån och skäms för sin usla insats 🙂

    #160764

    jolin
    Deltagare

    Förutom tändspole (kandidat nummer 1) och kabel till fördelaren, kolla även kondensatorn. Har råkat ut för kabelbrott inuti kondensatorn en gång, tog en god stund att hitta det felet…

    #161002

    phermansson
    Deltagare

    Har inte felsökt mer än, tänkte skaffa en annan laddningsregulator och tändspole först. Tänddelar att byta med har jag fått av Magnus Ödfalk, tack!
    Regulatorn och spole finns på Mekonomen, men tyckte det var lite dyrt (232:- resp. 337:-). Någon som har något bättre begagnat att sälja?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng