Hjulcylindrar till 92:a fram.

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Hjulcylindrar till 92:a fram.

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Hjulcylindrar till 92:a fram.

  • Författare
    Inlägg
    • juni 4, 2008 at 12:06 #18040

      Hej!

      Upptäckte igår att ett par av hjulcylindrarna fram på 92:an börjar ge upp. Renoverade dem för några år sedan, men nu är det dags igen. En satt som berget, och en annan läcker lite grand. Två funkar väl hyggligt. Någon som vet om det finns någon nytillverkning på dessa. Det känns som om vi inte kan vara de enda som har detta problem.

      En annan tanke är så klart att modifiera bromsskölden (eller den nya cylindern) så att man får dit en annan hjulcylinder. Någon som gjort en sådan operation och har bra erfarenheter???

      Hälsningar

      Martin

        juni 4, 2008 at 12:43 #122489

        alucylindrarna kostar 550kr st och gjutjärn 190kr st. Båda sorterna har jag hemma.
        Alucylindrarna är hopplösa så fort de är honade nån gång eftersom man då förstör den fina ytan som är efter bearbetningen. (de är då spegelblanka) Så fort man honar dem blir de gråa och repiga och de ärgar så fort bilen blir stående.
        Alucylindern har en ingång på baksida och ett klydder med banjonipplar och adaptrar för slang och rör. Gjutjärns varianten som kom på de senare har två ingångar bakpå så där sitter rör och slang direkt i cylindern.
        De är ej bytbara sinsimellan utan då får man byta sköld och slang.

          juni 6, 2008 at 20:39 #122586

          Härligt att det finns nytt att tillgå. Använd silikonbromsvätska hädan efter det är det bästa om det står still mycket. har kört i många år utan att behöva göra något åt mina bromasar på 92a med hornade sylindrar.

          John.

            juni 6, 2008 at 21:39 #122588

            Personligen skulle jag avråda från silikonvätska. Har kört med detta i tävlingsbil men får känslan att pedalen sjunker fast man har nått max tryck. Känns svampigt i hela pedalstället. Sen kan man inte skifta tillbaka till normal vätska utan att byta packningar i cylindern.

            Mina gamelbilar kör jag idag på ” Blue racing” vätska, har en högre kokpunkt samt håller vatten borta. Det är lättare att byta med 2 års intervall än att ha känslan att bromsarna inte är ok när man trampar till ordentligt.

            Men det är min åsikt, vet ej om det finns fler som har samma känsla?

              juni 7, 2008 at 10:45 #122598

              Jag avråder också från silicon men vet att det finns två läger ang detta. De som tycker det är jättebra och de som inte gör det och det får man nog leva med…..
              Jag personligen tycker att det är bättre att byta vätska med jämna mellanrum och då använda helt vanlig av bra kvalitet.
              Siliconvätskan är svampigare, löjligt dyr och servicebehovet finns iallafall där för även om den inte tar åt sig vatten så lägger sig den fukt som kommer in i små pärlor som flyter omkring och kan iallafall orsaka skador på tid och längd.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.